Badanie: Polaków śmiało można nazwać piwoszami. Zazwyczaj piją 2-3 razy w tygodniu i we własnym domu
Ankietowani poinformowali również, w jakich okolicznościach spożywają piwo. W tym przypadku udzielili odpowiedzi na pytanie w skali Likerta 1-5. Na czele zestawienia znajduje się wyjazd wakacyjny (3,89). Dalej widzimy, że badani robią to na imprezie lub w trakcie spotkania towarzyskiego (3,79) i w domu, ale z rodziną lub z innymi domownikami (3,72). Następnie są takie wskazania jak samemu w domu (2,62) i na spotkaniach lub eventach służbowych (2,34). Krzysztof Domeradzki podkreśla, że piwo pijemy zazwyczaj w towarzystwie lub w przypadku dużych imprez okolicznościowych. To w dużej mierze uważana przez Polaków metoda na rozładowanie stresu. Według eksperta, niewielkie różnice, jakie widzimy pomiędzy trzema pierwszymi pozycjami, to właśnie dowód na społeczną rolę tego alkoholu w naszym codziennym życiu.
– Piwo jest napojem, który najlepiej smakuje w towarzystwie. Ważne są różnego typu okazje do zbiorowej konsumpcji, np. podczas wszelkiego rodzaju wydarzeń masowych. Najczęściej mają one miejsce latem, kiedy przypada szczyt wyjazdów wakacyjnych i sezonu piwnego, na co oczywisty wpływ ma również pogoda. To pewnie dlatego na dwóch czołowych miejscach znalazły się wyjazdy wakacyjne i wyjścia towarzyskie, gdyż obie te okoliczności najczęściej występują w okresie letnim – analizuje Bartłomiej Morzycki.
Z raportu wiemy też, w jakich miejscach respondenci piją piwo. Tu również poproszono o odpowiedzi z użyciem skali Likerta. Ankietowani wskazują, że robią to u siebie w domu (4,57). Następne miejsca to w domu u rodziny lub przyjaciół (3,65), w restauracji bądź w pubie (2,67) i w plenerze (2,53). Z analizy wynika także, w jakim opakowaniu konsumenci kupują piwo. 90% badanych wybiera je w butelce, a 53% – w puszce. Natomiast 24% Polaków nabywa lane piwo, podawane w barze, restauracji bądź w plenerze.
– Wiele browarów, zwłaszcza tych najmniejszych, nie posiada linii do rozlewu piwa w puszkach. Ponadto, branża piwowarska w Polsce stosuje na szeroką skalę butelki zwrotne wielokrotnego użytku. To może zachęcać konsumentów do wybierania właśnie takiego opakowania, które jest przyjazne środowisku i nie generuje dodatkowych odpadów. Ponadto w sektorze gastronomicznym butelka zdecydowanie dominuje nad puszką i obok beczek typu KEG jest podstawowym opakowaniem, z którego serwowane jest piwo. Niemniej wyniki sondażu są pewnym zaskoczeniem, ponieważ liczba butelek i puszek na rynku jest znacznie bardziej do siebie zbliżona, niż sugerowałyby to odpowiedzi respondentów – podsumowuje dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
Komentarze