NoLo sięga po sklepowe półki
To nie chwilowa moda, a trend, który zostanie z nami na długo i w perspektywie najbliższych lat nabierze przyspieszenia. Widać to zwłaszcza po tegorocznym sezonie wakacyjnym. NoLo – określenie, które w ostatnim czasie robi prawdziwą furorę – to świadome wybieranie napojów o niższej bądź zerowej zawartości alkoholu. Na trend reagują zarówno producenci, jak i największe sieci handlowe. Socjologowie mówią wprost: - Polacy budują bezpieczeństwo na świadomości posiadania kontroli w każdej sytuacji. Produkty bezalkoholowe bardzo im w tym pomagają.
Wino goni piwo
Można powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich kilku lat w sklepach dokonała się prawdziwa rewolucja. Gdy popatrzymy na sklepowe półki w działach z alkoholem, bez trudu można znaleźć bezalkoholowe odpowiedniki praktycznie każdego trunku – piwa, wina, whisky, ginu czy rumu. Mało tego – są one coraz lepszej jakości.
Trend widać w cyfrach. Z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że warianty bezalkoholowe cieszą się niesamowitymi wzrostami - liderem jest piwo, ale skutecznie depcze mu po piętach wino 0%.
- Piwa bezalkoholowe stanowią już ponad 7% wartości sprzedaży całej kategorii piw, odnotowując tym samym niemal 1pp wzrostu znaczenia rok do roku – mówi Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ. - Wina są drugą kategorią, gdzie istotność wariantów bezalkoholowych jest największa. Wyjątkowo dobrze przyjęły się w winach musujących. Ich sprzedaż zarówno wartościowa jak i wolumenowa rośnie ponad 50% i stanowią już 5% sprzedaży wszystkich win musujących. Na znaczeniu znacznie zyskują również warianty bezalkoholowe wermutów, rosnąc o 1pp i teraz odpowiadają za 2% sprzedaży kategorii. Nieco wolniej rośnie znaczenie bezalkoholowych win deserowych, ale te już odpowiadają za 3% wartości sprzedaży tych win [1] – tłumaczy Anna Wagner.
Bezalkoholowe bąbelki
Zdecydowanym liderem w kategorii Sparkling alcohol free jest Mionetto 0% firmy Henkell Freixenet Polska. Wystarczyły mu dwa lata na rynku, aby stać się gospodarzem tego segmentu.
- W tym segmencie mamy do czynienia z dużą tendencją wzrostową - wolumenowo to już rynek wielkości 1,5 mln litrów z dynamiką 51,9 %. Mionetto jako mocny lider rynku z udziałem wartościowym 56,6 % i dynamiką +75,9 % w największym stopniu odpowiada za wzrost kategorii[2] – mówi Hanna Hausman, Kierownik Marketingu w firmie Henkell Freixenet Polska.
Jak powstaje bezalkoholowe Mionetto? Alkohol jest eliminowany na jednym z końcowych etapów produkcji - w procesie destylacji próżniowej. To pozwala uzyskać prawdziwy smak wina musującego. To on jest tu kluczowy.
- Smak - to o niego toczy się tu walka – tłumaczy Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska. - Dobre wino bezalkoholowe musi po prostu genialnie smakować i wygrywa ten producent, który potrafi zaoferować taki produkt.
Co daje nam NoLo?
Producenci z branży alkoholowej nie mają wątpliwości – trend NoLo, czyli świadome wybieranie napojów o niższej bądź zerowej zawartości alkoholu, będzie przybierał na sile.
- Z całą pewnością mogę stwierdzić, że rozwój produktów oznaczonych jako „alko free” to nie chwilowa moda, a trend, który zostanie z nami na długo i w perspektywie najbliższych lat nabierze przyspieszenia – mówi Joanna Semczuk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Logistyki i Handlu w firmie Henkell Freixenet Polska. - Powód? Zwiększająca się świadomość produktowa, a także moda na zdrowy tryb życia. Szczególnie dobrze to widać po wyborach dokonywanych przez najmłodsze pokolenie – generację Z. Po produkty bezalkoholowe bardzo chętnie sięgają też kierowcy, osoby będące na diecie czy - ze względu na stan zdrowia - niemogące pić alkoholu. No i jeszcze jedna istotna sprawa: gdy w towarzystwie wznoszony jest jakiś toast, osoby niepijące alkoholu także mogą uczestniczyć w celebracji. Produkty te maję więc także rolę socjalizującą, nikt nie czuje się wykluczony.
Nad fenomenem NoLo pochylają się także socjologowie.
- W obecnym świecie pełnym zagrożeń i niepewności coraz ważniejsze jest dla nas poczucie bezpieczeństwa – uważa Dorota Peretiatkowicz, socjolożka, prezeska zarządu w firmie IRCenter. – Polacy budują bezpieczeństwo na świadomości posiadania kontroli w każdej sytuacji. Produkty bezalkoholowe bardzo im w tym pomagają. Szczególnie jest to widoczne wśród młodych osób, które chcą próbować nowych smaków, eksperymentować (to zaspokaja im potrzebę czerpania z życia przyjemności), a jednocześnie nie narażać się na złe samopoczucie następnego dnia. Mają tak mało czasu dla siebie, że nie chcą go tracić na leczenie się z kaca. Zamiast FOMO (Fear of Missing out – lęk, związany z tym, że mnie coś ominie) wybierają POMO (Pleasure of Missing Out – przyjemność omijania niektórych rzeczy). Mogą dzięki niemu nie zmieniać swoich zwyczajów spędzania wolnego czasu i jednocześnie mieć kontrolę nad tym, co się dzieje – mówi Dorota Peretiatkowicz.
0% - must have na półce
Zmiany w potrzebach i wyborach konsumenckich dostrzegają już handlowcy. Dziś, dobrze skrojona oferta winiarska, nie może pomijać produktów bezalkoholowych.
- W ostatnich 12 miesiącach widzimy rosnące zainteresowanie alkoholami 0% na rynku osiągające 16% wzrost wolumenowy – przyznaje Arleta Sobierajczyk, starsza menedżerka ds. badań rynku i analiz konsumentów w sieci Biedronka. - Kategorią, która jest niekwestionowanym liderem są piwa 0%, których rozwój widzimy już od kilku lat, drugą kategorią co do wielkości są wina 0%. W związku z rosnącą tendencją NoLo, sukcesywnie staramy się rozszerzać naszą ofertę napojów bezalkoholowych. Obecnie w stałym asortymencie w kategorii win posiadamy - wino musujące 0%, napój aperitvo 0%, idealny do przygotowania drinków bezalkoholowych oraz wina spokojne 0% (stołowe) – mówi przedstawicielka sieci Biedronka.
Tylko w ofercie firmy Henkell Freixenet Polska są w tej chwili wersje bezalkoholowe win spokojnych i musujących, likier Aperitivo, a także Lubuski Free. I nie jest to lista zamknięta.
- Zainteresowanie produktami bezalkoholowymi jest tak duże, że od pewnego czasu postanowiliśmy wydzielać specjalne miejsca na sklepowych ekspozycjach właśnie dla oferty 0%, a także tworzyć materiały POS dedykowane tylko tej kategorii – mówi Anna Pawłowska-Kruzińska, Szef Działu Rozwoju Biznesu i Komunikacji w firmie Henkell Freixenet Polska.
Jak dobrze zbudować półkę z produktami bezalkoholowymi? Prostą radę dla handlowców ma ekspert winiarski, Tomasz Potrzebowski.
- Warto sięgać po liderów kategorii, wtedy mamy pewność, że mamy na półce produkt najwyższej jakości. A to docenią konsumenci – uważa Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.
Bez alkoholu, proszę
To, że trend NoLo zatacza coraz szersze kręgi, widać już w barach i restauracjach. Mocktaile, czyli bezalkoholowe drinki, to wręcz obowiązek w dobrze zbudowanej karcie. Także i tu docierają nowe rozwiązania i możliwości.
Tego lata premierę miał nowy produkt firmy Henkell Freixenet Polska - Mionetto Aperitivo Alcohol Free. W połączeniu z Mionetto Alcohol Free 0.0%, pozwala na przygotowanie bezalkoholowej wersji słynnego pomarańczowego drinka - Mionetto Spritz Free.
- Wiemy, że bezalkoholowe aperitivo było bardzo wyczekiwane przede wszystkim przez rynek HoReCa. Wielu osobom brakowało bezalkoholowego szpryca, a dzisiaj jego „złożenie” jest już możliwe, właśnie dzięki produktom z linii Mionetto – mówi Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.
Wygląda więc na to, że Trend NoLo zostanie z nami na długo, a produkty 0% na dobre rozgoszczą się na sklepowych półkach.
- Jakość i receptura produktów bezalkoholowych zdecydowanie poprawiła się w ostatnich latach i smak zdecydowanie przemawia do konsumentów. Postępujący trend, w ograniczaniu i wręcz zaprzestaniu spożycia alkoholu, również dobrze wróży dalszemu rozwojowi tego segmentu – podsumowuje Anna Wagner, Client Business Partner w NielsenIQ.
_________________________________________________________________________________
Henkell Freixenet Polska jest częścią międzynarodowej Grupy Henkell Freixenet – światowego lidera w kategorii win musujących*. Według ostatnich badań, Henkell Freixenet Polska to zdecydowany numer 1 na rynku win musujących w Polsce**. Najważniejsze marki w portfolio firmy to Freixenet (nr 1 na świecie*), Mionetto Prosecco (nr 1 w kategorii prosecco w Polsce***), Gin Lubuski (nr 1 na rynku ginu w Polsce****). Producent Likierów Dalkowski, Nalewki Babuni i Ziołowego Aperitifu Totino. Firma posiada bogate zaplecze technologiczne i produkcyjne, z którego potencjału korzysta wiele firm siostrzanych. Henkell Freixenet Polska jest ważnym eksporterem swoich produktów do wielu krajów Europy, Azji, Ameryki, i Afryki, a także importerem i dystrybutorem najlepszych win z całego świata.
*Wg IWSR 2023 wina musujące bez szampanów, wartość sprzedaży, ilość sprzedaży ** Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food) Sprzedaż wartościowa, w okresie w19 2022 – w18 2023 vs. w19 2023 – w18 2024, w kategorii: Wina musujące, z wyłączeniem marek własnych sieci handlowych *** Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food) Sprzedaż wartościowa, sprzedaż wolumenowa, w okresie w19 2022 – w18 2023 vs. w19 2023 – w18 2024, w kategorii: Wina musujące, Segment: Prosecco **** Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food) Sprzedaż wolumenowa w litrach, w okresie w18 2023 – w17 2024, w kategorii: Gin
[1] NielsenIQ Consumer Outlook lipiec 2024
NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 52 tygodnie kończące się na 30 sierpnia 2024, porównywany do analogicznego okresu z przed roku,kategoria:alkohole bezalkoholowe.
[2]* Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż wolumenowa, w okresie w31 2022 – w30 2023 vs. w31 2023 – w30 2024, w kategorii: Wina musujące, Segment: Alcohol content: 0% - 0.49% ;
** Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Dynamika sprzedaży wartościowej, Udział w sprzedaży wartościowej, w okresie w31 2022 – w30 2023 vs. w31 2023 – w30 2024, w kategorii: Wina musujące, Segment: Alcohol content: 0% - 0.49%
Komentarze