Od redakcji |
Wspólne wyzwania
Producenci wody mineralnej, przedstawiciele branży mleczarskiej, zarządzający dużymi oraz kraftowymi browarami… W bieżącym wydaniu magazynu wyjątkowo dużo miejsca zajmują rozmowy z osobami reprezentującymi różne branże sektora spożywczego. Zakłady, firmy, z których pochodzą, wiele różni – jak choćby wielkość i charakter produkcji – ale i sporo łączy.
Co jest wspólne? Po pierwsze: problemy, przed jakimi stoją. Związane z brakiem pracowników, rosnącymi kosztami produkcji („rekordzistą” są ceny energii) czy np. surowców i opakowań. Na każde z tych wyzwań mają inne rozwiązania. W zakresie powyżej wspomnianej energii często są to inwestycje we własne źródła oraz wdrażanie programów efektywnościowych: „Naszą odpowiedzią na ten problem jest uruchomienie kogeneracyjnej instalacji z kotłem odzysknicowym i układem odzysku ciepła” – mówi Marcin Radomski, dyrektor zakładu SM Mlekpol w Zambrowie.
Z kolei Paweł Bernatek, dyrektor Arcyksiążęcego Browaru w Żywcu, wymienia tu m.in. program Connected Brewery, wdrażany w zakładzie: – Dzięki niemu możemy na przykład śledzić produkcję – w czasie rzeczywistym i eliminować straty – z użyciem nowoczesnych, cyfrowych rozwiązań, które podpowiadają nam, gdzie jest potencjał, gdzie możemy poprawić nasz proces. To kierunek, który zdecydowanie jest przyszłościowy. To kolejny – po automatyzacji – krok, „wyższy stopień wtajemniczenia” w zakresie nowoczesnej produkcji Piwa – mówi.
Wspólnym wyzwaniem jest także umiejętność „usłyszenia” głosu klienta, zrozumienie jego oczekiwań i – oczywiście – odpowiedź na nie. – Od jakiegoś czasu zauważalny jest trend poszukiwania nowych smaków. Konsumenci chcą oglądać i zachwycać się etykietami, słuchać o nowych gatunkach, wariacjach – wymienia Tomasz Michalski z Browaru Brovca. Marcin Bugalski ze Staropolanki także podkreśla wagę analizowania potrzeb odbiorców: – Dzięki badaniu oczekiwań klientów widzimy np. zmianę przyzwyczajeń względem formatu – potrzebę zwiększenia opakowań – zaznacza.
Oczywiście w tym kontekście kluczowa jest jakość, bezpieczeństwo produktu, czemu poświęcamy znaczną cześć magazynu. Tu coraz bardziej popularnym kierunkiem jest wdrażanie i rozwijanie kultury bezpieczeństwa żywności. To zresztą kolejny punkt wspólny dla zakładów, firm spożywczych. Jak pisze prof. Małgorzata Z. Wiśniewska, z zobowiązaniem wdrożenia i rozwijania KBŻ muszą się dziś zmierzyć wszystkie przedsiębiorstwa spożywcze.
|
|
|
Browar na własnych zasadach Rozmowa z Piotrem Piekarskim | 8 |
Konsumenci pokochali twarogi Mlekpolu Rozmowa z Marcinem Radomskim | 12 |
Pokemonizacja kraftu Rozmowa z Tomaszem Michalskim | 16 |
Zdrowie mamy w nazwie Rozmowa z Marcinem Bugalskim, Pawłem Sudnikiem, Łukaszem Czechem, Januszem Stelmaszczukiem | 21 |
Wyższy poziom wtajemniczenia Rozmowa z Pawłem Bernatkiem | 26 |
TEMAT NUMERU: Bezpieczny produkt |
Nowoczesne technologie w przetwórstwie i analizie żywności Bartosz Kruszewski | 30 |
Kultura bezpieczeństwa żywności. Dlaczego, co i jak? Małgorzata Z. Wiśniewska | 36 |
Detronizując mleko Marta Stachnik | 41 |
Produkt źle oznakowany - produktem niebezpiecznym? Joanna Rembecka | 46 |
Ataksantyna i jej potencjał w projektowaniu żywności funkcjonalnej Barbara Stachowiak | 52 |
Jakość bez kompromisów. Zaangażowanie operatorów w kontrolę procesu i jakość produktu Patryk Cieślik | 58 |
Planowanie udziału w badaniach biegłości Marta Tytko | 63 |
Utrzymanie ruchu |
Smart Factory w przemyśle spożywczym Damian Żabicki | 68 |
Wzorcowanie urządzeń pomiarowych na spożywczych liniach produkcyjnych Patryk Żarkowski | 71 |
Produkcja kraftowa |
Drożdże - bohaterowie fermentacji alkoholowej Mateusz Jackowski | 74 |
Od ziarna do tabliczki. O procesie produkcji czekolady Krzysztof Stypułkowski | 78 |
Ochrona środowiska |
Zastosowanie technik membranowych do oczyszczania ścieków pochodzących z mleczarni Magdalena Lech | 82 |
Felieton |
Ściekawostki ze świata nauki Radosław Żyłka | 86 |