Daj nowe życie plastikowym butelkom i metalowym puszkom! Lidl Polska uruchomił butelkomaty we wszystkich sklepach sieci!
W październiku 2025 roku w Polsce oficjalnie rusza system kaucyjny, który ma na celu zwiększenie poziomu zbiórki i recyklingu butelek oraz puszek. Aby przygotować klientów na tę zmianę, Lidl Polska jako pierwsza sieć handlowa zamontowała butelkomaty we wszystkich – ponad 900 – sklepach oraz rozpoczyna kampanię edukacyjną na temat zasad zbiórki. To ważny krok w kierunku ochrony środowiska, więc sieć już teraz chce wspierać klientów w wyrabianiu nowych nawyków.

Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność są wpisane w kulturę organizacyjną oraz tożsamość Lidl Polska. Dlatego już w 2022 roku firma uruchomiła dla klientów pierwsze testy własnego systemu odbioru butelek plastikowych PET, a następnie w lutym bieżącego roku rozszerzyła go o zbiórkę puszek. Od kwietnia 2025 r. we wszystkich sklepach Lidl Polska dostępne są butelkomaty, które umożliwiają klientom wygodny zwrot opakowań.
Od momentu rozpoczęcia testów Lidl Polska zebrał już 15 mln butelek plastikowych PET oraz ponad 1 mln puszek, o łącznej wadze blisko 400 ton, czyli tyle ile waży największy pasażerski samolot na świecie! Rekordzistą w zbiórce jest sklep Lidl w miejscowości Gogolin. Zebrane puszki i butelki pozwoliły ograniczyć liczbę odpadów oraz zaoszczędzić surowce. Teraz Lidl Polska rusza z kampanią, mającą na celu zachęcenie klientów sieci do aktywnego udziału w nowym systemie i pokazanie, że zwrot butelek oraz puszek, może być prosty, szybki i wygodny.
Oddaj – odzyskaj! Jak to działa?
Proces zwrotu butelek plastikowych i puszek w butelkomatach znajdujących się w sklepach Lidl Polska został zaprojektowany z myślą o wygodzie klientów:
1. Wystarczy przynieść butelki lub puszki do sklepu i zadbać o to, by miały one etykiety. Nie zgniatajmy butelek! Opakowanie powinno być w oryginalnej formie – bez zagnieceń.
2. Następnie włożyć je do maszyny – butelkomat automatycznie rozpozna i zarejestruje opakowania.
3. Na koniec butelkomat wyda wydruk z rabatem na zakupy, który będzie można zrealizować w ciągu 30 dni wyłącznie w sklepie Lidl, w którym został on wydrukowany z automatu.
Dzięki temu rozwiązaniu klienci sieci mogą w jednym miejscu zarówno kupić produkty, jak i zwrócić opakowania.
Poznaj zasady zwrotu
Butelkomaty przyjmują butelki plastikowe po napojach do pojemności 3 litrów oraz puszki metalowe do 1 litra – nie muszą być to produkty zakupione w Lidl Polska, można zwracać także butelki od innych producentów oraz zakupionych w innych sieciach handlowych. Puszka i/lub butelka plastikowa zostanie przyjęta, jeżeli nie jest istotnie zgnieciona lub uszkodzona, ma etykietę producenta (konieczny jest czytelny kod kreskowy), jest całkowicie opróżniona z napoju i pozbawiona wewnętrznych lub zewnętrznych zabrudzeń, które mogą utrudnić ocenę jej kształtu, wagi oraz materiału, z którego jest wykonana. Butelka może posiadać zakrętkę, ale nie musi. Co istotne, automat, zgodnie z regulacjami prawnymi systemu kaucyjnego, nie przyjmuje opakowań po nabiale oraz oleju.
Mały gest – wielki zwrot dla natury
– Ochrona środowiska i troska o planetę to kluczowe wartości dla Lidl Polska. W naszej działalności stawiamy na innowacyjne rozwiązania w zakresie recyklingu, odpowiedzialne gospodarowanie wodą oraz surowcami, a także redukcję gazów cieplarnianych. Wierzymy, że system kaucyjny to kluczowy krok na drodze do realizacji naszych celów środowiskowych. Zależy nam, aby zbiórka opakowań stała się czymś naturalnym dla naszych klientów. Dlatego chcemy, by już dziś mieli możliwość poznania, jak również przetestowania tego rozwiązania w praktyce. Jesteśmy przekonani, że edukacja wraz z praktycznym doświadczeniem, to najlepsza droga do sukcesu całego systemu – podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
Lidl Polska jest firmą społecznie odpowiedzialną, która działa w zakresie obszarów określonych w strategii CSR na lata 2020-2025. Są nimi: ochrona klimatu, ochrona zasobów, poszanowanie bioróżnorodności, uczciwe działanie, promocja zdrowia i zaangażowanie w dialog. W strategii firmy ważne miejsce zajmują działania, których celem jest ochrona środowiska naturalnego i dążenie do cyrkularności.
W trosce o środowisko naturalne sieć Lidl Polska wykorzystuje proekologiczne rozwiązania technologiczne, takie jak m.in. pompy ciepła, energooszczędne oświetlenie LED, instalacje odzyskujące ciepło z urządzeń chłodniczych. Sieć wspiera też rozwój elektromobilności, a w ramach strategii REset Plastic wdraża i rozwija obieg materiałów nadających się do recyklingu.
Lidl Polska zaprasza do udziału w testach i zachęca klientów do korzystania z butelkomatów we wszystkich sklepach. Razem możemy zadbać o przyszłość naszej planety!
Więcej na temat działań Lidl Polska w zakresie CSR można znaleźć na stronie: Lidl Polska
Komentarze