Mniej zakupów wódki, więcej napojów smakowych i whisky
Drugim największym segmentem polskiego rynku alkoholi pozostają napoje spirytusowe, po które w ciągu roku sięga
aż 88% dorosłych Polaków. W 2013 roku sprzedaż tej kategorii w Polsce osiągnęła wolumen 348,3 mln l, przy wartości
zakupów rzędu 17,4 mld zł.
Oznacza to, że Polska pod względem ilościowym należy do największych rynków napojów spirytusowych w Europie. Wartość kategorii jest jednak wciąż niewielkaw porównaniu z dużymi rynkami zachodnioeuropejskimi, co wynika z dominującej roli wódki w strukturze sprzedaży.
Ta sytuacja powoli zmienia się. Szczególnie widoczny jest rozwój kategorii niskoalkoholowych „wódek” smakowych, które choć wódką formalnie nie są, to odbierają jej okazje konsumpcyjne.
Importowane napoje spirytusowe
Równolegle konsumenci odkrywają „gatunkowe”, importowane napoje spirytusowe, w tym przede wszystkim whisk(e)y. W ciągu ostatniego roku trunek ten pił co drugi dorosły Polak, zaś 21% – kilkukrotnie w ciągu roku. W 2013 roku sprzedano 19 mln litrów whisk(e) y o wartości 1,8 mld zł, sześciokrotnie więcej niż w 2004 roku pod względem wolumenu sprzedaży i pięciokrotnie pod względem wartości. Co więcej, branża spodziewa się dalszego wzrostu kategorii nawet o 8-9% rocznie w 2014 i 2015 roku.
Akcyza
W kategorii wódki spodziewać się można dalszych spadków, pogłębionych przez piętnastoprocentową podwyżkę stawki
akcyzy wprowadzoną z początkiem 2014 roku. Badani uczestnicy rynku spodziewają się spadku średnio o 4% w 2014 roku oraz o 3% w roku 2015.
Źródło: raport Rynek napojów alkoholowych w Polsce KPMG
Fot. freeimages.com