Polska promocja borówki doceniona na świecie - komunikat po Szczycie IBO
Polska jest liderem wzrostu konsumpcji borówek na świecie. Borówka w Polsce postrzegana jako superowoc i staje się jednym z symboli zdrowego stylu życia. O polskim modelu rozwoju rynku i perspektywach branży borówkowej na świecie mówią liderzy International Blueberry Organization (IBO): Peter McPherson - Chairman, Cort Brazelton - Executive Comittee Member oraz David Hughes, Professor em. of Food Marketing at Imperial College London.

Strategia lidera wzrostu konsumpcji na świecie
- Budowa wewnętrznego popytu jako najbezpieczniejszy fundament rozwoju
- Pozycjonowanie borówki jako superowoc
- Prymat budowy nawyków regularnej konsumpcji
- Połączenie „jedz lokalnie” z „jedz zdrowo, codziennie!”
- Integracja producentów i zaangażowanie w edukację żywieniową
Najnowszy IBO Global State of the Blueberry Industry Report (ogłoszony w lipcu 2023) podaje, że „konsumpcja na mieszkańca osiągnęła imponujące 1,83 kg/osobę w 2022 roku. To wynik wyższy niż Stany Zjednoczone, które w tym samym roku odnotowały konsumpcję na poziomie 1,78 kg/osobę”.
Polscy plantatorzy postrzegają budowę wewnętrznego popytu jako fundament rozwoju branży i swoich rosnących możliwości eksportowych. W promocji postawili na budowę nawyków regularnej konsumpcji. Nauczyli się też łączyć „jedz lokalnie” z „jedz zdrowo, codziennie!”.
Polscy konsumenci docenili jakość uprawianej w Polsce borówki. Borówka jest w Polsce postrzegana jako superowoc i hit ekspertowy. 7% Polaków uważa, że borówka jest wizytówką polskiego rolnictwa.
Polskie atuty i polski model rozwoju rynku
Polska była w tym roku organizatorem globalnego Szczytu IBO, który odbył się w dniach 3-6 lipca 2023 w Lublinie. Eksperci z 6 kontynentów mieli okazję zobaczyć jak plantatorzy przekonali konsumentów do jakość owoców produkowanych w Polsce.
Polska ma wyjątkowe położenie, jeśli chodzi o produkcję wysokiej jakości borówki. Pogoda w Polsce w okresie zbiorów bardzo sprzyja jakości, co jest dużą zaletą, zwłaszcza dzięki wykorzystaniu konstrukcji służących do ochrony przed opadami deszczu i podobnych urządzeń – powiedział Cort Brazelton, Executive Comittee Member International Blueberry Organization (IBO).
- Kraje takie jak Polska, w których uprawia się dużo borówek, powinny kłaść nacisk na lokalną konsumpcję. To rzeczywiście klucz do rozwijania siły branży w długim horyzoncie czasowym - stwierdził Thomas Drahorad, Presidente NCX Drahorad srl z Włoch.
- Jeśli chcecie zwiększyć konsumpcję swoich lokalnych owoców, musicie podnieść ich całoroczną dostępność – w ten sposób ludzie wyrobią sobie nawyk ich jedzenia. Im wyższa jakość lokalnych owoców, która przyciągnie uwagę ludzi, im lepsza jakość owoców docierających z innych regionów, o innych porach roku, tym częściej ludzie będą jeść borówki - radził Cort Brazelton, Executive Comittee Member IBO.
Zawsze dobrze jest zachowywać równowagę między eksportem a konsumpcją krajową, a także przetwórstwem. Kiedy zaczynałem pracę w tej branży prawie 40 lat temu, Australia była w bardzo podobnej sytuacji, ale dziś rynek krajowy stanowi 95 procent. Tak więc, jeśli uda wam się zachować tę równowagę, Wasza branża będzie mieć u stóp cały świat – mówił polskim plantatorom Peter McPherson, Chairman of the International Blueberry Organisation (IBO).
Na świecie nacisk przesuwa się z dostępności w stronę jakości
- Polski model mógłby być bardzo skutecznie powielony także we Włoszech. Nasz kraj również jest producentem, też lubimy owoce i bardzo chętnie rozwinęlibyśmy taki model u nas - przekonywał Thomas Drahorad z NCX Drahorad srl z Włoch.
Polskie doświadczenia często postrzegane były jako realne atuty branży.
- W wielu dziedzinach Polska ma dobre praktyki. Na pewno jest to promocja konsumpcji i jest to zrównoważona produkcja. Temat owadów zapylających i bioróżnorodności wśród owadów, to jest coś, czego Polsce cały świat zazdrości. Tu także Polska może być wzorem do naśladowania dla innych krajów, innych kontynentów. Potwierdziły to sesja i dyskusja podczas Szczytu IBO – mówi dr Mirosław Korzeniowski, prezes Stowarzyszenia AGROEKOTON, działającego na rzecz innowacji w rolnictwie i produkcji żywności; lider specjalnego zespołu Core Team ds. upowszechnienia w branży idei produkcji zrównoważonej.
Borówka staje się ulubionym superowocem świata
- W przyszłym roku prawdopodobnie osiągniemy poziom 2 milionów ton, jeśli chodzi o światową produkcję borówki. Dziś najsilniejszy trend polega na tym, że wraz ze wzrostem dostępności świeżych borówek przez cały rok, nacisk przesuwa się z dostępności na jakość. Właśnie w ten sposób zamierzamy rozwijać tę kategorię. Chodzi o to, żeby zakup jednego opakowania borówek prowadził do zakupu kolejnego – wyjaśnia Cort Brazelton.
- USA i Kanada nadal pozostają ważnym regionem napędzającym konsumpcję, ale dziś odpowiadają za mniej niż 50 procent światowego spożycia borówki. Bardzo szybko rosną Europa i Azja. Cały świat zaczyna odkrywać i jeść borówki – to istotny trend, którego wpływ obserwujemy na różne sposoby i w wielu różnych miejscach. Uważamy, że inne kraje powinny zwrócić uwagę na to, co osiągnęła Polska i brać z tego przykład - podsumował Cort Brazelton.
Komentarze