Partner serwisu
08 maja 2015

Pracownik ≠ część zamienna

Kategoria: Utrzymanie ruchu

Produkcja masowa ignoruje pracowników, którzy są traktowani jak cześć zamienna. Kluczowym czynnikiem sukcesu systemu LEAN jest zmiana relacji pracownik-firma. Pierwszym krokiem do doskonalenia się całego przedsiębiorstwa jest wyzwolenie kreatywności w pracownikach, którzy czują się doceniani i dostrzegają pozytywne efekty swoich wysiłków.

Pracownik ≠ część zamienna

 

Początki idei Lean Management sięgają lat 50 XX w., gdy firma samochodowa Toyota rozpoczęła próby podboju Japonii swoimi samochodami osobowymi. Sukces Toyoty przypisuje się inżynierowi produkcyjnemu – Taiichi Ohno, a samochody tej marki cieszą się do dziś opinią niezawodności i wysoką jakością.

W 1990 roku książka „The Machine That Changed the World", autorstwa Jamesa P. Womacka, Daniela T. Jonesa i Daniela Roosa spopularyzowała pojęcie Lean manufacturing, czyli „szczupłej” produkcji. Pojęcie to odnosi się do linii technologicznej i jest metodą zarządzania od surowców po produkt końcowy. W niniejszym artykule przybliżone zostaną zasady Lean manufacturing, gdyż w przemyśle spożywczym głównym miejscem generowania strat i kosztów jest linia produkcyjna.

 

Cały artykuł został opublikowany w numerze 1/2015 magazynu "Agro Przemysł"

Fot. photogenica.pl

 

ZAMKNIJ X
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ