Partner serwisu
12 kwietnia 2022

Czekolada dobra na wszystko

Kategoria: Aktualności

Niezależnie od okazji, czekoladowe tabliczki są gwarancją przyjemności. Idealnie nadają się do codziennej celebracji i jako smakowity świąteczny dodatek. Można się nimi delektować samemu lub wręczać jako prezent. Wszystko to sprawia, że to ulubiona słodka kategoria Polaków. Ten niezmienny od lat trend mobilizuje producentów by tworzyć nowe, zaskakujące warianty tej czekoladowej formy.

Czekolada dobra na wszystko

W 2021 roku statystyczny Polak zjadł 5,2 kg czekolady[1]. To w skali ostatnich kilkunastu lat wzrost o ok. 30%[2]. Wśród najczęściej wybieranych produktów prym wiodą tabliczki, które stanowią blisko 1/3 najchętniej kupowanych słodyczy[3], a wartość tej kategorii osiągnęła w minionym roku 2,17 mld PLN[4]. Czemu tabliczki czekoladowe zawdzięczają swoją popularność? Kiedy w ciągu roku kupowane są najczęściej? Jedną z takich okazji jest nadchodząca Wielkanoc.

 

Badania

Jak wynika z badań NielsenIQ, kategoria czekoladowych tabliczek warta jest w Polsce 2,17 mld PLN. Względem roku poprzedzającego oznacza to 0,7 procentowy spadek, którego przyczyną może być aktywny powrót konsumentów do kupowania produktów impulsowych, które w pandemii zamieniali chętniej na formaty łatwe do dzielenia, w tym tabliczki[5]. Mimo to segment tabliczek wciąż stanowi wiodącą część rynku czekoladowego – blisko 30%[6]. Największą (i niesłabnącą, bo to obraz znany z ubiegłych lat) popularnością cieszą się czekolady mleczne. Na drugim miejscu znajdują się czekolady gorzkie, które po chwilowych wzrostach w dwóch ostatnich latach (spowodowanych zwrotem Polaków ku domowym wypiekom), wróciły do sytuacji sprzed pandemii.

 

Gusta konsumenta czekolady

Swoją popularność segment tabliczek zawdzięcza bez wątpienia różnorodności oferty, która w tej kategorii jest zdecydowanie największa. Tu warto wspomnieć o specyfice naszego rynku – w Polsce wybór czekolad w tabliczkach jest jednym z największych wśród krajów Europy Centralno-Wschodniej: konsumenci mogą wybierać spośród kilkuset różnych wariantów. Przykład firmy Wedel pokazuje, że tylko w ubiegłym roku na rynek wprowadzono 20 nowych wariantów czekolad, w tym topowe jubileuszowe propozycje – czekolada gorzka z orzechami oraz czekolada gorzka z malinami i wafelkami. Bogata tabliczkowa oferta to również odpowiedź na zróżnicowane oczekiwania klientów. W portfolio czekolad gorzkich znajdą coś dla siebie wszyscy, którzy cenią wysublimowany smak i lubią tworzyć własne czekoladowe wypieki. Z kolei bogaty asortyment czekolad mlecznych i białych zarówno klasycznych, jak i z nadzieniami, to prawdziwa uczta, dla tych, którzy w słodyczach poszukują przede wszystkim przyjemności smaku.

 

Czekolada a Wielkanoc

Słodkości w naturalny sposób towarzyszą świętowaniu i razem spędzanym chwilom. A kiedy już mowa o celebracji szczególnie przy wspólnym stole, jak w przypadku Wielkanocy, to nie może tam zabraknąć czekolady. Potwierdzają to obserwacje producentów, którzy w okresach świątecznych notują wyraźne wzrosty sprzedaży.

Polacy w okresie świątecznym korzystają z tabliczek w zróżnicowany sposób. Po pierwsze świetnie nadają się one jako składnik ciast i deserów. Tutaj prym wiedzie czekolada gorzka, której średnia sprzedaż w okresie wielkanocnym wzrasta o ok. 20% względem pozostałych miesięcy, a w przypadku naszej czekolady gorzkiej 64% – lidera kategorii gorzkich tabliczek do 149 g – jest to nawet 30% rocznej sprzedaży. Poza deserami i wypiekami, czekolada uświetnia celebrację świąt po prostu, jako gotowa słodka przekąska, poczęstunek – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej w firmie Wedel.

W bogatym portfolio producentów znajdują się zarówno czekolady mocno gorzkie, gorzkie, mleczne czy nowość od firmy Wedel – mocno mleczna, aż po niezliczoną wręcz ilość rodzajów nadzienia. W tym zakresie wyróżnić można dwa trendy, które doskonale wpisują się w świąteczny, wyjątkowy czas:

Multitekstura. Oznacza to łączenie czekolady ze składnikami o zróżnicowanych strukturach tj. herbatniki, orzechy, ale również nadzienie płynne tj. syrop czy alkohol.

 

Produkty okazjonalne

Czekolada to jednak nie tylko tradycyjne tabliczki. Szczególnie w okresie świątecznym, na Wielkanoc czy Boże Narodzenie, producenci tworzą produkty okazjonalne. W tym roku, dział marketingu i R&D firmy Wedel, w efekcie kreatywnych poszukiwań i prac badawczych, stworzyły m.in. nową odsłonę kultowych pianek Ptasie Mleczko®. Obok dwóch klasycznych wariantów – Waniliowego i Śmietankowego w wiosennej szacie graficznej, pojawił się trzeci – Ptasie Mleczko® Mascarpone z Malinami. Do portfolio dołączyła także limitowana Czekolada Mleczna i Karmelowa – stanowiąca połączenie obu oryginalnych wedlowskich czekolad – z wielkanocnym zdobieniem w postaci zajączka, kurczaczka lub pisanki na każdej z kostek. Wielkanocnym symbolom czyni zadość również figurka Zająca wykonana z oryginalnej wedlowskiej czekolady mlecznej oraz Wielkanocne Jajeczka w dwóch wariantach (mlecznym i karmelowym) z chrupkami. Produkty posiadają kolorowe, świąteczne opakowania, co czyni je godną reprezentacją – smakową i wizualną – każdego wielkanocnego koszyczka. Z kolei na wielkanocny stół doskonale nadaje się wysublimowana oferta ręcznie produkowanych czekoladowych dzieł z oferty Pijalni. Asortyment dostępny stacjonarnie oraz w sklepie internetowym.

Niezależnie od okazji, czekoladowe tabliczki są gwarancją przyjemności. Idealnie nadają się do codziennej celebracji i jako smakowity świąteczny dodatek. Można się nimi delektować samemu lub wręczać jako prezent. Wszystko to sprawia, że to ulubiona słodka kategoria Polaków. Ten niezmienny od lat trend mobilizuje producentów by tworzyć nowe, zaskakujące warianty tej czekoladowej formy. Obserwacja rynku potwierdza, że ich kreatywność nie zna granic, więc w kolejnych sezonach spodziewać się można dalszych zachwytów i nowej dawki przyjemności.

Z okazji tegorocznej Wielkanocy firma Wedel zaprasza do udziału w konkursie WIELKANOCNE GOTOWANIE, którego celem jest wykorzystanie produktów E.Wedel jako element deseru lub słodkiego wypieku. Szczegóły akcji dostępne pod linkiem.

-----------------------------------------------------------------------------------------

[1] Raport firmy Wedel „Światowy i polski rynek czekolady”, Wrzesień 2021

[2] Tamże.

[3] Tamże.

[4] E.Wedel za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres luty 2020-styczeń 2021 i luty 2021-styczeń 2022, kategoria: Słodycze, tabliczki czekoladowe.

[5] Tamże.

[6] Raport firmy Wedel „Światowy i polski rynek czekolady”, Wrzesień 2021

źródło: inf. prasowa
fot. 123rf.com
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ