Partner serwisu
23 grudnia 2020

W pandemii polska branża rolno – spożywca dłużej czekają na zaległe faktury oraz kładzie nacisk na zarządzanie należnościami

Kategoria: Agro Przemysł

Aż 43 proc. całkowitej wartości faktur B2B wystawionych przez polskie firmy z branży rolnej oraz spożywczej regulowanych jest po terminie – wynika z Barometru Praktyk Płatniczych, przygotowanego przez ubezpieczyciela należności Atradius. W porównaniu z 22 proc. w 2019 roku oznacza to niemal dwukrotny wzrost.

W pandemii polska branża rolno – spożywca dłużej czekają na zaległe faktury oraz kładzie nacisk na zarządzanie należnościami

Kryzys gospodarczy wywołany przez pandemię COVID-19 spowodował, że czas oczekiwania na zapłatę należności wynikających z zaległych faktur wydłużył się w polskim sektorze rolno-spożywczym  średnio do 20 dni – tak w corocznym badaniu Barometr Praktyk Płatniczych zadeklarowało 40 proc. ankietowanych w Polsce.  Średni wzrost wskaźnika rotacji należności o 10 proc. lub więcej zgłosiło 91 proc. ankietowanych. Obecnie wskaźnik rotacji należności w branży rolno-spożywczej wynosi średnio 154 dni, znacznie powyżej 103-dniowej średniej dla sektora w Europie Wschodniej. 

- Badane przez nas firmy z sektora rolno-spożywczego w Polsce odczuwają negatywny wpływ pandemii COVID-19 na ich przychody, odpowiedziało tak  62 proc. ankietowanych. Z kolei w przypadku  55 proc.  obecna sytuacja źle oddziałuje  na przepływy środków pieniężnych.  Aby uchronić firmę przed brakiem płynności 47 proc. ankietowanych w polskiej branży rolno-spożywczej musiało opóźnić płatności dla swoich dostawców, a 37 proc. zwiększyło czas i środki przeznaczone na egzekwowanie zapłaty nieuregulowanych faktur – zauważa Aleksandra Gliszczyńska, dyrektor departamentu oceny ryzyka w Atradius.

Zmiana w ocenie zdolności kredytowej i zarządzaniu należnościami

Kryzys gospodarczy będący następstwem pandemii COVID-19 zmienił w sektorze rolno-spożywczym w Polsce podejście do analizy zdolności kredytowej kontrahentów. Badane przez Atradius firmy z branży zaczęły częściej  uzyskiwać informacje kredytowe bezpośrednio od swoich klientów. Dane te wraz z referencjami bankowymi stanowią obecnie najczęściej wykorzystywane źródła oceny zdolności kredytowej.

- Jak wynika z Barometru Praktyk Płatniczych, ankietowani w polskiej branży rolno-spożywczej większą uwagę przykładają do zarządzania należnościami, co obok weryfikacji kredytowej kontrahentów ma zabezpieczyć przez utratą płynności finansowej. Wśród podejmowanych działań  w celu zminimalizowania ryzyka zaległości w płatnościach, wymieniali częstsze wysyłanie przypomnień o zaległych fakturach i stosowanie kilku narzędzi zarządzania należnościami, m.in.  samoubezpieczenie, ubezpieczenie kredytu kupieckiego i faktoring – podkreśla Aleksandra Gliszczyńska.

W ciągu najbliższych sześciu miesięcy polska branża rolno-spożywcza planują częstsze korzystanie z samoubezpieczenia i przypomnień o zaległych fakturach. Za największe wyzwania dla rentowności w 2021 r. ankietowani uważają utrzymanie odpowiedniego poziomu przepływu środków pieniężnych (56

proc., co stanowi znacznie większy procent niż 45 proc. na poziomie regionalnym) oraz ograniczenie kosztów (53 proc. ankietowanych).

Perspektywy dla branży w 2021 r.

 48 proc. badanych firm sektora rolno-spożywczego spodziewa się, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy sytuacja gospodarcza w kraju ulegnie poprawie, z kolei 46 proc. uważa, że ulegnie pogorszeniu. Większość firm wyraża pesymizm co do perspektyw dla gospodarki światowej (33 proc. – optymistyczny stosunek, 54 proc. – pesymistyczny stosunek) i handlu międzynarodowego (40 proc.  – optymistyczny stosunek, 51 proc. – pesymistyczny stosunek).

źródło: Informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ