90 tys. puszek po napojach - to bilans zbiórki zorganizowanej na polskich festiwalach
Letni sezon festiwalowy 2024 już się zakończył - czas więc na podsumowanie tegorocznej współpracy z inicjatywą Każda Puszka Cenna. W tym roku nasi animatorzy odwiedzili 13 największych festiwali muzycznych w Polsce. Podczas 44 dni w plenerze zebrali aż 90 tysięcy aluminiowych puszek. To ponad tona - dokładnie 1340 kg - cennego surowca, który będzie można w całości wykorzystać ponownie.
Inicjatywa Każda Puszka Cenna wraz z Fundacją RECAL dzięki swoim edukacyjnym działaniom wpisuje się w kalendarz polskich tras festiwalowych już od 2018 roku i dziś stanowi nieodłączną część najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce. W 2024 roku uczestniczyliśmy w koncertach: Męskiego Grania, Pol’andRock Festival, Festiwal Jarocin, Cieszanowie, na Polish Hip-Hop Festival, Audioriver oraz w trakcie International Green Film Festival. Łącznie wszystkie imprezy plenerowe odwiedziło około 900 tysięcy osób. Animatorzy programu wyposażeni w specjalne plecaki z zaangażowaniem zbierali od uczestników koncertów puszki po napojach, edukując jednocześnie na temat korzyści wynikających z segregacji odpadów oraz zmiany sposobu zbierania puszek począwszy od 2025 roku, w związku z planowanym rozpoczęciem wdrażania systemu kaucji na opakowania, w tym puszki napojowe.
- Cieszymy się, że mogliśmy dotrzeć z naszym przekazem do tak licznego grona festiwalowiczów. Imprezy artystyczne na świeżym powietrzu doskonale harmonizują z kwestią recyklingu. Mamy możliwość prowadzenia edukacji ekologicznej wśród uczestników festiwali, zarówno poprzez bezpośrednie rozmowy, jak i szereg zaplanowanych wcześniej działań realizowanych we współpracy z naszymi partnerami. Dzięki temu, uatrakcyjniamy czas podczas koncertów oraz inspirujemy ludzi do zmiany swoich nawyków związanych z segregacją odpadów, w tym promujemy selektywną zbiórką puszek napojowych oraz nadchodzący system kaucji na puszki - mówi Paweł Wiśnioch, koordynator inicjatywy Każda Puszka Cenna.
O tym, jak ważny jest recykling odpadów opakowaniowych, szczególnie w trakcie sezonu festiwalowego, wiedzą też producenci napojów w puszkach. Grupa Żywiec, będąca pomysłodawcą i sponsorem siedmiu koncertów na trasie Męskiego Grania oraz Kompania Piwowarska, obecna min. na takich festiwalach muzycznych jak - Polish Hip-Hop Festival, Audioriver Festival oraz POL’and’Rock Festival, w ramach współpracy z programem Każda Puszka Cenna aktywnie angażują się w działania wzmacniające pozytywne postawy konsumentów w zakresie odzysku, segregacji i przetwarzania opakowań aluminiowych.
- Gospodarka w obiegu zamkniętym stanowi istotny element strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Żywiec, dlatego już po raz czwarty zdecydowaliśmy się razem z Fundacją RECAL oraz animatorami Każda Puszka Cenna zbierać puszki podczas trasy koncertowej Żywiec Męskie Granie. Wierzymy w moc partnerstw, takich jak nasze, i cieszymy się, że z roku na rok konsumenci z coraz większą odpowiedzialnością podchodzą do segregacji i recyklingu odpadów. Nasza współpraca stanowi jedno z wielu działań podejmowanych przez Grupę Żywiec po to, żeby każde opakowanie mogło zostać ponownie użyte - dodaje Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec.
Z kolei Małgorzata Walędzińska-Półtorak, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej mówi:
- Nasze zaangażowanie na imprezach masowych wykracza daleko poza sprzedaż piwa. Chcemy nie tylko budować pozytywną atmosferę, ale także aktywnie promować zrównoważony rozwój. Wierzymy, że edukacja ekologiczna, nawet w tak dynamicznym środowisku, może być prosta i skuteczna. Dlatego skupiamy się na właściwym zarządzaniu odpadami, szczególnie tymi związanymi z naszymi produktami, aby pokazać, że dbałość o środowisko może iść w parze z dobrą zabawą.
Obecnie w Polsce puszka jest odzyskiwana na dwa sposoby w zależności od wyboru konsumenta: albo puszka może trafić do żółtego pojemnika, a potem do sortowni i będzie odzyskana na linii sortowniczej albo może być dostarczona i sprzedana bezpośrednio w skupie złomu. W obu przypadkach puszki są później prasowane w wielkie kostki aluminiowe i transportowane do hut aluminium w Europie. Dodatkowo, od 1 stycznia 2025 w Polsce ma obowiązywać system kaucyjny i zalecane będzie, aby zwracać niezgniecione puszki po napojach do specjalnie przystosowanych automatów zlokalizowanych w miejscach, gdzie napoje w puszkach będą sprzedawane.
Puszki są najczęściej poddawanymi recyklingowi opakowaniami na świecie, a wskaźniki recyklingu są znacznie wyższe niż w przypadku innych typów opakowań. Fundacja RECAL informuje, że dzisiaj w Polsce odzyskujemy około 79% (2021) puszek aluminiowych, natomiast w skali Europy – 76%, jak wynika z badań European Aluminum.
- Naszym celem jest to, aby każdej puszce dać szansę na drugie życie - mówi Bartłomiej Wojdyło, Przewodniczący Every Can Counts Global Programme.
- Inicjatywa Każda Puszka Cenna, która jest już obecna w 19 krajach europejskich oraz w Brazylii, UAE i USA, powstała, aby zrealizować ten cel, promując recykling puszek po napojach, szczególnie poza domem - w miejscu pracy, w przestrzeni publicznej, podczas wydarzeń, zakupów, odpoczynku czy podróży. Wydarzenia plenerowe wpisują się w te założenia, pozwalając dotrzeć z edukacją bezpośrednio do konsumentów przy wsparciu producentów puszek, przetwórców aluminium oraz producentów napojów w puszkach - podkreśla Bartłomiej Wojdyło.
Program Każda Puszka Cenna jest obecny na największych światowych festiwalach i wydarzeniach sportowych, takich jak Karnawał w Rio, festiwal Exit w Serbii, wyścigach Silverstone, Tour de France, a nawet podczas skoków narciarskich.
- Co roku spotykamy się z coraz większą dojrzałością konsumentów na całym świecie, którzy ze zrozumieniem podchodzą do kwestii recyklingu puszek po napojach - dodaje Wojdyło.
Komentarze