Polacy przywiązują dużą wagę do tego, skąd pochodzi piwo. Zobacz wyniki badania "Piwna Polska pod lupą"
78% mężczyzn wybiera piwo warzone w Polsce, przedkładając je nad czeskie i niemieckie. 43% panów najchętniej pije piwo z butelki, podczas gdy panie preferują złocisty trunek serwowany w szklance (37%). Gdyby zaś piwo mogło być kimś znanym, byłoby aktorem. Oto wybrane wnioski z badania „Piwna Polska pod lupą”, przeprowadzonego na zlecenie Kompanii Piwowarskiej.
![Polacy przywiązują dużą wagę do tego, skąd pochodzi piwo. Zobacz wyniki badania "Piwna Polska pod lupą" Polacy przywiązują dużą wagę do tego, skąd pochodzi piwo. Zobacz wyniki badania "Piwna Polska pod lupą"](Resources/../Resources/ar/27751/27850/14985105708774d4.jpg)
– Spożycie piwa w Polsce to rocznie średnio 98 litrów na osobę. Z tego wynika, że Polacy bardzo lubią piwo i sięgają po nie dość często także w sytuacjach dotychczas mniej kojarzonych z chmielowym napojem, np. na weselu – mówi Klaudyna Polanowska-Skrzypek, kierownik ds. public relations w Kompanii Piwowarskiej. – Postanowiliśmy przyjrzeć się piwnym nawykom i rytuałom naszych rodaków, a wyniki tego badania złożyły się na raport „Piwna Polska pod lupą” – dodaje.
Dobre, bo polskie
Polacy przywiązują dużą wagę do tego, skąd pochodzi piwo. Zarówno mężczyźni (78%), jak i kobiety (58%) najchętniej wybierają piwo warzone w Polsce. Piwa czeskie i niemieckie są dopiero na kolejnych miejscach na liście upodobań polskich piwoszy. Przeciętna ilość piwa wypijanego w tygodniu to od 0,5 do 1 l – tak deklaruje 27% respondentów. Najczęściej piwo otwierane jest ok. godz. 19:30. Aż 54% badanych od czasu do czasu sięga po nie do kolacji.
Wbrew kulturze
O tym, że piwna edukacja i szerzenie kultury picia piwa są bardzo potrzebne, świadczy fakt, iż Polacy najchętniej piją piwo z butelki. Tak robi aż 43% mężczyzn i 31% kobiet. Piwo do kufla przelewa 23% badanych mężczyzn i 19% płci pięknej. Piwo ze szklanki pije zdecydowanie więcej kobiet (37%) niż mężczyzn (19%).
Zdecydowana zmiana kulturowa nastąpiła w przypadku okazji, w których wybiera się piwo. Jeszcze do niedawna na weselu było ono czymś niewyobrażalnym; dziś aż 71% Polaków nie ma nic przeciwko. Podobnie jak piwo na spotkaniu biznesowym – 32% badanych wskazało je jako sytuację, której może towarzyszyć złocisty trunek. Niezmiennie w świecie piwnych okazji króluje grill, bo z piwem łączy go aż 98% respondentów. 92% uważa, że piwo pasuje do posiłku z przyjaciółmi lub rodziną (64%), zaś 51%, że można je wypić podczas pierwszej randki. Kto wówczas stawia piwo? Tutaj nasi rodacy, zarówno panowie (65%), jak i panie (58%), są tradycjonalistami: osobą, która płaci, powinien być mężczyzna. Kiedy jednak trzeba piwo postawić, np. podczas wyjścia ze znajomymi, Polacy nie są zbyt hojni. Najczęściej jesteśmy skłonni wydać na to 20 zł (22% odpowiedzi).
Z kim na piwo?
Gdyby zaproponować naszym rodakom wypicie piwa ze swoimi ulubionymi sportowcami, to panowie wybraliby narodową drużynę piłkarską (37%), zaś panie zdecydowanie wolałyby sączyć chmielowy napój w towarzystwie reprezentacji siatkarzy (44%). Najmniej atrakcyjnymi kompanami do kufelka okazała się polska drużyna koszykówki, bo wskazało ją zaledwie 2% respondentów obu płci.
Wychodząc na piwo, chcemy przede wszystkim odprężyć się, zabawić, spędzić miło czas – sugerowałyby to odpowiedzi na pytanie o najbardziej pożądaną cechę u partnera do wyjścia na piwo. Aż 23% badanych na pierwszym miejscu wymieniło poczucie humoru. Co ciekawe, Polakom najmniej zależy nam na tym, aby towarzysz piwnego wypadu podzielał ich poglądy polityczne – cechę tę wskazał tylko 1% respondentów. Czyżby tematy polityczne, które z reguły wywołują spory i burzą miły nastrój, przy piwie stanowią tabu?
Badanie zrealizowała firma badawcza ARC Rynek i Opinia dla Kompanii Piwowarskiej. Zostało ono przeprowadzone w pierwszej połowie kwietnia 2016 r. na grupie 308 osób. Raport opracowała firma Double Brand.
Źródło: Kompania Piwowarska
Fot. 123rf.com