Partner serwisu
05 grudnia 2016

Tam wiedza o piwie jest obowiązkowa, podobnie jak szkolenia BHP

Kategoria: Z życia branży

W Kompanii Piwowarskiej wiedza o piwie jest obowiązkowa, podobnie jak szkolenia BHP. Pracownicy zgłębiają ją, osiągając kolejne stopnie wtajemniczenia, i dzięki temu zajmują określone miejsca w wewnętrznej klasyfikacji piwnych ekspertów. Na brąz zasłużyło niemal 100% załogi firmy, srebro dotychczas trafiło w ręce 119 osób. Jednak szkolenia w ramach Programu Ambasadorzy Piwa nadal trwają. Ilu pracowników sięgnie po złoto?

Tam wiedza o piwie jest obowiązkowa, podobnie jak szkolenia BHP

 

Wiedza o piwie jest w Kompanii Piwowarskiej wysoko ceniona i mocno popularyzowana. Moduł poświęcony kulturze piwa, sensoryce, warzeniu piwa zajmuje sporą część programu wprowadzającego nowego pracownika do firmy.

 

– Chcemy, by wszyscy mogli się cieszyć właściwie zaserwowanym piwem, które świetnie wygląda, pięknie pachnie i doskonale komponuje się z różnymi potrawami. Najlepiej, by tę wiedzę propagowały osoby zawodowo związane z piwem. Dlatego stawiamy na naszych pracowników, mianując ich brązowymi, srebrnymi lub złotymi Ambasadorami Piwa – mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek, kierownik ds. PR w Kompanii Piwowarskiej. – Promowanie kultury piwa oraz odpowiedzialnej konsumpcji to nasze abecadło, toteż szkolenie brązowe z podstawowej wiedzy o piwie jest u nas obowiązkowe, tuż obok szkolenia BHP – dodaje.

 

Ambasadorzy Piwa w pigułce

Program Ambasadorzy Piwa wystartował w 2012 roku i początkowo polegał na stacjonarnym, kompleksowym przeszkoleniu wszystkich pracowników. Pozyskana wówczas wiedza była codziennie sprawdzana: żaden użytkownik służbowego komputera nie mógł rozpocząć pracy, dopóki nie udzielił właściwej odpowiedzi na pytanie dotyczące piwa, które zadawała specjalna aplikacja. W 2015 roku wystartowała nowa edycja: Ambasadorzy Piwa 2.0, która przeniosła się do Internetu.

 

- Zapoczątkował ją ogólnofirmowy test wiedzy o piwie, który wskazał nam obszary, w których wiedza naszych pracowników jest na medal, a także te aspekty świata piwa, które wymagają rozwoju i pogłębienia. Tak narodził się program Ambasadorzy Piwa w obecnej postaci – wyjaśnia Katarzyna Kołacka, trener szkoleń w Lech Browary Wielkopolski.

 

Program zakłada trzy odrębne szkolenia e-learningowe o rosnącym stopniu trudności, zakończone testem wiedzy. Pierwsze szkolenie – brązowe – było obowiązkowe dla wszystkich pracowników KP i tematycznie obejmowało m.in. surowce niezbędne do uwarzenia piwa, poszczególne etapy procesu warzenia, wybrane style piwne i mity dotyczące chmielowego napoju oraz różnice między markami piw KP. Ponadto pracownicy nauczyli się rozpoznawać za pomocą zmysłów podstawowe wady piwa. Drugie szkolenie, srebrne, jest właśnie w trakcie realizacji. Tytuł Srebrnego Ambasadora Piwa w Kompanii Piwowarskiej otrzymało już 119 osób, podczas gdy szkolenie pozytywnie przeszło prawie 530 osób.

 

- Aby otrzymać tytuł Srebrnego Ambasadora, trzeba nie tylko przejść srebrne szkolenie i zdać kończący je test. Dodatkowo należy zaangażować się w akcję firmową promującą marki należące do KP albo odpowiedzialną konsumpcję piwa lub też w wolontariat pracowniczy. Dopiero wówczas można stać się pełnoprawnym Srebrnym medalistą – wyjaśnia Klaudyna Polanowska-Skrzypek, kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej.

 

Szkolenie na drugim stopniu piwnego wtajemniczenia obejmuje m.in. historię browarów należących do Kompanii Piwowarskiej, zagadnienia jakości piwa, kolejne piwne mity, techniki degustacji i reguły food pairingu, czyli doboru piwa do potraw.

Najbardziej ambitnych pracowników Kompanii Piwowarskiej czeka jeszcze jedno szkolenie, o najwyższym stopniu trudności, które wyłoni najlepszych z najlepszych. Aby sięgnąć po złoty medal, nie wystarczy jednak przejść szkolenie i zaliczyć test. Kandydaci na Złotych Ambasadorów będą musieli zmierzyć się ze specjalnym zadaniem, wykorzystującym w praktyce wiedzę na temat procesu warzenia piwa. Ten etap ruszy dopiero w lutym 2017. Ilu śmiałków odważy się sięgnąć po złoto?

 

Ambasador Piwa w praktyce

Aby zachęcić do działań ambasadorskich i wyrobić u pracowników odpowiednie nawyki, Kompania Piwowarska przygotowała serię filmów o tym, jak powinien zachowywać się Ambasador Piwa. Krótkie filmy, pokazujące Ambasadorów „w akcji” i czytane przez Krystynę Czubównę, w zabawny sposób nawiązują do stylistyki dokumentów przyrodniczych.

Ambasador Piwa to bowiem nie tylko zaszczytny tytuł. Zadaniem takiej osoby – po uzyskaniu odznaki brązowej, srebrnej i wreszcie złotej – jest przede wszystkim szerzenie piwnej wiedzy i walka z mitami, a także dbanie o zachowanie standardów w gastronomii i w sklepach.

Niesienie kaganka piwnej oświaty oznacza dla pracowników KP także konkretne przywileje. Przykładowo Srebrni Ambasadorzy mają dostęp do „tajemnej wiedzy” – jako pierwsi dowiadują się o nowościach, mają możliwość skosztowania piw uwarzonych według nowych receptur i wyrażenia swojej opinii. Ponadto każdy z nich otrzymuje cooler Ambasadora Piwa.

 

Źródło, fot. Kompania Piwowarska

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ