Kompania Piwowarska podumowała 2015 rok - "rok piwnych wyzwań"
Nasycony rynek piwa i coraz większa konkurencja to tylko niektóre z wyzwań, jakie w tym roku stanęły przed branżą piwną. Po pierwszym półroczu branża była na lekkim minusie i tak najprawdopodobniej zamknie cały rok. Aby ożywić rynek browary wprowadzają coraz ciekawsze nowości i inwestują w rozwój kultury piwnej. Czy ten trend się utrzyma? Jaki będzie kolejny rok dla całej branży?

Piwo jako największa (warta 14,5 mld zł) i najbardziej innowacyjna kategoria wśród alkoholi cały czas poszukuje rozwiązań, aby zwiększyć swoją wartość. Choć wśród piwoszy nadal króluje jasne pełne to coraz częściej natrafić można na nowe style i smaki piwne odpowiadające zarówno mężczyznom jak i kobietom. Wiemy, że Polacy lubią pić piwo – średnio spożywają go 97 litrów na osobę. Dużo? Owszem, jednak przedstawiciele i komentatorzy branży są ostrożni.
– Na podstawie dostępnych danych możemy przypuszczać, że rok 2015 zamknie się na rynku piwa wynikiem nieco gorszym od ubiegłorocznego, tj. niższym o około 1 proc. Duża konkurencyjność cenowa sprawia również, że średnia cena piwa jest niższa niż w zeszłym roku. Dlatego tak ważne, nie tylko dla nas, ale dla całej branży, jest budowanie wartości rynku piwnego. Skupiamy się na szerzeniu kultury piwnej, wprowadzaniu ciekawych nowości, ożywieniu konsumpcji i wzmocnieniu całej kategorii oraz poprawie wizerunku piwa jako wysokiej jakości napoju. Czasami koncentracja na promocjach cenowych tworzy wręcz odwrotny wizerunek. – tłumaczy Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej.
Dla KP, największego gracza na rynku, pierwsza połowa roku była niełatwa. Wynikało to z niesprzyjającej pogody, sierpień okazał się upalny na tyle, że rosły inne kategorie napojowe jak np. woda butelkowana. Doskwierał również brak dużych imprez piłkarskich, które mają korzystny wpływ na tę branżę. Obecnie KP poprawiła swoje wyniki, które przekładają się na pozytywny trend w zakresie jej udziału w rynku.
Innowacje w piwnym świecie
Polscy piwosze posiadają coraz większą wiedzę, stają się również coraz bardziej wymagający. Dlatego, aby sprostać ich oczekiwaniom lub ich zaskoczyć, browary rozbudowują swoją ofertę i sięgają po innowacje. A to z kolei sprawia, że konsumenci chętnie próbują nowych piw, otwierają się na nieznane dotąd smaki i doświadczenia.
Przyglądając się nawykom konsumentów, Kompania Piwowarska wprowadziła w tym roku kolejne warianty znanych już piw. Niekwestionowanym zwycięzcą okazało się Tyskie Radler, czyli połączenie jasnego piwa z lemoniadą w proporcji 40:60. Walkę o podniebienia amatorów orzeźwienia toczył także Lech ICE Diesel, czyli połączenie jasnego piwa z colą, zupełnie nowa kategoria na polskim rynku. Miłośnicy mniej goryczkowych smaków mogli także spróbować oryginalnego wariantu piwa Redd`s Gruszka i Chili oraz bezalkoholowego Lecha Free o smaku limonki z miętą. Ten ostatni, od wprowadzenia na rynek, przekroczył założenia budżetowe. Wszystko zaś wskazuje na to, że do końca 2015 roku sam segment piw bezalkoholowych zanotuje 50% wzrost sprzedaży. Jesienią natomiast w sklepach pojawił się sezonowy wariant Książęcego – Burgundowe Trzy Słody oraz uwarzone ze świeżego chmielu Książęce Pierwsze Zbiory (piwo dostępne tylko w lokalach gastronomicznych).
Stosunkowo nowym smakiem jest także cydr. Z roku na rok zdobywa coraz większą popularność w Polsce. W okresie od sierpnia 2014 do lipca 2015 kategoria ta urosła aż o 158%[1]. Obecnie cydr jest u nas bardziej popularny niż rum czy gin. Polacy nie tylko kupują go w sklepach, ale coraz częściej zamawiają także w pubach i restauracjach. Odpowiadając na tą potrzebę Kompania Piwowarska wprowadziła do ponad 500 lokalach w całym kraju cydr Green Mill prosto z kija. Eksperci prognozują, że kategoria ta w następnych latach będzie dalej rosnąć.
Piwo a piwna kultura
Choć Polacy piją sporo piwa, to wciąż jeszcze rozwijajmy się pod względem tzw. kultury piwnej. Mocno zaawansowane są w niej takie kraje, jak: Czechy, Niemcy czy Holandia, gdzie piwo jest zdecydowanie najczęściej wybieranym alkoholem, a święta podczas których lany jest złoty trunek oraz piwne rytuały są czymś powszechnym. W Polsce także coraz bardziej widać takie tendencje. Przykładem może być choćby Beerfest, który już na stałe wpisał się w wakacyjny kalendarz wydarzeń na Śląsku.
Od kilku lat widać, że piwo zyskuje na atrakcyjności i budzi coraz większe zainteresowanie konsumentów. Jednym z wyznaczników jest to, że branża piwna wreszcie doczekała się ekspertów na miarę winnego świata czyli cervesario. Dzięki temu piwnemu odpowiednikowi sommeliera miłośnicy złotego trunku mogą lepiej poznać bogactwo jego odmian, kolorów i smaków oraz odkryć tajniki łączenia piwa z posiłkami. Obecnie w Polsce tytułem cervesario mogą „pochwalić” się zaledwie 24 osoby. W większości wywodzą się one z Kompanii Piwowarskiej. Cervesario mają swoje pokazy na terenie całej Polski. Fani złotego trunku, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę mogą ich spotkać także w Tyskich Browarach Książęcych i Lech Browary Wielkopolskie.
Bezpiecznie i odpowiedzialnie
Branża piwna jest branżą odpowiedzialną. Browary nie tylko przestrzegają rygorystycznego prawa, ale także same nakładają na siebie dodatkowe ograniczenia np. stosowanie tzw. znaków odpowiedzialnościowych. Widzimy je wszędzie – na puszkach, butelkach, w reklamach. „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol tylko dla pełnoletnich”, „W ciąży nie piję” – te i wiele innych haseł popularyzują stosując dobrowolnie na wszystkich opakowaniach i reklamach telewizyjnych od 2008 roku wszystkie browary zrzeszone w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. Działaniom browarów bardzo często patronują i kibicują przedstawiciele rządu, samorządu, parlamentarzyści, organizacje pozarządowe i media.
Spośród działań Kompanii Piwowarskiej, promujących umiarkowanie i odpowiedzialność, warto wymienić Trzeźwobus, który tego lata wyruszył w trasę po kluczowych, najważniejszych wydarzeniach muzycznych i festiwalach. Jego rolą było promowanie rozsądnego spożywania alkoholu i bezpiecznego zachowania na drodze. Z porad i bezpłatnych badań alkomatem skorzystało w nim ponad 100 000 osób. Zaangażowanie Kompanii Piwowarskiej na rzecz bezpiecznego i odpowiedzialnego spożywania alkoholu są zauważane przez konsumentów oraz doceniane przez branżę. W 2015 roku po raz kolejny tygodnik „Polityka” uhonorował KP prestiżowym Listkiem CSR.
Piwa z nagrodami
Nagrody i wyróżnienia to naturalna część piwnego świata. W tym roku otrzymało je wiele ulubionych piw Polaków warzonych przez Kompanię Piwowarską. Książęce Czerwony Lager zdobył złoty medal w jednym z najważniejszych konkursów - Golden Beer Poland. Zaś wszystkie piwa z kolekcji, czyli: Książęce Złote Pszeniczne, Ciemne Łagodne, Czerwony Lager oraz sezonowy wariant Książęce Chlebowo-Miodowe, otrzymały brązowe medale w kategorii degustacji lagerów podczas konkursu International Beer Challenge.
W Rankingu Najcenniejszych oraz Najsilniejszych Marek 2015 „Rzeczpospolitej” Tyskie zostało, po raz kolejny, uznane za najsilniejszą markę alkoholową. Eksperci wyróżnili także działania marketingowe, prowadzone przez KP. Kampania „Tyskiego Najlepszego!” została nagrodzona podczas tegorocznej gali konkursu Golden Arrow w kategorii shopper marketing. Kolejna kampania Tyskiego oraz Żubra zostały zauważone przez Radę Programu Mistrz Mowy Polskie, która to wręczyła im Honorowe Wyróżnienie. Tyskie i Żubr zostały nagrodzone za poszanowanie tradycji i kultury języka polskiego w prowadzonych kampaniach reklamowych.
Co przed nami?
W nadchodzącym roku przed branżą piwną staną kolejne wzywania. Eksperci przewidują, że nadal konsekwentnie będzie ona stawiać na budowanie kultury piwnej i wartości piwnego rynku. Ambicją piwowarów jest by złoty trunek był postrzegany przez pryzmat wysokiej jakości, a nie - jak to często ma miejsce – promocji cenowych.
[1] KP za Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Duże, Średnie, Małe Sklepy Spożywcze, Sklepy Winno-Cukiernicze oraz Stacje Benzynowe), kategoria cydru, zmiana wolumenowa sprzedaży w okresach skumulowanych sierpień 2014 – lipiec 2015 vs. sierpień 2013 – lipiec 2014.
Źródło: informacja prasowa