Liderzy wyznaczają standardy przywództwa
Pomimo ogromnych strat wywołanych przez niedawną powódź prezes Spółdzielni Pracy Cukry Nyskie podjął odważną decyzję o utrzymaniu pełnego zatrudnienia i wynagrodzeń wszystkich pracowników. Ta odpowiedzialna postawa nie tylko zapewniła lojalność załogi, ale także przyciągnęła duże zainteresowanie mediów – liczba publikacji o firmie na portalach internetowych wzrosła o 600%, a ekwiwalent reklamowy osiągnął w okresie zaledwie kilkunastu dni wartość ponad 1,3 mln zł.
– Możemy mówić o efekcie firmy Aksam, której prezes po niedawnym pożarze jako pierwszy zdecydował się na zatrzymanie całego zespołu, stając się symbolem postawy lidera w kryzysie i wzorem dla innych firm – zauważa Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.
Efekt firmy Aksam
Przed ogłoszeniem decyzji o zachowaniu wszystkich miejsc pracy, w okresie od 6 do 23 września, Spółdzielnia Pracy Cukry Nyskie odnotowała 17 publikacji na portalach internetowych docierających do 916 tys. osób, generując ekwiwalent reklamowy w wysokości 118 tys. zł. Po ogłoszeniu, że wszyscy pracownicy zachowają swoje miejsca pracy mimo strat spowodowanych powodzią, w okresie od 24 września do 11 października, liczba publikacji wzrosła do 121, a zasięg mediów zwiększył się do 10,9 mln osób. Wartość kwoty, jaką firma musiałaby zapłacić za publikacje, gdyby były reklamami, osiągnęła imponujące 1,3 mln zł, co pokazuje znaczący wpływ decyzji na wizerunek firmy.
– Decyzja Andrzeja Chomyszczaka, prezesa Spółdzielni Pracy Cukry Nyskie o niezwalnianiu pracowników mimo trudnej sytuacji finansowej po powodzi jest doskonałym przykładem przywództwa opartego na wartościach. Taki ruch podkreśla, że firma stawia na pierwszym miejscu dobro swoich pracowników, co nie tylko buduje lojalność wewnątrz organizacji, ale także pozytywnie wpływa na jej postrzeganie w mediach i wśród klientów. Można tu mówić o efekcie firmy Aksam, której prezes po pożarze hali fabrycznej również postawił na utrzymanie zatrudnienia. Pokazuje to, że tego typu decyzje mogą mieć długoterminowe, pozytywne skutki w budowaniu marki, ale też i tworzeniu wzorów przywództwa dla innych. Prezes Spółdzielni Cukry Nyskie, wybierając ludzi zamiast krótkoterminowych oszczędności, postawił na silny fundament dla zaufania wobec jego firmy – mówi Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.
Zaufanie przełożone na zainteresowanie
Zainteresowanie firmą przełożyło się nie tylko na obecność w mediach ale również na zainteresowanie internautów. W sierpniu wyszukiwarka Google notowała 800 zapytań o Cukry Nyskie. We wrześniu odnotowano wzrost o prawie 5000% do 40,5 tys. zapytań. Pozytywna decyzja firmy przełożyła się również na decyzje zakupowe klientów, którzy postanowili wesprze firmę, licznie wykupując jej produkty ze sklepów.
– Jest to kolejna sytuacja w krótkim czasie, która pokazuje, że liderzy, którzy kierują się zasadami odpowiedzialnego przywództwa, nie tylko zyskują wsparcie w trudnych chwilach, ale również potrafią wykorzystać takie sytuacje do długotrwałego budowania pozytywnego wizerunku firmy – tłumaczy Piotr Gąsiorowski.
Przywództwo oparte na wartościach
Prezes Instytutu Przywództwa podkreśla, że decyzje liderów firm Aksam i Cukry Nyskie mogą wyznaczać kierunek w podejściu do zarządzania. Zwraca uwagę na kilka kluczowych aspektów, które mogą stać się fundamentem trendu w przywództwie biznesowym, które jest oparte na wartościach.
Odpowiedzialne przywództwo jako kluczowy element strategii
Decyzje dotyczące utrzymania zatrudnienia mimo trudności finansowych świadczą o odpowiedzialnym przywództwie, które stawia dobro zespołu ponad krótkoterminowe zyski. Firmy, które przyjmują takie podejście, mogą budować zaufanie i lojalność zarówno wśród pracowników, jak i klientów, co staje się fundamentem długoterminowego sukcesu.
Wzrost wartości medialnej i wizerunkowej
Trudne decyzje kierownictwa, które przyciągają uwagę mediów, generują znaczne korzyści wizerunkowe. W przypadku firmy Cukry Nyskie odważna postawa spowodowała wzrost liczby publikacji i ekwiwalentu reklamowego o kilkaset procent, co znacząco wzmocniło pozycję firmy na rynku. Działania oparte na wartościach często zyskują pozytywny odbiór społeczny, który przekłada się na realne korzyści finansowe.
Budowanie lojalności i morale wśród pracowników
Utrzymanie pełnego zatrudnienia w czasie kryzysu wysyła silny sygnał zaufania do pracowników, co z kolei buduje lojalność i podnosi morale zespołu. Pracownicy, którzy czują się doceniani i chronieni, są bardziej zaangażowani i skłonni do długoterminowej współpracy, co wpływa na stabilność organizacji.
Przykład dla innych przedsiębiorstw
Przykład firm takich jak Aksam i Cukry Nyskie pokazuje, że w sytuacjach kryzysowych można obrać inną drogę niż cięcie kosztów poprzez redukcję zatrudnienia. Działania tych firm mogą wpłynąć na innych uczestników rynku, zachęcając ich do podejmowania decyzji o długofalowych korzyściach, które jednocześnie uwzględniają interesy pracowników i lokalnych społeczności.
– Przykłady decyzji liderów firm Aksam i Cukry Nyskie pokazują, że odpowiedzialne przywództwo oparte na wartościach, może stać się wzorem dla innych przedsiębiorstw. Więcej na temat takich postaw przywódczych będzie można usłyszeć już w listopadzie podczas polskiej edycji konferencji Global Leadership Summit, która poświęcona będzie nowoczesnym strategiom zarządzania w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym – podsumowuje Piotr Gąsiorowski.
Komentarze