Etykiety: Oznaczenie produktu jako wegański może zniechęcać konsumentów
Etykiety wegetariańskie i wegańskie mogą odstraszać konsumentów od wyboru produktów - tak wynika z badań przeprowadzonych przez MIT Media Lab. Ekspertka sugeruje, że rezygnacja z tych etykiet może być pierwszym krokiem w przekonaniu ludzi do większego spożycia produktów roślinnych.
W badaniach przeprowadzonych przez MIT Media Lab uczestnicy mieli wybierać preferowany posiłek między opcją mięsną, wegańską i wegetariańską. Wyniki wykazały, że oznaczenie dania jako wegańskiego miało negatywny wpływ na wybór. Badanie online przeprowadzone później potwierdziło te wyniki.
Podobne wyniki uzyskano w badaniach w Polsce, gdzie oznaczenie produktu jako "wegański" odstraszało konsumentów, którzy częściej wybierali opcję "roślinną". Polacy również postrzegali produkty "roślinne" jako zdrowsze niż "wegańskie".
Rezygnacja etykiet może być pierwszym krokiem w przekonaniu ludzi do większego spożycia produktów roślinnych. Jest to istotne w kontekście kryzysu klimatycznego, który jest częściowo spowodowany produkcją żywności pochodzenia zwierzęcego.
– Przedmiotem naszego badania nie było wyjaśnienie, dlaczego te etykiety mają negatywny wpływ na wybory konsumentów. Możemy tylko dywagować, dlaczego tak jest. Jednym z powodów mogą być pewne uprzedzenia, np. przekonanie, że dania wegańskie i wegetariańskie są mniej sycące niż mięsne. Nie mamy jednak co do tego pewności. Na podstawie dotychczasowych badań możemy jednak przypuszczać, że w menu określenia te odbiegają od tego, co uważamy za domyślne, czyli opcji mięsnych. W związku z tym niewykluczone, że rezygnacja z tych etykiet wyrównałaby szanse dań wegańskich, wegetariańskich czy w ogóle roślinnych w zestawieniu z innymi opcjami, które zawierają mięso i są mniej zrównoważone – tłumaczy Alex Berke.
Komentarze