Od redakcji |
Szanowni Państwo
Co dziesiąty konsument piwa na świecie pochodzi dziś z Polski, a rodzime browary zajmują piąte miejsce w Europie pod względem ilości wyprodukowanego złocistego trunku. Coraz więcej też go eksportujemy, jednakże sprzedaż nie rośnie tak szybko jak w latach ubiegłych – być może zbliżamy się już powoli do granicy nasycenia rynku. Klienci także stają się coraz bardziej wymagający – trzeba ich zaskakiwać coraz to nowymi pomysłami, w czym prym wiodą mniejsi producenci. W numerze przedstawiamy Państwu dwa browary właśnie z kategorii „małych i średnich”, które całkiem dobrze radzą sobie na trudnym rynku.
Czy to możliwe, że Polacy zaczęli doceniać lokalne marki piwa? Do tej pory było przecież inaczej – producenci skarżyli się, że konsumenci nie są mocno przywiązani do określonych marek i kupują tylko te, które aktualnie są „w promocji”, z dodanym kuflem, czapeczką czy innym gadżetem. Tymczasem minibrowary powstają w ostatnim czasie jak grzyby po deszczu: w Katowicach, Krakowie, Warszawie. Wątek ten rozwijamy w rozmowie z Tomaszem Jabłońskim, twórcą Starego Browaru w Krakowie.
Nowy gracz na polskim rynku piwa – Royal Unibrew także stawia na markę lokalną – o strategii właściciela browarów w Koszalinie i Jędrzejowie rozmawiamy z Robertem Paplą, dyrektorem generalnym spółki.
Zbyt wolnej sprzedaży nie muszą obawiać się natomiast producenci wód butelkowanych – do „europejskiej normy” spożycia wody na jednego mieszkańca jeszcze nam wciąż daleko, więc producenci rozbudowują moce wytwórcze i inwestują w sprzedaż. Tym razem zapraszamy Państwa na „redakcyjną wycieczkę” do rozlewni w Tyliczu i do lektury kolejnej części cyklu o wodach na polskim rynku, autorstwa Tadeusza Wojtaszka.
Także wytwórcy soków nie zasypiają gruszek w popiele. Najnowszą inicjatywą Krajowej Unii Producentów Soków jest projekt promocji soków marchewkowych na zagranicznych rynkach. Warto nadmienić, że KUPS to jedna z nielicznych organizacji branżowych, które ambitnie walczą o unijne wsparcie. O projekcie rozmawiamy z Barbarą Groele, sekretarzem generalnym stowarzyszenia.
W numerze znajdą Państwo również materiał o winach – czy w Polsce jest szansa na wysoką sprzedaż produktów markowych w tej kategorii trunków? Odpowiedzi na ten temat szuka Grzegorz A. Jach (vide: Marka – wino).
Przed nami wielkie wydarzenie: trzynasta – bynajmniej nie pechowa – edycja Jesiennego Spotkania Browarników. Pracownikom browarów mówię zatem: do zobaczenia w Warszawie, a wszystkich bez wyjątku zapraszam do lektury Agro Przemysłu.
Aleksandra Wojnarowska
Redaktor wydania
|
|
Temat numeru 3/2005 |
tytuł autor | 0 |
Grupa Żywiec Gospodarz XIII Jesiennego Spotkania Browarników | 5 |
Czasy zacierania poniżej dwóch godzin KRONES AG | 10 |
Nasza szansa to marki regionalne Rozmowa z Robertem Paplą | 12 |
Moda na małe browary Rozmowa z Tomaszem Jabłońskim | 16 |
Arcydzieło z chmielu Aleksandra Wojnarowska | 17 |
Nowoczesna rozlewnia w Tyliczu opracowanie: Aleksandra Wojnarowska | 18 |
Woda źródlana w handlu Tadeusz Wojtaszek | 20 |
Technologie |
Piwa smakowe – kompleksowe rozwiązania firmy Döhler Grzegorz Frącek, Jarosław Wiktorek | 24 |
Westrand – inżynieri a dezodoracji Rozmowa z Bricem Kaszukiem oraz Markiem Szatkowskim | 30 |
Surowce a stabilność piany piwa Edyta Kordialik-Bogacka | 33 |
Sprawdzony produkt dla przemysłu browarniczego Boryszew S.A. | 36 |
Maszyny i urządzenia |
Dekantery Foodec Alfa Laval Polska Sp. z o.o. | 38 |
Zwijacze węży: luksus czy rozsądny wybór? Nederman Polska Sp. z o.o. | 40 |
Wszystko dla producentów napojów NATE | 43 |
Bezpieczeństwo produkcji |
Zarządzanie w łańcuchu żywnościowym, część II Anna Fabisz-Kijowska | 48 |
Dwutlenek chloru – środek dezynfekujący w browarnictwie i przetwórstwie spożywczym dr inż. Dariusz Lipiak, Brenntag Polska Sp. z o.o. | 51 |
Kontrola poziomu CO2 na stanowisku pracy Paweł Sowiński, Gazex | 54 |
Ochrona środowiska |
Najnowsze postępy prac w zakresie biologicznego oczyszczania ścieków browarniczych dr inż. Bogusław Buczak,Veolia Water Systems Sp. z o.o | 55 |
Eko Okocim Andrzej Król | 60 |
Opakowania, znakowanie |
Opakowania jednostkowe do piwa mgr inż. Paweł Nowicki | 63 |
EPC – zmiana technologii identyfikacji z kodu kreskowego na kod „radiowy” Anna Kosmacz-Chodorowska | 69 |
Wygląd decyduje o sukcesie marki CROTOS | 73 |
Systemy informatyczne |
Systemy wspomagające zarządzanie utrzymaniem ruchu dr inż. Andrzej Loska | 74 |
Decydują zalety produktu Krzysztof Kleta, Newtech Engineering | 78 |
Piwo na rynku detalicznym Tomasz Głos, Paweł Frynia | 78 |
Napływ kapitału zagranicznego w opinii kierownictwa wybranych browarów, część I dr Katarzyna Boratyńska | 81 |
Marka – wino Grzegorz A. Jach | 84 |