Browar Kasztelan podsumował rok – rozbudowa zakończona, marka Kasztelan Specjały zdobywa uznanie
W 2015 roku zakończona została, z sukcesem i zgodnie z planem, rozbudowa w browarze Kasztelan. Jest to największa inwestycja w branży piwowarskiej w Polsce w ostatnich latach, o wartości to ponad 180 mln złotych. Kasztelańscy browarnicy stworzyli również nową serię piw Kasztelan Specjały.
Firma Carlsberg Polska, w skład której wchodzi browar Kasztelan, zakończyła rok z udziałem ilościowym na poziomie 21,1% (wzrost o 0,9p.p.) i wartościowym 20,4% (wzrost o 0,7p.p.). 2015 był kolejnym stabilnym rokiem dla branży piwowarskiej, która wg. danych Nielsena zanotowała niewielki wzrost wolumenu o 1,4%, zaś wartości o 0,8%. Na rynku piwnym utrzymuje się nadal zainteresowanie piwami smakowymi oraz piwnymi specjalnościami.
Marka Kasztelan rośnie i rozwija się
Segment piw niepasteryzowanych, zaliczany do rozwijającej się kategorii piwnych specjalności, odnotował w 2015 roku w porównaniu do 2014 dynamikę wzrostu pod względem ilościowym na poziomie 15% , zaś wartościowo 11%. Marka Kasztelan Niepasteryzowany, lider tego segmentu, wzrosła w tym okresie ilościowo o 9%. W maju 2015 roku marka wprowadziła na rynek nową linię piwnych specjalności – Kasztelan Specjały, w trzech wariantach: Chmielowe – goryczkowe z natury, Białe – łagodne z natury oraz Niefiltrowane – bogate z natury. Wariant Chmielowe został doceniony przez piwnych ekspertów, zdobywając złoty medal podczas V Kongresu Browarników Golden Beer Poland 2015. W 2016 roku trzy warianty Kasztelana Specjałów będą obecne na rynku i wspierane m.in. silną komunikacją w głównych kanałach TV.
Browar Kasztelan z nowymi mocami
Realizowana w latach 2014 i 2015 kompleksowa rozbudowa browaru zaowocowała większymi mocami produkcyjnymi, tj. około 2,6 mln hl rocznie. Wpłynęło to na wzrost mocy produkcyjnych grupy Carlsberg Polska, które obecnie wynoszą ok. 8 mln hl w skali roku.
W ramach rozbudowy w browarze Kasztelan powstały m.in.:
- nowa warzelnia,
- 9 nowych zbiorników fermentacyjnych,
- magazyn o łącznej kubaturze ok. 15 tys. mkw., czyli powierzchni odpowiadającej dwóm pełnowymiarowym międzynarodowym boiskom piłkarskim,
- nowa linia puszkowa o wydajności 17 puszek piwa na sekundę (60 000 puszek/godz.),
- nowoczesna linia do rozlewu piwa w opakowaniach KEG,
- rozbudowa instalacji chłodniczych,
- system transportu świeżo zesłodowanego ziarna, które trafia bezpośrednio
do warzelni, gdzie od razu zostaje użyte do warzenia piwa.
Browar Kasztelan przyjazny środowisku
W ramach rozbudowy Browaru Kasztelan zostały wdrożone rozwiązania, wykorzystujące nowoczesne techniki ochrony środowiska. Browar Kasztelan i wszystkie browary Carlsberga w Polsce mogą pochwalić się bardzo dobrymi parametrami w dziedzinie ochrony środowiska:
- Zużycie energii: W Carlsberg Polska zużycie energii (cieplnej i elektrycznej) jest poniżej średniej grupowej i w 2015 r. wyniosło 19,4 kWh/hl. W browarze Kasztelan zużycie energii cieplnej przed inwestycją (2012 roku) wynosiło 20,2 kwh/hl, zaś po jej zakończeniu w 2015 - 11,9 kwh/hl, energii elektrycznej przed inwestycją 5,7 kwh/hl, a po zakończeniu 4,6kWh/hl
- Emisja CO2: Średnia dla Carlsberg Polska to 1,79 kg/hl, bardzo dobry wynik na tle Grupy Carlsberg. W browarze Kasztelan odnotowano spadek emisji CO2 w stosunku do okresu sprzed inwestycji (2012 rok) o 10,5% i obecnie jest na poziomie 1,7kg/hl
- Wydajność w gospodarowaniu wodą: Carlsberg Polska osiąga bardzo dobre rezultaty na tle Grupy czyli zużywa 3hl wody na hektolitr gotowego piwa we wszystkich polskich browarach. W browarze Kasztelan zużycie wody zmniejszyło się w 2015 roku o 26,8% w porównaniu do okresu sprzed modernizacji.
Browar Kasztelan – dobry pracodawca i lokalny przedsiębiorca
Sprawne działanie browaru Kasztelan i warzone tam świetne piwa to zasługa zgranego zespołu pracowników. Firma niezmiennie inwestuje w rozwój pracowników, poprzez szkolenia, możliwość udziału w wielu projektach realizowanych zarówno w Polsce jak i w innych krajach, w których działa Grupa Carlsberg. Oferuje również bogaty pakiet świadczeń pozapłacowych. W firmie cenimy dobrą atmosferę pracy, w której stawiamy na kulturę przedsiębiorczości, elastyczności, umiejętność sprawnego i szybkiego dostosowywania się do zmian rynkowych. Takie podejście w ostatnich latach zapewniło firmie Carlsbergi browarowi Kasztelan dynamiczny rozwój i wiele sukcesów.
Obecne zatrudnienie w Sierpcu i w regionie sprzedaży wynosi ok. 310 osób, zaś pośrednio browar może tworzyć nawet ok. 2800 miejsc pracy
w powiązanych branżach, takich jak m.in.: rolnictwo, logistyka, usługi marketingowe, handel detaliczny i usługi gastronomiczne. Wynika to
z szacunków firmy Regioplan, która przygotowała w 2015 roku raport wkładu ekonomicznego Grupy Carlsberg „Economic Contribution Report”, zgodnie z którym 1 pracownik Grupy Carlsberg tworzy 9 miejsc pracy poza firmą, w powiązanych branżach.
Pracownicy Kasztelana wspierają lokalną społeczność
W 2015 roku pracownicy browaru Kasztelan wykonali, w ramach II edycji programu wolontariatu pracowniczego „InicJaTyWy”, trzy projekty dla społeczności lokalnej:
- Łowisko wędkarskie „GLINKI” w Sierpcu – oczyszczenie terenu, budowa pomostu wędkarskiego dla niepełnosprawnych wędkarzy oraz remont istniejącego pomostu wędkarskiego, wykonanie tablic edukacyjnych nt. lokalnej fauny i flory oraz montaż foto-pułapek do monitorowania terenu.
- Sierpeckie Jeziórka - modernizacja kompleksu do ćwiczeń, w tym zakup urządzeń sportowych oraz uporządkowanie terenu wokół „Sierpeckich Jeziórek”.
- Boisko do koszykówki w Sierpcu – modernizacja boiska dostosowując je do wymogów FIBA (International Basketball Federation) i uporządkowanie terenu wokół.
Łącznie w pracach udział wzięło 32 pracowników, zaś środki zainwestowane w te projekty to łącznie ponad 36 tys. złotych, z czego 15 400 pln pochodzi ze środków partnerów np. Urzędu Miasta i SWW „Karp”. Kolejna edycja programu „InicJaTyWy” została już ogłoszona.
Kasztelan dba o bezpieczeństwo
Do kluczowych działań adresowanych do pracowników należy budowanie i wzmacnianie postaw w obszarze bezpieczeństwa pracy, właściwej oceny ryzyka oraz wykorzystywania wiedzy z zakresu BHP i ratownictwa w codziennej pracy.
W 2015 roku w browarze prowadzono szereg szkoleń, które miały na celu zwiększenie kultury BHP oraz świadomość pracowników m.in. na temat bezpieczeństwa na drogach. Zorganizowany został konkurs BHP skierowany dla pracowników browaru, w którym nagrodą był m.in. kurs bezpiecznej jazdy. Rok 2016 stoi pod hasłem bezpiecznej pracy ze środkami chemicznymi, będą również kontynuować akcje informacyjne i szkoleniowe z obszaru BHP.
W dalszym ciągu Kasztelan - w ramach odpowiedzialności za otoczenie, pracowników i mienie zakładu - będzie przeprowadzał ćwiczenia z udziałem zewnętrznych jednostek ratowniczych.
Źródło, fot. Carlsberg Polska