Partner serwisu
25 marca 2015

Sieci handlowe mają coraz większy wpływ na kształt i funkcjonalność opakowań żywności

Kategoria: Z życia branży

Sieci handlowe przejmują kompetencje dotychczas zarezerwowane dla wytwórców produktów w handlu detalicznym – uczestniczą w tworzeniu standardów i projektowaniu opakowań dla marek i poszczególnych artykułów. Muszą się one zmieniać, bo zmieniają się oczekiwania konsumentów. Producenci opakowań inwestują w rozwiązania zaawansowane technologicznie.

Sieci handlowe mają coraz większy wpływ na kształt i funkcjonalność opakowań żywności

 

– Rośnie rola sieci handlowych w definiowaniu standardów i oczekiwań wobec produktów – mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Żebrowski, prezes zarządu przedsiębiorstwa Stora Enso Poland. – Do tej pory ściśle współpracowaliśmy i projektowaliśmy opakowania z producentami. W tej chwili ten proces zaczyna wyglądać inaczej. To sieci handlowe zaczynają definiować opakowania, standardy i trendy.

Duży udział mają w tym coraz szarzej wprowadzane na rynek i coraz chętniej kupowane przez konsumentów marki własne sieci handlowych (ang. private labels), których wartość w ubiegłym roku szacowana była na około 90 mld zł i wciąż rośnie. Dla przykładu w ubiegłym roku co trzeci koszyk klienta sieci Tesco zawierał takie artykuł. Na innych rynkach UE marki własne stanowią ponad połowę zakupów.

 

– Stora Enso zajmuje się zarówno produkcją papierów do opakowań, jak i opakowań tekturowych. Wyzwań w tym zakresie jest rzeczywiście dużo. Najważniejsze stawiają przed nami klienci: szeroko rozumiana innowacyjność. Konsumenci coraz więcej oczekują od opakowania, a my musimy pozytywnie odpowiadać na te trendy, co nie jest łatwe przy dynamice rynku, jaką aktualnie obserwujemy – informuje Tomasz Żebrowski podczas Poland & CEE Retail Summit 2015.

 

Z raportu firmy wynika, że na zmiany w trendach wpływ będą mieć nowe nawyki konsumenckie millenialsów, czyli osób z pokolenia urodzonego między 1980 a 2000 rokiem. Czterech na pięciu konsumentów w tej grupie podkreśla, że opakowanie jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 85 proc. uważa je za ważny element wizerunku danej marki (przy 71 proc. wśród konsumentów z innych pokoleń). Blisko połowa millenialsów jest gotowa zapłacić więcej za dany produkt, jeśli będzie on w opakowaniu ekologicznym.

W 2014 r. Stora Enso miała globalnie sprzedaż na poziomie 10,2 mld euro, co stanowiło spadek o 3,3 proc. wobec 2013 r. Zysk operacyjny wzrósł do 810 mln euro z 578 mln, głównie z powodu ograniczenia kosztów. Zysk netto wyniósł 90 mln euro wobec straty 71 mln euro rok wcześniej.

 

– Zasoby, które inwestujemy w innowacyjne opakowania, są znaczące. Pracuje nad nimi w Polsce kilkadziesiąt osób – mówi Tomasz Żebrowski. – Głównym narzędziem jest miejsce, które nazywamy „design studio”. Wyposażyliśmy je w najnowsze osiągnięcia techniki, odpowiednie oprogramowanie pozwalające cyfrowo odtworzyć sklepy dyskontowe, projektować w systemie trójwymiarowym, a przed dostarczeniem do sieci handlowych sprawdzać, jak klient reaguje na opakowanie.

 

W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na nowe, innowacyjne produkty Stora Enso Poland ma rozwijać moce produkcyjne. Przedsiębiorstwo skończyło właśnie proces inwestycji w jedną z największych maszyn papierniczych w Polsce.

– Było to jedno z najbardziej znaczących, pojedynczych przedsięwzięć w Polsce, kosztowało około 450 mln euro. W tej chwili zbieramy siły na kolejne kroki – ocenia prezes Tomasz Żebrowski. – Stora jest zainteresowana rozwojem swojego biznesu w tej części Europy. Polski rynek rośnie, a wraz z nim popyt na opakowania, któremu na pewno będziemy w stanie sprostać. Bardzo dużo inwestujemy w maszyny produkujące opakowania wysokiej jakości, z wielokolorowym nadrukiem, czego oczekują od nas także sieci handlowe.

 

Źródło, fot: biznes.newseria.pl

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ