Polacy coraz rzadziej szukają tańszych odpowiedników oraz promocji
W 2024 roku rynek spożywczy w Polsce staje się coraz bardziej stabilny, mimo wcześniejszych wyzwań związanych z wysoką inflacją. Z najnowszego raportu „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2024” opracowanego przez PMR Market Experts wynika, że wzrost cen w coraz mniejszym stopniu wpływa na decyzje zakupowe konsumentów.
Inflacja a rynek spożywczy
Wzrost rynku spożywczego w Polsce w 2023 roku był napędzany głównie przez inflację, co przyczyniło się do nieznacznego spadku jego wartości w ujęciu realnym. Eksperci z PMR Market Experts prognozują stabilny wzrost wartości rynku na poziomie 5% nominalnie średniorocznie w latach 2024-2029. Jest to możliwe dzięki obniżającej się inflacji oraz wzrostowi dochodu rozporządzalnego Polaków (m.in. dzięki poprawie kondycji rynku pracy i realizacji programów powyborczych).
Zmiany w zachowaniach konsumentów
W poprzedniej edycji raportu (2023 r.) aż 82% Polaków przyznało, że wzrost cen wpływa na ograniczenie ich zakupów. W 2024 roku odsetek ten spadł o 10 p.p.. Konsumenci coraz rzadziej szukają tańszych zamienników i promocji.
- Postanowiliśmy zbadać, jakimi strategiami w celu zaoszczędzenia gotówki podczas zakupów kierują się Polacy. Około 42% kupujących przyznało, że poszukuje tańszych zamienników produktów, a 47% aktywnie szuka promocji. W porównaniu do 2023 roku, odsetki te spadły o 11 p.p., co pokazuje, że inflacja ma coraz mniejszy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów – mówi Agnieszka Skonieczna, Retail & Pharma Business Unit Director w PMR Market Experts.
Najczęściej wskazywaną grupą produktów, na którą Polacy decydują się zmniejszać wydatki, jest jedzenie na dowóz oraz wyjścia na miasto. Ponad połowa ogranicza zakupy alkoholu i używek.
Czynniki wpływające na wybory konsumenckie
Kluczowe dla konsumentów czynniki decydujące o wyborze miejsca zakupu produktów spożywczych pozostają niezmienne na przestrzeni ostatnich lat. Do pięciu najważniejszych zaliczyć można: świeży, wysokiej jakości towar, szeroki asortyment produktów, czystość w obiekcie, dogodną lokalizację i niskie ceny.
Mimo pozytywnych zmian wciąż istnieje wiele ryzyk związanych z inflacją w Polsce, które mogą wpłynąć na dalszy rozwój rynku spożywczego. Wysoka inflacja bazowa, decyzje dotyczące stóp procentowych, koszt surowców oraz czynniki regulacyjne mogą jeszcze bardziej przedłużyć proces stabilizacji cen.
Komentarze