Czy hodowla komórkowa zrewolucjonizuje przemysł mięsny?
Produkcja mięsa bez uboju zwierząt - czy to możliwe? Innowatorzy twierdzą, że tak właśnie wyglądała będzie przyszłość tej branży. “Czyste mięso”, czyli takie, które wyprodukowane zostało w laboratorium, cieszy się coraz większym zainteresowaniem nie tylko naukowców, ale również biznesu, dzięki czemu wkrótce może okazać się realną alternatywą dla przemysłowej hodowli zwierząt.
![Czy hodowla komórkowa zrewolucjonizuje przemysł mięsny? Czy hodowla komórkowa zrewolucjonizuje przemysł mięsny?](Resources/ar/57751/57942/15368330461189b4.jpg)
Tematyka czystego mięsa (z ang. clean meat) porusza badaczy, naukowców, ale też inwestorów i kluczowych graczy branży mięsnej od ponad dekady. Terminem tym określa się mięso wyhodowane w wyniku pobrania z ciała zwierzęcia komórek macierzystych i stymulowania ich podziału tak, aby uzyskać włókno mięśniowe. Pierwszy burger wyhodowany w ten sposób powstał w 2013 roku w Maastricht w Holandii i kosztował 330 tys. dolarów. Pierwszy burger wyhodowany w ten sposób powstał w 2013 roku w Maastricht w Holandii i kosztował 330 tys. dolarów.
Obecnie istnieje już ponad 25 firm zajmujących się komercjalizacją czystego mięsa, a jego koszt obniżył się ponad 1000-krotnie. Pracownicy Memphis Meats ze Stanów Zjednoczonych wyhodowali “czystego” nuggetsa z kurczaka, a także foie gras. W technologię czystego mięsa inwestują giganci mięsnego przemysłu - amerykański Tyson Foods i Cargill, czy niemieckie PHW (właściciel Drobimexu).
– Dostrzegamy ogromne skupienie kapitału wokół koncepcji czystego mięsa. W start-upy pracujące nad rozwojem technologii zainwestowali między innymi Bill Gates czy Richard Branson, natomiast najciekawszym wydaje się być zaangażowanie w czyste mięso firm takich jak izraelski Soglowek Food Group, czy niemieckiego PHW – twierdzi Maciej Otrębski, strategic partnerships manager w kampanii RoślinnieJemy.
– Co ciekawe, konsumenci są także aktywnie zainteresowani czystym mięsem. Według badań Faunalytics, 66% obywateli Stanów Zjednoczonych jest skłonnych spróbować czystego mięsa, a 46% jest skłonna kupować je regularnie. Mintel w swoim raporcie wskazuje, że już 9% Polaków chętnie spróbowałoby mięsa wyhodowanego w ten innowacyjny sposób – dodaje Otrębski.
Komentarze