Silnik synchroniczny o efektywności energetycznej IE5+
Firma NORD DRIVESYSTEMS opracowała nowy silnik synchroniczny o znacznie wyższej klasie efektywności energetycznej (IE5+). Stanowi on uzupełnienie standardowych wariantów motoreduktorów w systemach LogiDrive i bardzo dobrze sprawdza się w przypadku zmniejszania liczby wariantów używanych napędów, co sprawia, że silnik synchroniczny IE5+ to optymalne rozwiązanie dla systemów transportu wewnętrznego. Dostępny od drugiego kwartału 2020 r. silnik IE5+ jest szczególnie przydatny w aplikacjach intralogistycznych, jako rozwiązanie systemowe w połączeniu z przekładniami i przetwornicami częstotliwości NORD DRIVESYSTEMS
Najnowszej generacji, energooszczędny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi charakteryzuje się znacznie mniejszymi stratami w porównaniu do obecnej serii IE4. Dzięki szerokiemu zakresowi momentu obrotowego niewentylowany silnik bez użebrowań osiąga wysoką sprawność, która czasami znacznie przewyższa klasę IE5 i stanowi optymalne rozwiązanie do pracy w zakresie obciążenia częściowego. Kompaktowy silnik IE5+ oferuje wysoką gęstość mocy, przy mniejszej przestrzeni instalacyjnej i początkowo będzie oferowany w zakresie mocy od 0,35 do 1,1 kW z ciągłym momentem obrotowym od 1,6 do 4,8 Nm i zakresem prędkości od 0 do 2100 obr/min. Standardowo dostępne jest bezpośrednie mocowanie silnika, a także montaż silnika zgodnie z wymogami NEMA i IEC, natomiast zintegrowany enkoder i hamulec mechaniczny stanowią wyposażenie opcjonalne.
x
Rys. 1 Silniki IE5+/IE4 (PMSM) w przeciwieństwie do klasycznych silników asynchronicznych (ASM) charakteryzują się wysoka sprawnością niezależnie od obciążenia. Może się to przekładać na oszczędności w zużyciu energii nawet na poziomie 40%. * Przykład sprawności: Obciążenie 50 % / prędkość obrotowa 37.5 %
Gładka i bezwentylatorowa konstrukcja silnika czyni go szczególnie łatwym do czyszczenia oraz odpornym na korozję. Właściwość tą można jeszcze zwiększyć zamawiając wykonanie z obróbką powierzchni nsd tupH (proces głębokiej obróbki powierzchni aluminiowych). Przypomnijmy że w tym elektrolitycznym procesie powierzchnia jest głęboko uszczelniona i nierozerwalnie związana z materiałem podłoża. W ten sposób aluminium staje się odporne na korozję podobnie jak stal nierdzewna. Powierzchnie pokryte nsd tupH są łatwe do czyszczenia i są w dużej mierze odporne na kwasy i zasady. Możliwe jest nawet użycie myjek wysokociśnieniowych lub różnorodnych agresywnych mediów. Jednostki napędowe nsd tupH to solidna i trwała alternatywa dla malowanych motoreduktorów lub wersji ze stali nierdzewnej. Połączenie kompaktowego projektu silnika i higienicznych właściwości nsd tupH zapewnia szeroki zakres zastosowań w aplikacjach branży spożywczej.
Rys. 2 W przypadków silników asynchronicznych parametr sprawności w znacznym stopniu powiązany jest z aktualnym obciążeniem silnika. W przypadków silników IE4/IE5 ich sprawność praktycznie nie zależy od obciążenia.
x
Ze względu na zachowanie stałego momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości silniki IE5+ umożliwiają ukierunkowaną redukcję liczby wariantów napędów. Minimalizuje to koszty administracyjne i umożliwia realizację oszczędniejszych procesów produkcyjnych, logistycznych, magazynowych i serwisowych. Nowa generacja silników IE5+ łączy zalety systemu modułowego i wyższej wydajności z możliwością redukcji wariantów oraz zapewnia zwrot z inwestycji w krótkim czasie.
Komentarze