Tyskie i Żubr Mistrzami Mowy Polskiej
Po raz pierwszy w historii Rada Programu Mistrz Mowy Polskiej wręczyła Honorowe Wyróżnienie dla marek. Tyskie i Żubr zostały nagrodzone za poszanowanie tradycji i kultury języka polskiego w prowadzonych kampaniach reklamowych.
Mistrz Mowy Polskiej to program społeczny, którego celem jest popularyzacja języka polskiego
i uhonorowanie nagrodami osób, które według powszechnie uznanych kanonów, zasługują na miano Mistrzów Mowy Polskiej. Po raz pierwszy, podczas jubileuszowej XV edycji konkursu, Rada doceniła także kampanie reklamowe marek Żubr i Tyskie wręczając honorowe wyróżnienie Kompanii Piwowarskiej. Jesteśmy bardzo dumni z honorowego wyróżnienia, które otrzymaliśmy. Podczas tworzenia naszych kampanii dużą wagę przywiązujemy nie tylko do kreacji, ale także do języka. Dziś kiedy bardzo popularne jest wtrącanie i używanie kolokwializmów czy zapożyczeń
z języków obcych szczególnie ważne jest dbanie o kulturę języka polskiego i jego tradycję. Jako lider branży czujemy się odpowiedzialni aby tak właśnie postępować, jednocześnie nie rezygnujemy z dowcipu i humoru, bawiąc się słowami – mówi Aleksandra Zarychta-Kuzalska, Kierownik ds. PR marek Kompani Piwowarskiej.
Wybitni językoznawcy, literaturoznawcy i socjologowie języka wręczając wyróżnienia zwrócili uwagę na poszanowanie dla tradycji i kultury języka polskiego w reklamach obu marek. – Godnym wszelkich pochwał i wyróżnień są przedsięwzięcia, takie jak kampanie reklamowe piwa Tyskie i Żubr. Są one – nie waham się rzec - perełką w zalewie wszechobecnej kultury masowej. Pierwsza z nich uświadamia, że - tak jak pisał niegdyś Mikołaj Rej: „ ..Polacy nie gęsi i swój język mają”, język niełatwy ale piękny, druga natomiast to swego rodzaju zabawa językiem polskim. Odkrywajmy go więc i bawmy się nim, ale mówmy tak, aby powiedzieć coś mądrze i pięknie jednocześnie. Gratulujemy pomysłodawcom reklam i czekamy na kolejne odsłony – mówi Edyta Tybura, Koordynator Programu Społecznego Mistrz Mowy Polskiej.
Językowe gry i miłość do polszczyzny
Żubr, w swych kampaniach, konsekwentnie sięga po zabawne gry językowe i dwuznaczne skojarzenia. Twórcy spotów reklamowych od lat pokazują, że językiem można się bawić, a komunikaty marketingowe mogą być lekkie i intrygujące. Krótkie hasła połączone z charakterystyczną kreacją pokazującą świat zwierząt powodują, że reklamy Żubra są jednymi z najbardziej popularnych i lubianych przez konsumentów. Wiele haseł wykorzystywanych w kampaniach weszło do codziennego języka jak choćby kultowe: „Żubr występuje w puszczy” czy „Dobrze posiedzieć przy Żubrze” i „Żubr podchodzi do grilla”.
Warto również przypomnieć, że Żubr, jako jedno z nielicznych piw stworzył wizerunek oraz platformę komunikacyjną, w której złoty trunek reklamowany jest bez pokazywania sytuacji jego spożycia. Pomysł „broni się” do dziś, dzięki konsekwencji w komunikacji, pokazaniu piękna polskiej przyrody oraz zaskakującym, dwuznacznym hasłom.
Sucho trzaska w skrzynce chmiel, w beczce dębowej pływa trzmiel, lecz piwowar się zakrzątnie, szybko trzmiela z beczki sprzątnie – to tylko jedno z wielu zgłoszeń – łamańców językowych nadesłanych przez miłośników języka polskiego w konkursie Tyskiego. Piwo Tyskie w tegorocznej kampanii „Polska Dusza, Polski Chmiel” w zabawny i lekki sposób promuje polską mowę, zachęca również miłośników złotego trunku by „popisali się swoją polszczyzną”.
Najlepsi z najlepszych
Wczoraj na Zamku Królewskim wręczono nie tylko Wyróżnienia Honorowe, ale i nominacje
w jubileuszowym XV Konkursie Mistrz Mowy Polskiej. Spośród osiemdziesięciu zgłoszeń Rada Programu wybrała dziesięć osób. O tym kto zostanie zwycięzcą zdecydują głosujący czytelnicy, internauci i słuchacze. Laureatów poznamy 21 września podczas gali finałowej w Chorzowskim Centrum Kultury.
Źródło, fot. Kompania Piwowarska