Partner serwisu
26 listopada 2019

Odważne działania firm krokiem w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym

Kategoria: Aktualności

70% Polaków uważa, że za recykling produktów odpowiedzialność ponosi ich producent. Tylko co piąty Polak deklaruje, że odpowiada za to użytkownik produktu.[1] Takie podejście do odzysku surowców pokazuje jak bardzo potrzebna jest szeroka edukacja na temat korzyści płynących z gospodarki o obiegu zamkniętym.


 

Odważne działania firm krokiem w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym

Szkło, papier, metale, tworzywa sztuczne, każdy z tych materiałów, gdy przestanie nam służyć i uznamy go za odpad, może zostać poddany recyklingowi i zyskać nowe życie. W dobie kurczących się zasobów naturalnych, jednym z priorytetów Unii Europejskiej stało się przejście z modelu gospodarki linearnej, w której popularne jest podejście „kup, zużyj, wyrzuć”, na model cyrkularny. Ogranicza się w nim ilość odpadów i odzyskuje cenne zasoby, ponownie wprowadzając je do produkcji. To między innymi dlatego coraz więcej firm poszukuje nowoczesnych rozwiązań pozwalających na ograniczenie negatywnego wpływu produkcji na środowisko naturalne.

- Zmiana modelu gospodarki z linearnej na cyrkularną, w którym wielokrotnie wykorzystujemy dostępne produkty, to szereg korzyści. Przede wszystkim mniej zużywamy zasobów, jednocześnie tworząc nowe miejsca pracy. Jest to możliwe dzięki innowacyjnym modelom biznesowym, tworzonym z myślą o ochronie środowiska i budowaniu przewagi konkurencyjnej jednocześnie – mówi prof. dr hab. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Jak wynika z badań Stena Recycling2 Polacy doceniają proekologiczne działania biznesu. Aż 69% mieszkańców Polski chciałoby, aby ich ulubione produkty były zaprojektowane i wytworzone według idei GOZ. Podobnie jest z gotowością do zmiany ulubionego produktu na taki, który wyprodukowano zgodnie ze zrównoważonymi zasadami – deklaruje ją 65% respondentów. Jednak, aby deklaracje mogły przełożyć się na konkretne wybory, konieczna jest edukacja społeczeństwa i pokazywanie gospodarki cyrkularnej w szerszej perspektywie.

– Pokazywanie dobrych praktyk ma ogromne znaczenie. Widzimy to na co dzień w trakcie pracy z klientami. Inspirują one do zmiany i podjęcia działania. Właśnie dlatego już po raz trzeci organizujemy konkurs „Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego” – mówi Aleksandra Surdykowska ze Stena Recycling.

Konkurs Stena Recycling to projekt łączący obszary ekologii, CSR i edukacji. Nagradzane są w nim firmy, które wdrożyły ciekawe rozwiązania GOZ lub zrealizowały kampanie promujące ideę gospodarki cyrkularnej. W ubiegłym roku Jury konkursu przyznało tytuł Lidera GOZ m.in. firmie IKEA Retail za kampanię „Przyda się” i Signify Poland Oddział w Kętrzynie (Phillips) za projekt „Pacific LED – Circular Economy ready luminaire”. W konkursie mogą wziąć udział firmy działające w różnych obszarach, od międzynarodowych korporacji, przez startupy po jednoosobowe działalności. Zgłoszenia będą przyjmowane do 31 stycznia 2020 r.

[1] Badanie „Konsumenci a gospodarka obiegu zamkniętego”, ARC Rynek i Opinia przy współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wrzesień 2019

[2] Wyniki badania „Stena wiedzy Polaków nt. GOZ”, Stena Recycling 2017

źródło: informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ