Rodzice mierzą się z wieloma wyzwaniami w zakresie żywienia dzieci
Troszcząc się o prawidłowe żywienie dziecka, rodzice napotykają różnego rodzaju trudności. Jak sobie z nimi radzą? Jak motywują i uczą najmłodszych nawyków zdrowego stylu życia? Czego, w kontekście odżywiania się, o swoich dzieciach nie wiedzą, a czego ich zdaniem boją się same dzieci? Wiedzę na ten temat przynoszą wyniki badania zrealizowanego w ramach kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”, której V edycja właśnie się rozpoczęła.
Główne wyzwania rodziców
Największym problemem w żywieniu dzieci, zgłaszanym przez co trzeciego rodzica, jest spożywanie zbyt dużej ilości słodyczy. Równie trudne bywa dla opiekunów podjadanie między posiłkami przez ich pociechy. Powodem do zmartwień jest także monotonia w diecie najmłodszych oraz jedzenie wciąż tych samych produktów. Niemal 1/4 rodziców narzeka z kolei na brak pomysłów na posiłki dla dzieci, a aż co piąty z respondentów boryka się z ich niechęcią do warzyw oraz - generalnie - do jedzenia.
Jak rodzice motywują dzieci do jedzenia warzyw?
3/4 respondentów zachęca dzieci do jedzenia warzyw i owoców poprzez wspólne spożywanie posiłków oraz dawanie dobrego przykładu, uwzględniając produkty te w swojej diecie. Siedmiu na 10 rodziców tłumaczy, że warto jeść warzywa i owoce, bo są smaczne i zdrowe, a podobny odsetek badanych stara się przygotowywać dania z jak największą ilością warzyw i owoców. Niemal połowa ankietowanych przyrządza posiłki wspólnie z dziećmi, a 40% razem z nimi wymyśla przepisy na nowe potrawy z owoców i warzyw.
Jak rodzice uczą zdrowych nawyków?
60% rodziców często tłumaczy dzieciom, czym jest zdrowe odżywianie i zdrowy styl życia. Połowa opiekunów przyznaje się do regularnych wspólnych zakupów spożywczych i decyduje na wspólne przygotowywanie posiłków. Nieco mniej ankietowanych angażuje dzieci do sporządzania wspólnej listy zakupowej, a jeden na trzech respondentów czyta etykiety produktów spożywczych i wyjaśnia dziecku znaczenie poszczególnych składników.
O czym rodzice nie wiedzą?
Ponad połowa rodziców uważa, że ich dziecko dba o prawidłową masę ciała, może jednak niepokoić fakt, że ponad 25% opiekunów nie ma wiedzy na ten temat. W opinii niemal co drugiego rodzica jego dziecko zwraca uwagę na to, co je i wie, jak powinna wyglądać zdrowa dieta, choć aż 30% opiekunów nie potrafi powiedzieć, czy sprawy te są dla jego dziecka ważne. Prawie 1/4 rodziców twierdzi, że ich dziecko nie podejmuje przemyślanych decyzji żywieniowych, przy czym co trzeci rodzic nie potrafił odnieść się do tego stwierdzenia. Co istotne, według blisko 1/3 respondentów ich dziecko martwi się o swoją masę ciała.
Jak rodzice zapobiegają otyłości u dzieci?
Z badania wynika, że rozmaite działania, by nie dopuścić do nadwagi/otyłości u dziecka podejmuje połowa rodziców. Niemal sześciu na 10 z nich podaje dzieciom posiłki zawierające owoce i warzywa, namawia do aktywności fizycznej oraz ogranicza słodycze i żywność typu fast food. Mniej niż połowa respondentów dba o regularność posiłków i zachęca dziecko, by często sięgało po wodę i inne napoje niesłodzone. Co trzeci ankietowany przygotowuje zdrowe, odpowiednio zbilansowane posiłki, a co piąty pilnuje, by nie jeść pomiędzy posiłkami.
- Nadwaga, otyłość i problemy zdrowotne z tym związane - zarówno fizyczne, jak i te dotyczące kondycji psychicznej i emocjonalnej oraz poczucia własnej wartości - to powszechny problem na całym świecie, także w Polsce. W tegorocznej edycji kampanii opowiemy, czym jest i skąd bierze się otyłość i nadwaga, jak odżywiają się polskie dzieci i jak rodzice wspierają je w zdrowym stylu życia. Poświęcimy sporo uwagi temu, co dzieci i nastolatkowie myślą o swoim wyglądzie, czego się boją w tym kontekście i jaki ma to wpływ na ich stosunek do troski o swoje zdrowie i ciało. Na koniec podpowiemy, jak zadbać o dobrze zbilansowaną dietę, w której warzywa i owoce oraz aktywność fizyczna zajmują najważniejsze pozycje, jak zmienić niezdrowe nawyki, a także jak zmotywować do zmiany rodziców i dzieci – zapowiada Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii.
Komentarze