Partner serwisu
29 grudnia 2021

Trendy żywieniowe na rok 2022 a asortyment sklepów online

Kategoria: Agro Przemysł

Jak podają prognozy do 2026 r. wartość polskiego rynku e-commerce osiągnie 162 mld zł brutto, a kategorią, której sprzedaż w sieci będzie wzrastać najszybciej, są produkty spożywcze[1]. W 2022 r. trendy żywieniowe, jak i nawyki konsumentów, będzie wciąż kształtować pandemiczna rzeczywistość, ale na znaczeniu zyskuje również aspekt dbania o środowisko. Żywność ma już nie tylko zaspokajać głód – równie istotny jest jej wpływ na zdrowie, prawidłowe funkcjonowanie organizmu i ekologię. Z jakimi wyzwaniami będą przez najbliższe 12 miesięcy mierzyć się firmy sprzedające artykuły spożywcze online oraz co powinny wziąć pod uwagę planując ofertę?

Trendy żywieniowe na rok 2022 a asortyment sklepów online

O tym, jakie trendy będą kształtować asortyment sklepów internetowych sprzedających żywność, mówi Sławomir Siergiejczyk, Dyrektor Handlowy FMCG w spółce Glosel.

Na rozwój e-commerce bez wątpienia wpłynęła pandemia – rok 2020 był przełomowy w kontekście rozpędzenia dynamiki sprzedaży w sieci, która wciąż utrzymuje tendencję wzrostową. Zakupy internetowe dają konsumentom poczucie bezpieczeństwa, co jest niezwykle istotne w tych trudnych czasach – ponad połowa Polaków czuje obawy podczas zakupów stacjonarnych[1]. Warto podkreślić, że luzowanie obostrzeń, szczepienia oraz „przyzwyczajenie” się do obecności wirusa, nie powodują wcale zmniejszenia zainteresowania e-zakupami. Co więcej, według badań po zakończeniu epidemii utrzymanie poziomu zakupów online deklaruje 74% ankietowanych[2]. Można więc założyć, że nie tylko bezpieczeństwo jest aspektem, który działa na korzyść sprzedaży internetowej – jej ogromną zaletą jest także wygoda i szybkość. Przekłada się to na liczby – aż 85% Polaków twierdzi, że zamawiało żywność w sieci, a 55% robi to ze względu na większy wybór produktów ekologicznych[3]. Konsumenci są nastawieni pozytywnie do zakupów online, ale wraz z ich zainteresowaniem rośnie też konkurencja na rynku. W związku z tym niezwykle istotna staje się kwestia dopasowania asortymentu do wymagań klientów. Jakich produktów będą szukać w 2022 r.?

Żywność, która zapewnia zdrowie

Pandemia wzbudziła w konsumentach obawę o zdrowie, zarówno fizyczne i psychiczne, oraz skłoniła do refleksji nad dbaniem o siebie i najbliższych. W rezultacie powoli wzrasta świadomość konsumencka dot. odżywiania i zwracania uwagi na jakość produktów. Już ponad połowa Polaków deklaruje, że to w jaki sposób żywność wpływa na zdrowie jest dla nich istotne, a 6 na 10 respondentów sprawdza składy i etykiety oraz szuka wyrobów jak najlepszej jakości[4]. Dodatkowo za ekologiczne produkty coraz więcej konsumentów jest w stanie zapłacić wyższą cenę[5]. W związku z tym zmienia się znaczenie tego co kupujemy i jemy – żywność ma nie tylko zaspokajać głód, ale też dostarczać cennych wartości odżywczych, pomagać budować odporność czy działać korzystnie na samopoczucie.

Pod kątem rozszerzania asortymentu o produkty dobre dla zdrowia, wprowadzanie do sprzedaży online warzyw i owoców nie jest najlepszą ścieżką. Polacy wciąż wolą nabywać świeżą żywność stacjonarnie[6], dlatego warto rozważyć wprowadzenie do oferty takich artykułów jak m.in. superfoods, które są dostępne w formie liofilizowanej czy suszonej. W tym sezonie do łask powrócą jagody acai oraz sproszkowane liście moringa. Popularnością cieszyć będą się też adaptogeny jak ashwaganda oraz żywność na bazie konopi siewnych. W kategorię żywności funkcjonalnej, czyli takiej, która przynosi korzyści dla zdrowia, wpisują się również napoje jak m.in. kombucha, woda kokosowa czy soki z kiszonek. Odpowiadając na potrzeby rynku, w Bee.pl systematycznie powiększamy ofertę o tego typu produkty – te, które już pojawiły się w naszym asortymencie cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów.

 Roślinna strona żywienia

Oprócz prozdrowotnej żywności funkcjonalnej w asortymencie sklepów internetowych w 2022 roku nie może zabraknąć roślinnych alternatyw dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Choć wegańskie odpowiedniki wędlin czy mleka są dostępne na rynku od kilku lat, należy zwrócić uwagę na nowości w kategorii tych produktów. Są to m.in. roślinne napoje z ziemniaków, produkty na bazie orzechów przypominające nabiał, warzywne owoce morza czy wegańska czekolada i słodkości. Warto też uwzględnić półprodukty umożliwiające przygotowanie wegańskich dań jak np. jackfruit czy seitan, z których przyrządza się roślinne wersje mięsa.

Dlaczego sklepy internetowe powinny zwrócić się w stronę produktów wege? Według badań 10% Polaków jest na diecie wegetariańskiej, a 6% stosuje się do wegańskiego sposobu odżywiania[7]. Co więcej, już co trzeci ankietowany przyznaje, że sięga po wegańskie alternatywy, nie deklarując przy tym bycia na diecie roślinnej[8]. Za wprowadzeniem lub poszerzeniem asortymentu w roślinną stronę przemawia też coraz mocniejszy trend fleksitarianizmu, czyli ograniczania spożywania mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Jego popularność nie wynika tylko z kwestii etycznych czy dbania o zdrowie, ale także z troski o środowisko. Masowa produkcja żywności i przemysłowa hodowla zwierząt generują ogromny ślad węglowy i zanieczyszczają planetę, a jak się okazuje – etyczna kontrola jest jednym z najpopularniejszych trendów konsumenckich[9]. Kontrola ta ma odnosić się zarówno do samego produktu i marki go produkującej, jak i firm zajmujących się jego sprzedażą – w rezultacie liczy się przejrzystość działań wszystkich tych podmiotów oraz ich wpływ na otoczenie.

Kuchnie świata i kulinarne wspomnienie dzieciństwa

Spędzanie większej ilości czasu w domu i restrykcje związane z zamknięciem restauracji skłoniły Polaków do eksperymentów w kuchni – w pierwszym roku pandemii aż 68% ankietowanych twierdziło, że poprawiło swoje umiejętności kulinarne[10]. Aktualna sytuacja umożliwia korzystanie z usług lokali gastronomicznych na miejscu, a wielu pracowników wraca do biur z pracy zdalnej. Czy oznacza to mniejsze zainteresowanie gotowaniem w domu? Niekoniecznie – rozbudzone umiejętności kulinarne i rosnące ceny mogą utrzymać trend przygotowywania posiłków w domu. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się zainteresowania zarówno kuchniami świata, jak i potrawami lokalnymi, regionalnymi czy kojarzącymi się ze smakami dzieciństwa.

W kontekście dań zagranicznych należy przyjrzeć się najczęściej zamawianym na wynos potrawom – według raportów największą popularność w 2021 roku zyskała kuchnia grecka, amerykańska i tajska[11]. W związku z tym w asortymencie powinny znaleźć się nie tylko składniki charakterystyczne dla różnych części świata, ale też inspiracje do ich wykorzystania w kuchni. To właśnie blogi marki czy jej media społecznościowe są współczesnymi książkami kulinarnymi, z których mogą korzystać klienci. W przypadku produktów regionalnych warto rozważyć współpracę z lokalnymi producentami specjałów charakterystycznych dla danego rejonu. Nie można również zapomnieć o comfort food, które w 2022 roku oznacza domowe, dobrze znane przysmaki. Pod kątem produktów spożywczych mowa o wyrobach jak m.in. gołąbki, bigos oraz różnego rodzaju kiszonki.

Tegoroczne trendy spożywcze oraz nawyki konsumenckie są szansą dla przedsiębiorców w kontekście rozbudowy asortymentu i przyciągnięcia nowych klientów poszukujących żywności dobrej dla zdrowia i środowiska. Ze względu na dynamiczny rozwój branży e-commerce, a także coraz większą konkurencję, stała obserwacja rynku i elastyczne dopasowywanie się do zmian oraz potrzeb konsumentów jest kluczem do utrzymania pozycji biznesowej.

 

[1]://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/retail-distribution/consumer-behavior-trends-state-of-the-consumer-tracker.html

[2] https://www.pwc.pl/pl/media/2021-02-09-analiza-pwc-prognoza-rozwoju-rynku-ecommerce-w-polsce.html

[3] https://hurtidetal.pl/article/art_id,34790-107/41-polakow-planuje-kupic-zywnosc-na-swieta-w-internecie/

[4] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/6-na-10-klientow-czyta-etykiety,104392.html

[5] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/cena-najwazniejszym-kryterium-zakupowym-dla-7-na-10-polakow,103630.html

[6]https://hurtidetal.pl/article/art_id,34790-107/41-polakow-planuje-kupic-zywnosc-na-swieta-w-internecie/

[7] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/prawe-polowa-polakow-zmienila-nawyki-zywieniowe-nie-zawsze-na-lepsze,104080.html

[8] Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS dotyczące zwyczajów żywieniowych Polaków, kwiecień 2021 

[9] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/7288/mintel-ogosi-globalne-trendy-konsumenckie-na-2022-rok/

[10] https://kulinarnapolska.org/polacy-coraz-lepiej-gotuja-i-coraz-wiecej-czasu-spedzaja-w-kuchni-trzy-potrawy/

[11]https://www.horecatrends.pl/delivery/117/jak_zamawialismy_w_2021_r_raport_food_trendow_pyszne_pl,10016_1.html

źródło: informacja prasowa
fot. informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ