Od redakcji |
W przyszłości, czyli… dzisiaj
Kilka tygodni temu nadszedł ten dzień. Przenosząc się o 30 lat w przyszłość, Marty McFly, bohater „Powrotu do przyszłości II”, wylądował 21 października 2015 roku w świecie, który bardzo go zaskoczył.
Twórcy popularnego filmu trafnie przewidzieli wiele osiągnięć współczesnej technologii. Prowadzimy videorozmowy, używamy tabletów, płaskich telewizorów i gier, którymi sterujemy za pomocą ruchów własnego ciała. Choć nie poruszamy się jeszcze latającymi samochodami, to stoimy czasami w długich korkach, tyle że nie na niebostradach.
Szkoda, że Marty nie odwiedził żadnej z firm produkujących żywność – można by te wizje skonfrontować z dzisiejszym wyglądem i pracą zakładów, które regularnie odwiedzam podczas pracy nad kolejnymi numerami „Agro Przemysłu” (porównać można natomiast gotowe produkty i tutaj twórcy filmu trochę chybili. Nie kupujemy dziś dehydratyzowanej pizzy, a w naszych kuchniach nadal stoją kuchenki i mikrofalówki, a nie maszyny do nawadniania wysuszonych produktów).
Wracając jednak do samych zakładów produkcyjnych – w ostatnich latach zaszły w nich ogromne zmiany. Zarówno w technice, jak i technologii zawitała „przyszłość”. Coraz więcej mówi się o nadchodzącej czwartej rewolucji przemysłowej i tzw. „Przemyśle 4.0”. Inteligentne fabryki będą coraz bardzie zautomatyzowane, a nawet samooptymalizujące się. (O nowoczesnych i unikatowych rozwiązaniach w procesie produkcji mozzarelli mówi w wywiadzie Tadeusz Proczek, prezes OSM w Grodzisku Mazowieckim. Przyzwyczajeni tam do ręcznej produkcji pracownicy bali się, że nie dopilnują automatycznego już dziś procesu). Producenci muszą też odpowiadać na zmiany zachodzące w oczekiwaniach konsumentów, projektując np. innowacyjne produkty, o których również można przeczytać w jednym z artykułów w tym numerze.
Innowacyjne nie zawsze oznacza jednak nowe, ponieważ można modyfikować skład znanych już produktów, żeby nadać im nowe cechy czy właściwości. Popularny jednak staje się również trend usuwania z produktów dodatków chemicznych i wprowadzanie tzw. czystej etykiety. Pisze o tym Jacek Wyrzykiewicz z Hochland Polska. Paweł Błażewicz z kolei wspomina w swoim artykule o rosnącej popularności produktów niskoprzetworzonych oraz o tym, że trend ten uwidacznia się również na rynku piwa.
Zmieniają się więc nie tylko technologie, ale też świadomość konsumentów. Jak widać, w przypadku wielu produktów, nawet korzystając z najnowocześniejszych rozwiązań, następuje „powrót do przeszłości”.
|
|
Temat numeru 4/2015 |
Alternatywnie, czyli szybciej Dorota Kręgiel, Anna Rygała | 8 |
Wygodne i… niebezpieczne? Marzena Pawlicka | 14 |
REWOLUCJA w składzie produktów Izabela Szamrej | 18 |
Analiza inline – uzupełnienie pomiarów laboratoryjnych bez pobierania próbek Dariusz Figiel | 22 |
Przetwórstwo owocowo-warzywne, napoje, woda |
Absolutne must be żywności Rozmowa z Krzysztofem Pawińskim, prezesem zarządu Grupy Maspex Wadowice | 25 |
(Nie)zdrowe owoce i warzywa Elżbieta Maćkiw, Halina Ścieżyńska | 28 |
Ciągle coś się zmienia Adam Wita | 32 |
Browarnictwo i przemysł spirytusowy |
Kreujemy zmiany na rynku piwa Rozmowa z Marcinem Siemionem, prezesem Grupy DMG Polska | 36 |
Odpowiedzialność prażacza Adam Wita | 38 |
Wskrzeszona legenda Adam Wita | 42 |
Kufel niezgody Paweł Błażewicz | 46 |
Mleczarstwo |
Z parą i bez teflonu Rozmowa z Tadeuszem Proczkiem, prezesem zarządu OSM w Grodzisku Mazowieckim | 49 |
Bali się, że nie dopilnują procesu Adam Wita | 51 |
Czyste intencje i etykiety Jacek Wyrzykiewicz | 54 |
Innowacyjne, ale niekoniecznie nowe Paulina Bierzuńska, Dorota Cais-Sokolińska, Łukasz Kaczyński | 58 |
Woda i ścieki |
A na zakończenie zwiedziliśmy oczyszczalnię w Rykach… Przemysław Płonka | 62 |
Czy membrany dadzą radę? Ewa Puszczało | 64 |
Więcej i jeszcze więcej Adam Wita | 68 |
Opakowania |
Opakowanie pełne obowiązków Iwona Kłosok-Bazan, Joanna Boguniewicz-Zabłocka, Ewelina Podgórni | 72 |
Skupmy się na wartościach Andromeda Wróbel | 76 |