Rusza rePETa - ogólnopolska kampania wspierająca selektywną zbiórkę odpadów
Według tegorocznego raportu Eurostatu statystyczny Polak generuje rocznie 307 kg odpadów. Rosnące góry śmieci są coraz większym wyzwaniem dla samorządów, które są odpowiedzialne za skuteczną zbiórkę i segregację odpadów. Fundacja Nasza Ziemia, w partnerstwie z firmami systemu Coca‑Cola i przy wsparciu finansowym z The Coca‑Cola Foundation, rozpoczyna pilotażową, ogólnopolską kampanię „rePETa”. Jej celem jest edukacja i budowanie świadomości na temat segregacji i recyklingu, ze szczególnym uwzględnieniem plastikowych opakowań wykonanych z PET. Jednocześnie, kampania jest pomyślana jako wsparcie dla samorządów w skutecznej, selektywnej zbiórce odpadów.
W ramach kampanii „rePETa” wybrane samorządy otrzymają specjalnie zaprojektowane pojemniki do zbiórki plastikowych odpadów. Czytelne infografiki na pojemnikach będą informować o tym, jakie wrzucać do nich odpady, a także o tym, jakie przedmioty codziennego użytku można otrzymać z plastiku. Pojemniki zostały wykonane z użyciem plastiku pochodzącego z recyclingu.
Fundacja Nasza Ziemia już od lat inicjuje działania podnoszące świadomość ekologiczną i aktywizujące lokalne społeczności do działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Dlatego, przy wsparciu Coca‑Cola, inaugurujemy ogólnopolską kampanię „rePETa”, by wspierać samorządy w prowadzeniu selektywnej zbiórki odpadów. Chcemy również edukować i informować o korzyściach płynących z właściwego zbierania i recyklingu plastikowych opakowań. Ma to duże znaczenie szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż w 2018 roku samorządy maja osiągnąć poziom 30 proc. recyklingu 4 głównych frakcji odpadów na swoim terenie, a w roku 2020 - 50 procent – mówi Sławomir Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia, która jest koordynatorem kampanii.
Celem kampanii „rePETa” jest również zwrócenie uwagi mieszkańcom na fakt, że plastikowe odpady to cenny surowiec. Dzięki recyklingowi może on zostać wykorzystany do produkcji wielu przedmiotów codziennego użytku, takich jak ubrania, czy meble. Tym bardziej istotne jest, by do zbiórki odpadów podchodzić w przemyślany sposób.
Kampania „rePETa” to nie tylko zbiórka i segregacja plastikowych odpadów. Bardzo ważna jest edukacja i budowanie świadomości każdego z nas, konsumentów, że odgrywamy w tym procesie kluczową rolę. Wszystko bowiem zaczyna się od segregacji odpadów na poziomie gospodarstwa domowego. Jeśli zadbamy o odpowiednie przygotowanie i wyrzucenie do właściwego pojemnika np. plastikowej butelki, stanie się ona nie odpadem, a cennym surowcem. Może być wykorzystana nie tylko do produkcji przedmiotów codziennego użytku, takich jak koszulki czy polary, ale również przerobiona na materiał rPet wykorzystywany ponownie do produkcji butelek PET. Już dzisiaj np. w butelkach napojów produkowanych przez Coca‑Cola udział rPET wynosi do 20% – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych i public affairs w Coca‑Cola HBC Polska.
Wymiar edukacyjny kampanii zostanie wzmocniony w październiku br., kiedy zostanie uruchomiony konkurs dla szkół ponadpodstawowych. Dziesięć szkół, które zbierze najwięcej plastikowych odpadów (w przeliczeniu na ucznia), otrzyma w pełni wyposażone pracownie z drukarką 3D i robotem uczącym programowania.
Jako globalna firma, Coca‑Cola od lat podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Plastikowe opakowania są globalnym wyzwaniem. Dlatego w styczniu 2018 r. Coca‑Cola ogłosiła inicjatywę World Without Waste. Do 2030 r. chcemy zebrać i poddać recyclingowi każde opakowanie, które wprowadzimy na rynek. Dostrzegamy tutaj potrzebę współpracy właśnie z lokalnymi społecznościami oraz organizacjami pozarządowymi. Kluczowe jest też zaangażowanie konsumentów, którzy pierwsi decydują, co zrobią z opakowaniem. Jeżeli zmiana na lepsze ma mieć wymiar globalny, to musi zacząć się od każdego z nas – choćby poprzez wyrzucenie plastikowego opakowania do właściwego pojemnika – mówi Anna Solarek, dyrektor ds. public affairs i komunikacji w Coca‑Cola Poland Services.
Inauguracja kampanii „rePETa” odbędzie się w 24 sierpnia w Giżycku i Mrągowie. W ramach tegorocznej, pilotażowej kampanii podobne wydarzenia odbędą się m.in. w Chorzowie, Jarocinie i Warszawie. Inicjatywa już cieszy się dużym zainteresowaniem i jeszcze przed jej oficjalnym startem swój udział w niej zgłosiło 10 samorządów z całej Polski.
Komentarze