Od redakcji |
Szanowni Państwo
Jesień w branży napojowej – po intensywnym i gorącym okresie letnim – to tradycyjnie czas targów, sympozjów i wstępnych podsumowań. Za nami już także trzynasta edycja Jesiennych Spotkań Browarników. Miło nam, jako patronowi medialnemu, stwierdzić, że impreza ta z roku na rok się rozwija i dziś stała się prawdopodobnie najważniejszym wydarzeniem branży browarniczej w Polsce. Relacje z tego i innych spotkań oczywiście wewnątrz numeru.
Nikt nie ma wątpliwości, że na rynku liczy się pomysł
i zaskoczenie konsumenta, co z powodzeniem w swych kampaniach stosuje m.in. Carlsberg Polska, którego udziały rosną szybciej niż pozostałych producentów. Więcej informacji znajdziecie Państwo czytając wywiad z Marcinem Pirógiem, prezesem firmy.
Sukces przedsiębiorstwa jest także w dużej mierze uzależniony od jakości, a na jakość wyrobów niebagatelny wpływ mają ich składniki. W niniejszym wydaniu magazynu zamieszczamy sporo materiałów dotyczących dodatków i składników w produkcji żywności.
Z dobrej jakości piwa słyną Czesi. Nasi południowi sąsiedzi znani są ponadto z zamiłowania do chmielowego trunku, bowiem przeciętny mieszkaniec tego kraju wypija ok. 160 litrów piwa rocznie. By nieco przybliżyć ten rynek – a zwłaszcza jeden z jego najważniejszych i najlepiej rozpoznawalnych elementów – zapraszamy Państwa na redakcyjną wycieczkę do Pilzna, czyli miejsca, gdzie narodził się pilsner.
Tegoroczne zbiory owoców były dość słabe: jabłek zebrano o 20%, a śliwek nawet o 30% mniej w porównaniu do ubiegłego roku. Wysokie ceny w skupie muszą przełożyć się na cenę produktu końcowego, tak więc nie spodziewajmy się spadku cen soku. Tymczasem konsumenci oczekują wyrobu taniego i dobrej jakości. O problemach związanych z odpowiedzialnością za produkt, z jego znakowaniem i promocją dyskutowali uczestnicy seminarium KUPS w Warszawie.
Piszemy o sokach, piszemy też o wodach. A temat importowanych wód butelkowanych na polskim rynku to kwestia niezbyt często poruszana w prasie. Na naszych łamach, nadrabiając braki na tym polu, Tadeusz Wojtaszek przedstawia sytuację na polskim rynku i – co istotne – przekonuje, że w przypadku wód nie musimy mieć żadnych kompleksów.
Życzę Państwu miłej lektury
Aleksandra Wojnarowska
Redaktor wydania
|
|
Temat numeru 4/2005 |
XIII Jesienne Spotkanie Browarników Aleksandra Wojnarowska | 5 |
Naszą siłą są nasi ludzie rozmowa z Marcinem Pirógiem, prezesem Carlsberg Polska | 8 |
Tam, gdzie rodzi się pilsner Aleksandra Wojnarowska | 11 |
DrinkTec 2005 Aleksandra Wojnarowska | 14 |
Piwo a zdrowie Aleksandra Wojnarowska | 15 |
Piwu cześć czyli 10-lecie Bractwa Piwnego Aleksandra Wojnarowska | 16 |
In Vino Veritas Anna Grabińska-Szczęśniak | 18 |
Pektynowe zagłębie rozmowa z Franciszkiem Bosakiem, prezesem ZPOW „Pektowin” | 20 |
European Beer Star 2005 Marek Suliga | 22 |
Portal na medal Adam Kuźmicki | 23 |
Sposób na piwo z Bojanowa Aleksandra Wojnarowska | 24 |
Technologie |
Pektyny i ich zastosowanie w przemyśle spożywczym Bożena Waszkiewicz-Robak | 25 |
Pektyny – nowe zastosowania Lorna Macfadyen, Gerard van Stralen | 28 |
Sprawdzony produkt dla przemysłu browarniczego Boryszew SA | 30 |
Bezpieczeństwo produkcji |
Naturalne czy syntetyczne? Substancje dodatkowe w napojach bezalkoholowych Renata Zawirska-Wojtasiak | 32 |
Brenntag Polska Jerzy Jasiński | 37 |
Opakowania, znakowanie |
Znakowanie, etykieta, jakość Aleksandra Wojnarowska | 40 |
Systemy informatyczne |
Systemy wspomagające zarządzanie utrzymaniem ruchu Andrzej Loska | 43 |
Maszyny i urządzenia |
Jak robić tanie i dobre piwo Cezary Skrzypiński | 46 |
Zwijacze węży: luksus czy rozsądny wybór Nederman Polska Sp. z o.o. | 49 |
Przepływomierz oscylacyjny do gazów typu DOG Kobold Instrument Sp. z o.o. | 51 |
Zarządzanie,ekonomia,rynek |
Napływ kapitału zagranicznego w opinii kierownictwa wybranych browarów Katarzyna Boratyńska | 52 |
Zagraniczne wody mineralne a wody polskie Tadeusz Wojtaszek | 54 |
Doczekać się polskiego wina rozmowa z Romanem Myśliwcem, członkiem Rady Polskiego Instytutu Winorośli i Wina | 56 |
Raport – Najlepsze Dostępne Techniki, branża napojów bezalkoholowych | 58 |