Sprzedaż majonezu w okresie wielkanocnym wzrasta nawet trzykrotnie. Jak producenci zarządzają procesem dystrybucji w sklepach?
Nadchodzący okres wielkanocny wiąże się z przygotowaniami nie tylko w domach, ale i w sklepach. Dla producentów sosów i majonezów to czas szczególnie intensywny – wymaga wzmożonej koordynacji dostaw, stałej kontroli zatowarowania i ekspozycji. eLeader, spółka technologiczna specjalizująca się w automatyzacji pracy przedstawicieli handlowych w terenie, pokazuje, jak automatyzacja wspiera przedstawicieli handlowych WSP „Społem” oraz Firmy Develey. Jak zmienia się sklepowa półka w tym okresie i jak nią odpowiednio zarządzać?

W okolicy Wielkanocy sprzedaż sosów na rynku tradycyjnym obsługiwanym przez przedstawicieli handlowych wzrasta ponad dwukrotnie, a Majonezu Kieleckiego nawet trzykrotnie. To czas, w którym te produkty stają się nieodzownym elementem wielu dań – od sałatek po jajka. Co ciekawe, zwiększony popyt dotyczy także musztardy, chrzanu i sosu czosnkowego. Producenci są jednak najczęściej przygotowani na to wydarzenie, chociaż ze względu na dużą dynamikę działań w tym okresie, odpowiednie zatowarowanie hurtowni i sklepów często jest wyzwaniem. WSP „Społem”, producent m.in. Majonezu Kieleckiego i Firma Develey, lider w zakresie produkcji sosów, podzielili się swoją perspektywą pracy przedstawicieli handlowych w tym kluczowym dla kategorii okresie. eLeader, spółka technologiczna pokazuje natomiast, jak podczas Wielkanocy ich działanie wspierają narzędzia mobilne do automatyzacji.
– Producenci oferujący sosy i majonezy w okresie świąt wielkanocnych muszą sprostać największemu popytowi na produkty w ciągu całego roku. Generuje to wiele pracy, szczególnie wśród przedstawicieli handlowych, którzy muszą utrzymywać jeszcze ściślejszy kontakt z przedstawicielami sklepów i sprawnie zarządzać zamówieniami. Handlowców wspiera technologia, a narzędzia Sales Force Automation stają się nieocenionym wsparciem, umożliwiając szybkie składanie zamówień, kontrolę zatowarowania, planowanie wizyt i monitorowanie ekspozycji – mówi Łukasz Synal, Head of Business w eLeader, spółce technologicznej dostarczającej narzędzia do automatyzacji pracy przedstawicieli handlowych dla m.in. Develey i WSP „Społem”.
Producenci są przygotowani na Wielkanoc
Przygotowania producentów majonezów i sosów do okresu wielkanocnego trwają cały marzec i kwiecień. Właśnie wtedy średnia miesięczna sprzedaż na rynku tradycyjnym obsługiwanym przez przedstawicieli handlowych Develey dla kategorii sosów gęstych (majonezowych) i majonezów wzrasta ponad dwukrotnie. Natomiast z danych WSP „Społem” wynika, że sprzedaż Majonezu Kieleckiego wzrasta nawet o 200–300 proc. w porównaniu do innych miesięcy. Najpopularniejszymi produktami w kategorii sosów, w której Develey jest jednym z liderów na rynku, są sosy: czosnkowy, 1000 wysp i tatarski w plastikowych butelkach Top Down o poj. 410g. Z kolei WSP „Społem” wskazuje na szczególne zainteresowanie Majonezem Kieleckim w większych opakowaniach, dostosowanych do potrzeb rodzinnych przygotowań. W tym czasie rośnie też sprzedaż dodatków takich jak chrzan czy ćwikła z chrzanem.
– Wzrost zapotrzebowania w okresie przedświątecznym jest przewidywalny, dlatego nasze przygotowania obejmują zarówno zwiększenie produkcji, jak i odpowiednie zaplanowanie dystrybucji. Szczególną uwagę przykładamy do dostępności kluczowych produktów, takich jak Majonez Kielecki, Musztardy i Sosy Kieleckie czy Chrzan Luksusowy. Dostosowujemy także działania promocyjne i ekspozycję w punktach sprzedaży. Wszystko po to, by konsumenci mogli łatwo sięgnąć po sprawdzone produkty na wielkanocny stół– mówi Grzegorz Feliksiak, Z-ca Prezesa ds. Handlowych w WSP „Społem”.
Jak automatyzacja wspiera producentów?
Okres przedświąteczny to nawet dla przygotowanych czas szczególnie intensywny – wymaga wzmożonej koordynacji dostaw, stałej kontroli zatowarowania i ekspozycji. Ważna jest również elastyczność we współpracy z partnerami handlowymi, szczególnie w dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych. Dzięki dobrej współpracy z sieciami handlowymi i punktami detalicznymi producenci są w stanie sprawnie reagować na zwiększony popyt. Aby wszystkie warianty kluczowych produktów były zawsze dostępne dla konsumentów w odpowiedniej ilości, w przygotowaniach do świątecznej gorączki wspierają systemy automatyzacji procesów sprzedaży. Obie marki dostrzegają w tym ułatwienie w procesie porządkowania zamówień.
– Wyzwaniem dla naszych przedstawicieli jest przede wszystkim odpowiednie zatowarowanie hurtowni i dalej sklepów na potrzeby związane ze wzrostem popytu na „wielkanocne” kategorie produktowe. Związane jest to z ofertowaniem pod gazetki sklepowe i dodatkowe ekspozycje promocyjne. System mobilny SFA umożliwia sprawne składanie i wysyłkę zamówień. Jego funkcjonalność jest istotna niezależnie od okresu sprzedażowego, ale w tym czasie jest szczególnie przydatna – mówi Michał Piechota, Kierownik ds. wsparcia sprzedaży w Develey.
eLeader, dostawca narzędzi SFA do automatyzacji pracy przedstawicieli handlowych, wskazuje, że w okresie sprzedażowych pików, zwłaszcza takich jak te świąteczne rozwiązania mobilne zyskują na znaczeniu, pomagając producentom zachować płynność procesów sprzedaży i dystrybucji. Aby sprostać zwiększonemu popytowi, producenci – tacy jak WSP „Społem” i Develey – koncentrują się na odpowiednim zatowarowaniu, kontroli ekspozycji oraz wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi automatyzujących pracę przedstawicieli handlowych. Dzięki temu sklepy są gotowe na przedświąteczny szczyt sprzedaży, a konsumenci mogą liczyć na pełną dostępność ulubionych produktów na wielkanocnym stole.
Komentarze