Artyści tworzący historię czekoladowej marki
27 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Grafika i Rysunku. To coroczne święto wskazuje jak ważną rolę w kontekście marek odgrywają ilustratorzy tworzący min.: kreacje reklamowe, infografiki, czy logotypy. Już na początku XX wieku Emil i Jan Wedel angażowali twórców do tworzenia materiałów promocyjnych marki. Te tradycje kontynuowane są do dzisiaj, a marka E.Wedel na zawsze zapisała się w historii grafiki użytkowej.
– Współpraca z ilustratorami oraz obecność w świecie sztuki silnie wiąże się kulturą marki E.Wedel. Nasze przywiązanie do dobrego wzornictwa wynika z blisko 170-letniej historii oraz tradycji marki. Na przełomie lat, dla E.Wedel tworzyli słynni artyści tacy jak: Leonetto Cappiello, Zofia Stryjeńska czy Karol Śliwka. Dzięki tym wyjątkowym partnerstwom zawdzięczamy piękny wygląd dawnych opakowań, a także powstanie słynnej kreacji reklamowej, czyli wizerunku Chłopca na Zebrze – mówi Dominika Igielińska, Junior Branded Content Manager
Tancerka i Mazur
Dbałość o wygląd i jakość opakowań wedlowskich wyrobów, a także chęć wyróżnienia czekoladowych produktów. To właśnie te czynniki wpłynęły na zaangażowanie przez markę młodych, utalentowanych artystów. Jan Wedel cenił pomysłowość ilustratorów, co przyczyniło się do powstania efektowych kreacji reklamowych i nowoczesnych opakowań. Zaprosił on do współpracy m.in.: Zofię Stryjeńską oraz Maję Berezowską. W wyniku tego partnerstwa powstały kreacje reklamowe: Mai Berezowskiej „Tancerka” oraz Zofii Stryjeńskiej „Mazur”, które przed wiele lat zdobiły pudełka czekoladowych słodkości.
Chłopiec na Zebrze
W 1926 roku został zaproszony do współpracy przez Jana Wedla włoski malarz - Leonetto Cappiello. Cappiello już wtedy był znanym i cenionym plakacistą, a także twórcą reklam dla legendarnych marek m.in.: Pirelli, Cinzano i Campari. Włoski artysta na stałe wpisał się w historię marki E.Wedel - to właśnie spod jego ręki wyszedł projekt Chłopca na Zebrze. Licząca niemal 100 lat kreacja reklamowa do dziś wykorzystywana jest w komunikacji wizualnej marki. Od 2017 roku uroczy chłopiec wraz z zebrą to także główni bohaterowie spotów telewizyjnych E.Wedel. Motyw z plakatu Cappiellego, można także podziwiać w formie neonu na dachu historycznej kamienicy Wedlów przy ul. Szpitalnej w Warszawie. Obecnie Leonetto Cappiello uznawany jest przez wielu za ojca współczesnej sztuki plakatu i reklamy.
Staroświecki Sklep
W latach 40. XX wieku Jan Wedel poszerzał swoją działalność w świecie sztuki. W 1938 roku zorganizował konkurs literacki o wspomnieniach dotyczących Staroświeckiego Sklepu przy ulicy Szpitalnej w Warszawskie. Do roli jurorów zaangażował najbardziej cenione w świecie literatury osoby: Marię Kuncewiczową, Antoniego Sobańskiego i Juliana Tuwima. Z nagrodzonych i wyróżnionych prac powstała wyjątkowa książka „Staroświecki sklep”. Szczególnie zadbano o jej szatę graficzną. Książka ozdobiona została dziesięcioma drzeworytami, wykonanymi przez grafików m.in.: Janinę Konarską, Edwarda Manteuffel-Szoege, Stanisława Ostoja - Chrostowskiego, Bognę Krasnodębska – Gardowską oraz Tadeusza Cieślewskiego.
Czekolada Jedyna i Ptasie Mleczko®
Jednym z twórców, który kreował wizerunek współczesnych opakowań słodyczy E.Wedel był Karol Śliwka. Zaprojektowane przez niego kultowe biało-czerwone opakowanie czekolady deserowej - Jedyna obecne jest do dziś w portfolio marki.
Rok 2019 dla E.Wedel to kontynuacja współprac z polskimi artystami. Zmianę szaty graficznej przeszły też opakowania pianek Ptasie Mleczko®. Marka zaprosiła do współpracy przy tym projekcie utalentowanych twórców. Każdy z nich zaprojektował ilustrację w swoim indywidualnym stylu, inspirowaną wariantem smakowym pianek oraz ptasim motywem. Grafiki do opakowań stworzyli: Pola Augustynowicz, Monika Grudkowska, Joanna Pieczyńska, Magda Pilaczyńska, Paweł Siuchta i Przemek Sokołowsk oraz Martyna Wójcik-Śmierska. Ostatnia z nich jest także autorką projektu murala, który widnieje na ścianie Fabryki E.Wedel na warszawskiej Pradze.
Komentarze