Santander Consumer Bank: Ponad jedna piąta Polaków planuje przeznaczyć na Wielkanoc od 401 do 750 zł
Jak co roku Święta Wielkanocne wiążą się z wieloma wydatkami i przygotowaniami na spotkania z bliskimi czy też rodzinne wyjazdy. Z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania” wynika, że Polacy coraz częściej deklarują gotowość do większych wydatków z okazji Wielkanocy. Ponad jedna piąta respondentów zakłada w tym roku budżet od 401 do 750 zł. Dla porównania, w edycji raportu z 2023 roku najwięcej respondentów (24 proc.) wskazało kwotę pomiędzy 301 a 500 zł. Najwięcej uczestnicy badania planują wydać na jedzenie i produkty spożywcze na świąteczny stół (77 proc.), prezenty dla dzieci i rodziny (40 proc.) oraz dekoracje i ozdoby wielkanocne (25 proc.).

Wielkanoc to dla wielu Polaków wyjątkowy czas odpoczynku i spotkań z najbliższymi. Niezależnie od tego, czy są to święta przy rodzinnym stole, czy krótki wyjazd, to okazja, by na chwilę zwolnić i nacieszyć się wspólnymi chwilami. Tradycyjne potrawy, symboliczne upominki i świąteczne dekoracje tworzą atmosferę, na którą czeka się przez wiele tygodni. Zanim jednak nadejdzie świętowanie, trzeba się do niego odpowiednio przygotować – również finansowo. Według raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania” budżety świąteczne Polaków pozostają zróżnicowane – od skromnych zakupów, po większe inwestycje związane z wypoczynkiem czy prezentami.
Większe wydatki niż w ubiegłych latach
Wyniki badania pokazują, że najwięcej Polaków planuje wydać pomiędzy 401 a 750 zł w przygotowaniu do nadchodzących świąt. Jednak nie brakuje także odpowiedzi z niższych i wyższych przedziałów kwotowych. 9 proc. respondentów przeznaczy na Święta Wielkanocne lub wypoczynek w tym okresie do 200 złotych, 20 proc. od 201 do 400 złotych. Co ciekawe taki sam odsetek (20 proc.) deklaruje, że wyda od 751 do 1000 złotych, a 9 proc. proc. planuje zamknąć się w przedziale 1000 – 1500 złotych. Jedynie 4 proc. ankietowanych zakłada, że ich wielkanocne wydatki przekroczą 1500 zł. Co dziesiąty badany nie planuje żadnych wydatków związanych z Wielkanocą lub jeszcze nie zdecydował, ile zamierza przeznaczyć na ten cel. To sugeruje, że mimo tradycyjnego charakteru świąt, sposób ich spędzania i finansowania może się znacząco różnić w zależności od stylu życia czy sytuacji ekonomicznej.
– Tegoroczna Wielkanoc może być dla wielu Polaków okazją do świętowania z większym rozmachem. Nasze badanie pokazuje, że choć nadal pilnujemy swoich finansów, coraz więcej osób deklaruje budżety przekraczające 400, a nawet 700 czy 1000 złotych. Większe wydatki pomiędzy 401 a 1000 zł planuje najwięcej ankietowanych w wieku 40-49 lat (47 proc.) oraz tych mieszkających na wsi (48 proc.), a także osoby zarabiające od 6000 do 6999 zł (61 proc.) i od 5000 do 5999 zł (50 proc.). Co ciekawe, budżet do 200 zł był najczęściej wskazywany przez respondentów w wieku 18-29 lat (12 proc.) oraz mieszkańców największych aglomeracji (14 proc.) – komentuje Paweł Pasztetnik, Menadżer ds. Zarządzania Produktem z Centrum Rozwoju Produktów Sprzedaży Bezpośredniej z Santander Consumer Banku.
Co Polacy kupują na Wielkanoc?
Najwięcej uczestników badania Santander Consumer Banku zadeklarowało, że dominującą część wielkanocnego budżetu przeznaczy na produkty spożywcze i świąteczne potrawy (77 proc.). Co ciekawe, ten aspekt jest szczególnie ważny dla starszych respondentów – aż 86 proc. osób w wieku 50–59 lat oraz 84 proc. w grupie 60+ wskazało właśnie tę kategorię. Dla porównania – wśród najmłodszych (18–29 lat) to 67 proc., a w grupie 30–39 lat – tylko 62 proc. Drugą najpopularniejszą kategorią są prezenty dla dzieci i rodziny (40 proc.), a trzecią – dekoracje wielkanocne (25 proc.). Wysoko na liście znalazły się też wydatki związane z podróżami – zarówno koszty dojazdów do rodziny (15 proc.), jak i koszty wyjazdu wypoczynkowego, takie jak noclegi i transport (9 proc.). Co ciekawe, aż jedna piąta najmłodszych uczestników badania (18-29 lat) planuje przeznaczyć największą część budżetu właśnie na dojazd do rodziny.
Nie zabrakło także odpowiedzi związanych z zakupem nowych ubrań (12 proc.). Ta kategoria była znacznie bardziej popularna wśród młodszych grup. Wskazało na nią po 16 proc. ankietowanych w wieku 18-29, 30-39 oraz 40-49 lat, a jedynie 4 proc. respondentów z grupy wiekowej 60+. 6 proc. respondentów przyznało, że jeszcze nie wie, na co wyda największą część świątecznego budżetu.
– Wyniki badania sugerują, że Polacy coraz lepiej planują swoje wydatki – również te świąteczne. Wielkanoc to czas, kiedy szczególnie zależy nam na komforcie i czasie spędzonym z bliskimi. W Santander Consumer Banku oferujemy rozwiązania, które pomagają w sfinansowaniu większych zakupów – niezależnie od tego, czy chodzi o rodzinny wyjazd, prezenty dla dzieci czy przygotowanie świątecznego stołu. Karty kredytowe Visa Comfort i Visa TurboKARTA gwarantują wygodne i szybkie opłacenie koszyków zakupowych, a ich obsługa może być bezkosztowa. Dodatkowo Visa Comfort zapewnia kredyt bez odsetek, nawet do 54 dni, a z Visa TurboKARTĄ można otrzymać do 360 zł zwrotu rocznie za wybrane zakupy – podkreśla Paweł Pasztetnik, Menadżer ds. Zarządzania Produktem z Centrum Rozwoju Produktów Sprzedaży Bezpośredniej z Santander Consumer Banku.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 02-10.04. 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.
Komentarze