Susza w Kanale Panamskim może przedłużyć recesję w handu zbożem
Zależność światowego handlu od szlaków transportowych – w tym jednego z dwu kluczowych kanałów jest ewidentna w sytuacji zagrożenia ograniczenia ich przepustowości
W lutym 2024 roku liczba statków przepływających przez Kanał Panamski zostanie drastycznie ograniczona o połowę, z 36-40 statków dziennie do 18. To zjawisko wynika z historycznie niskiego poziomu wody w jeziorze Gatun, zasilań Kanał, co stanowi istotne zagrożenie dla kluczowego szlaku handlowego.
Światowy handel, już mocno dotknięty wcześniejszymi zakłóceniami, teraz obawia się o kolejne wyzwanie. Ograniczenie przepływu statków przez Kanał Panamski, który obsługuje 3-5% światowego handlu rocznie, zwiększa obawy o inflację spowodowaną problemami w dostawach.
Trzy główne towary przewożone przez Kanał - ropa naftowa, ładunki kontenerowe i zboża - są kluczowe dla światowego handlu. Wprowadzenie ograniczeń może skoncentrować wzrost cen, zwłaszcza w sektorze energetycznym i konsumenckim. Tankowce przewożące skroplony gaz ropopochodny (LPG) już odczuły największy wpływ, a stawki frachtu wzrosły o 44%.
Stany Zjednoczone, generujące 70% ruchu kontenerowego przez Kanał, są szczególnie narażone. Ograniczenia mogą wpłynąć na ceny produktów między wschodnim wybrzeżem USA a Azją, co stanowi 40% amerykańskiego ruchu kontenerowego o wartości 270 miliardów dolarów rocznie.
Allianz Trade ostrzega, że spadek liczby statków może zmniejszyć globalny handel o 1,3 punktu procentowego w 2023 roku, a w skrajnym przypadku nawet o 6 punktów procentowych, prowadząc do recesji światowego handlu towarami.
Ponadto, zmiany klimatu, wyrażające się w suszach, mogą długoterminowo wpływać na Kanał Panamski. Szacuje się, że do 2030 roku wzrost temperatur może spowodować 38% spadek zdolności transportowej, zagrażając globalnemu handlowi o 5 punktów procentowych rocznie.
Podsumowując, obecne ograniczenia w Kanału Panamskim mają potencjał na istotne skutki dla światowego handlu, a ich wpływ będzie odczuwalny zarówno w krótkim, jak i długim okresie. Oczekuje się, że przedsiębiorstwa dostosują się do nowej rzeczywistości, poszukując alternatywnych tras i dostosowując strategie logistyczne, aby zminimalizować skutki ograniczeń w jednym z najważniejszych szlaków handlowych na świecie.
Komentarze