Od redakcji |
mgr inż. Adam Wita
redaktor wydania
tel. 32 415 97 74 wew. 21
tel. kom. 539 059 370
e-mail: adam.wita@e-bmp.pl
|
|
Opakowanie – nie chodzi tylko o pakowanie
Opakowanie jest integralną częścią produktu. Zjemy chipsy, zjemy jogurt… i kubeczek czy torebka z tworzywa sztucznego trafiają później do śmietnika. W środowisku naturalnym rozkładałaby się kilka tysięcy lat, trwają na szczęście prace nad biodegradowalnymi tworzywami, które mają rozłożyć się w okresie nie dłuższym niż kilka lat. Pozwoli to na pozbycie się zużytych opakowań za pomocą kompostowania, o czym mowa w jednym z artykułów w tym numerze.
Opakowanie razem z produktem nie znalazłoby jednak się w sklepowym wózku, gdyby nie zadziałała jego funkcja jako narzędzia marketingowego. Przyciągające zdjęcie na etykiecie, odpowiednio dobrana czcionka i kolory oraz ergonomiczny kształt. Opakowanie pełni rolę „cichego sprzedawcy”, więc artykułu o tej tematyce nie mogło zabraknąć w wydaniu, którego tematem przewodnim są właśnie opakowania.
To, czy taki zakupowy impuls, miłość od pierwszego wejrzenia przekształci się w długotrwały, poważny związek, nie zależy już tylko od opakowania, a od tego, co wewnątrz. Jakość produktu jest kluczowa. Trzeba ją utrzymać podczas transportu i w czasie, kiedy produkt czeka na sklepowej półce. Powłoki stosowane do uszlachetniania papierowych opakowań, czy wymogi prawne dotyczące tworzyw mających kontakt z żywnością, to przykładowe tematy artykułów związanych z tą podstawową funkcją opakowań.
W ostatnich latach podejście do roli i funkcji opakowań zmienia się. Coraz popularniejsze stają się opakowania aktywne, które mogą np. przedłużać trwałość żywności dzięki emitowaniu do niej antymikrobiologicznego składnika. Z kolei inteligentne opakowania mogą monitorować stan zapakowanego produktu i informować konsumenta np. o tym, czy wyrób jest jeszcze świeży. W dwóch artykułach zostały opisane możliwe zastosowania tych rozwiązań.
A jak będą wyglądały opakowania przyszłości? Jeszcze bardziej atrakcyjne wizualnie i ergonomiczne? Skuteczniej utrzymujące jakość żywności i alarmujące nas o choćby najmniejszych oznakach nieświeżości? W jeszcze większym stopniu biodegradowalne? A może „opakowaniowe” śmieci w ogóle nie będą powstawały, bo swój ulubiony produkt będziemy konsumowali razem z jadalnym i smacznym opakowaniem...
|
|
Temat numeru: Opakowania |
Powrót do natury Tomasz Jachowicz | 8 |
Opakowanie prawdę Ci powie Karolina Assman, Marta Biegańska | 15 |
Sztuczne tworzywa. Prawdziwe zmiany Marzena Pawlicka | 18 |
Piąty element Andromeda Wróbel | 22 |
Bezbłędna receptura EyeC | 25 |
Twórcy trendów. Kim są i co proponują? Robert Goncerz | 28 |
Czym uszlachetnić papier? Małgorzata Nowacka, Artur Wiktor, Magdalena Dadan, Katarzyna Rybak, Aleksandra Mika, Dominika Niemczuk, Dorota Witrowa-Rajchert | 32 |
Będą nie tylko chronić, ale też konserwować Halina Makała | 37 |
Technologie |
Postrach winiarzy czy wyzwanie dla koneserów? Małgorzata Lasik-Kurdyś, Piotr Malicki, Maria Grduszak | 42 |
Lody z bakteriami są... lepsze! Paulina Bierzuńska, Łukasz Kaczyński, Dorota Cais-Sokolińska | 48 |
Fermentacja pod (samo)kontrolą Dorota Kręgiel, Ewelina Pawlikowska | 52 |
Z życia branży |
Skończą wywozić serwatkę Adam Wita | 56 |
Bez radykalnych zmian Rozmowa z Jackiem Sawickim, dyrektorem Browaru w Elblągu | 58 |
Powstanie hala. Znikną problemy Rozmowa z Mariuszem Dudkiem, prezesem Browaru Zamkowego | 60 |
450-latek dalej rośnie Fotoreportaż z Browaru Zamkowego. Adam Wita | 63 |
Utrzymanie ruchu |
KultURa musi być! Andrzej Loska | 66 |
Podróż bez widocznego celu Wojciech Mączyński | 71 |
Zbieranie danych, analiza i efektywność produkcji ifm electronic sp. z o.o. | 76 |
Kilka godzin zamiast kilku dni Rozmowa z Tadeuszem Turkiem, szefem utrzymania ruchu w Coca-Cola HBC Polska w Tyliczu | 78 |
Nie tylko UTRZYMANY, ale zwiększony RUCH Adam Wita | 80 |
Felieton |
Kto pierwszy ten lepszy… tak wygląda sytuacja polskiego piwa Paweł Błażewicz | 82 |