Europejski drób: zrównoważony wybór
Europejski sektor drobiarski jest liderem w dziedzinie wysokich standardów produkcji, dobrostanu zwierząt i zrównoważonego rozwoju, ale w świadomości publicznej często funkcjonują obiegowe mity na temat mięsa drobiowego. Produkcja tego rodzaju mięsa często spotyka się z niesłuszną krytyką za negatywny wpływ, jaki wywiera na środowisko naturalne, za kwestie związane z dobrostanem zwierząt i jakością żywności.
W odpowiedzi na te wyzwania w 2024 roku Polska, Niemcy, Francja oraz Hiszpania zainicjowały kampanię pod hasłem „Europejski drób: zrównoważony wybór” promującą europejski drób jako świadomy i zrównoważony wybór konsumencki.
Program EURSPO, czyli Promoting the Sustainability of European Poultry, koordynowany w Polsce przez Krajową Radę Drobiarstwa – Izbę Gospodarczą (KRD-IG), to dwuletnia kampania promocyjno-informacyjna współfinansowana przez Unię Europejską. Jej głównym celem jest wzrost świadomości na temat zrównoważonego rozwoju europejskiego sektora drobiarskiego oraz podkreślenie jego zaangażowania w tworzenie bardziej przyjaznego dla środowiska systemu rolno-spożywczego w Unii Europejskiej ze szczególnym naciskiem na ograniczenie marnowania żywności.
Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez następujące praktyki:
- Podnoszenie świadomości na temat korzyści płynących z wyboru europejskich produktów drobiowych, podkreślając ich wkład w zrównoważony system żywnościowy. Europejski przemysł drobiarski jest nie tylko producentem wysokiej jakości mięsa, ale także jednym z bardziej efektywnych pod względem wykorzystania zasobów. Przykładowo, w 2023 roku w Unii Europejskiej wyprodukowano ponad 13 mln ton mięsa drobiowego, przy czym Polska przodowała w produkcji na poziomie prawie 3 mln ton. Odzwierciedla to zaangażowanie europejskich hodowców drobiu w zrównoważoną i wysokiej jakości produkcję, zgodną ze strategią Komisji Europejskiej „Od pola do stołu”1.
- Obalanie mitów dot. europejskiego przemysłu drobiarskiego poprzez przedstawianie faktów dotyczących metod produkcji, bezpieczeństwa żywności i jakości mięsa drobiowego. Wbrew powszechnym błędnym przekonaniom, produkcja drobiu w Europie odbywa się w ramach surowych regulacji, które zapewniają zarówno bezpieczeństwo żywności, jak i dobrostan zwierząt. Dzięki nowoczesnym metodom produkcji emisja gazów cieplarnianych przez europejski sektor drobiarski zmniejszyła się o 50% w porównaniu z latami 70. XX wieku2 . Ponadto w produkcji drobiu zakazuje się stosowania hormonów, a antybiotyki są stosowane jedynie w przypadkach absolutnej konieczności pod nadzorem weterynaryjnym, aby mieć pewność, że europejski drób pozostaje bezpieczny i zrównoważony3 .
- Podnoszenie konkurencyjności i poziomu konsumpcji europejskich produktów drobiowych ze szczególnym naciskiem na promowanie rzadziej spożywanych elementów drobiu poprzez kampanie kulinarne i specjalnie opracowane przepisy. Europejscy konsumenci coraz częściej wybierają drób jako preferowane źródło białka, przy średnim spożyciu wynoszącym 23,2 kg na osobę w 2022 roku4 . Trend ten jest wspierany przez inicjatywy promujące mniej popularne elementy drobiu, takie jak podroby, co nie tylko przeciwdziała marnowaniu żywności, ale także oferuje konsumentom bardziej przystępne cenowo i zrównoważone opcje posiłków.
- Zwiększanie wiedzy na temat marnowania żywności poprzez edukację konsumentów w zakresie najlepszych praktyk dotyczących zakupu, przechowywania i przygotowywania drobiu w sposób minimalizujący ilość odpadów. W Europie marnowanie żywności jest znaczącym problemem - same gospodarstwa domowe generują 53% całkowitych odpadów żywnościowych, co daje średnio 70 kg odpadów na osobę5 . Program EURSPO ma na celu edukację konsumentów w zakresie sposobów zmniejszenia ilości tych odpadów. Wskazówki dotyczące prawidłowego przechowywania mięsa drobiowego, wykorzystywania resztek i zamrażania nadmiaru porcji są częścią kampanii mającej na celu zmniejszenie wpływu marnowania żywności na środowisko.
Poprzez kompleksowe działania kampanii EURSPO „Europejski drób: zrównoważony wybór”, od wydarzeń promocyjnych na międzynarodowych targach żywności po szeroko zakrojone kampanie reklamowe, program przybliża konsumentom wysokie standardy jakości, zrównoważone metody produkcji i dbałość o dobrostan zwierząt w europejskim przemyśle drobiarskim.
Więcej informacji dostępnych na stronie: zrownowazonydrob.eu
Komentarze