W przetwórstwie owocowo-warzywnym aż huczy. Zarówno sadownikom, jak i przetwórcom puszczają nerwy. Tutaj już nie chodzi o mniejszy lub większy zysk, ale o być albo nie być. Zmienna pogoda i brak współpracy pomiędzy producentami jabłek prze- mysłowych a przetwó- rcami spowodował nie lada problem. Sadownicy blokują zakłady przetwórcze, przetwórcy nie skupują. Zapraszam do lektury artykułu przeglądowego Barbary Groele na stronie 35, a także na portal agro.e-bmp.pl, gdzie publikowane są najnowsze informacje z branży.
W sposób szczególny zachęcam do odwiedzenia z nami maleńkiego browaru Boss w Witnicy, gdzie powstał produkt wyjątkowy na naszym rynku: orzeźwiający napój na bazie słodu. 37 milionów złotych to kwota, jaką zainwestował koncern Coca-Cola HBC w swoim zakładzie w Radzyminie. Wszystko po to, aby na nowej linii aseptycznej produkować napoje bez konserwantów. Polski rynek napojów ma jeszcze spory potencjał wzrostu. Dodatkowo potrzeby konsumentów aby pić zdrowe, świeże i dobre powodują, iż na rynku obserwujemy ciekawe zmiany. Potentaci i mali producenci, wielkie ryby i małe płotki: wszyscy rozpoczynają produkcję zdrowych napojów. W aktualnym wydaniu znajdziecie Państwo wiele artykułów dotyczących tego właśnie zagadnienia.
W polskim mleczarstwie jest jeszcze sporo do zrobienia: to wnioski z panelu, który odbył się podczas tegorocznej edycji Polagry w Poznaniu. Aby sprostać konkurencji, konieczne jest obniżanie kosztów produkcji i wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów. Krótka relacja z obrad na stronie 41.
Rodzi się moda na polskie wina gronowe. Hodowcy winorośli w Polsce, a zarazem producenci szlachetnego gronowego wina, mają powody do zadowolenia. W życie weszła ustawa pozwalająca na legalną produkcję i sprzedaż wina z tegorocznych zbiorów. Wszystkich winiarzy zachęcam do lektury artykułu o jakości wina, który publikujemy na stronie 77 aktualnego wydania.
Czy kończy się zła passa małych browarów? Rynek z pewnością się zmienia, a dużo dobrego w tej sprawie zrobiły minibrowary restauracyjne, które nauczyły klienta, że piwo kosztuje. Małe browary, produkujące piwa niszowe coraz lepiej dają sobie radę na rynku. Właściciel Browaru Ciechan zamierza uruchomić zamknięty zakład w Lwówku Śląskim, a przed Zduńską Wolą z nowym właścicielem otwierają się – być może – nowe perspektywy. Sprzedaż marek lokalnych Royal Unibrew w pierwszym półroczu br. zwiększyła się prawie o 11%. Być może jesteśmy świadkami przeorientowania rynku piwa.
Przed nami najważniejsze w roku spotkanie branży piwowarskiej. Będzie okazja o wszystkich istotnych sprawach porozmawiać w kuluarach. Gospodarzem szesnastej edycji „beempowskiego” Jesiennego Spotkania Browarników jest Carlsberg Polska. Zatem do zobaczenia 22 października w Krakowie.
|