Od redakcji |
Mieć POMYSŁ
Bardzo wiele rzeczy robiliśmy po raz pierwszy w Polsce, często w oparciu o intuicję, a intuicja ta była podparta doświadczeniami m.in. z piwowarstwa domowego. Kombinacja intuicji i doświadczeń powodowała, że zawsze szliśmy w dobrym kierunku” – mówi Ziemowit Fałat, współzałożyciel browaru PINTA, w rozmowie z naszą redakcją (str. 8).
Piwowarstwo to wszechświat możliwości twórczych! Każdego roku rodzą się nowe style piwne bądź wariacje istniejących” – to z kolei Piotr Sosin, piwowar, właściciel i założyciel Browaru Trzech Kumpli (rozmowa na str. 24).
Mieć POMYSŁ na produkt, na firmę, chwytliwą kampanię – na wyróżnienie się. To dziś kluczowe aspekty w branży spożywczej, gdzie klienci mają tak szeroki wybór. Dwa powyższe browary POMYSŁ znalazły, pewnie w dużej mierze dlatego, że ludzie tworzący te firmy to osoby z pasją.
Chyba każdy przedstawiciel branży, którego spytamy dziś o największy problem, odpowie bez wahania: „brak pracowników”. Tu na tytułowy POMYSŁ wpaść niełatwo. Trzeba oferować ciekawą pracę, możliwość rozwoju specjalistycznych umiejętności, atrakcyjne wynagrodzenie. Ale dla wielu ważne może być – jak zaznacza Krzysztof Dudziński, dyrektor zakładu PepsiCo w Grodzisku Mazowieckim: „(…) nastawienie na kulturę otwartości – robimy to np. poprzez popularyzowanie wewnętrznego programu kierowanego do naszych pracowników, który angażuje do poszukiwania nowych pomysłów czy nowych rozwiązań usprawniających pracę lub udoskonalających miejsce, w którym pracują” (str. 20).
Pomysł, a właściwie strategię, trzeba mieć dziś i… na wodę, której poświęcamy sporo miejsca w bieżącym numerze. Nie będę rozwijał znanych powszechnie haseł, że Polska pustynnieje, że wody mamy mniej niż w Egipcie, że susze będą w przyszłości coraz częstsze… Truizmem już bowiem jest – patrząc na dane statystyczne, relacje medialne z ostatnich miesięcy – mówienie, że wodę trzeba oszczędzać. Dbać o jej zasoby, magazynować, ponownie wykorzystywać. W zakładach spożywczych powiedzielibyśmy bardziej technicznie: „optymalizować jej zużycie”.
Strategia, koncepcja. POMYSŁ. Żeby tylko łatwiej było wpaść na ten najlepszy…
|
|
|
Dzikie piwo i latające drożdże Rozmowa z Ziemowitem Fałatem i Grzegorzem Zwierzyną z browaru pinta | 8 |
Koniec z warzeniem kontraktowym, Fotoreportaż z browaru PINTA Liliana Kaniuch | 12 |
Od ziemniaka do chipsa, Fotoreportaż z zakładu Pepsico w Grodzisku Mazowieckim Przemysław Płonka | 17 |
Dna ludzi z Pepsico Rozmowa z krzysztofem Dudzińskim z pepsico | 20 |
Lotni zapuszczają korzenie Rozmowa z Piotrem Sosinem z browaru Trzech Kumpli | 24 |
Temat numeru: Woda w branży spożywczej |
Co z tym deszczem? Mikołaj Maśliński | 30 |
Nowoczesna stacja uzdatniania wody na przykładzie realizacji w OSM Sierpc Katarzyna Umiejewska, Dariusz Kilanowski | 36 |
Dekarbonizacja wody serwisowej na potrzeby nowych linii rozlewniczych Aleksandra Demczuk | 44 |
Mniej ścieków dzięki szarej wodzie Agnieszka Nawirska-Olszańska | 46 |
Poprawa efektywności oczyszczania ścieków przemysłowych na przykładzie projektu BEST Beata Szatkowska, Alicja Bocheńska | 50 |
Uzdatnianie wody w browarnictwie Jacek Grzech | 52 |
Ochrona środowiska |
Weź, użyj, weź, użyj… Gospodarka cyrkularna – nowe wyzwanie dla branży spożywczej Dorota Kręgiel | 56 |
Bezpieczny produkt |
Biopolimery oraz biomateriały w branży spożywczej Marzena Pawlicka | 60 |
Migracja substancji z opakowań a bezpieczeństwo żywności Bartosz Kruszewski | 64 |
Półprzewodnikowe elektrody PH z tworzywa ze zwiększoną odpornością na procesy ciP Bartłomiej Biczysko | 70 |
O korzyściach z akredytacji dla przedsiębiorstw z branży spożywczej Hanna Tugi | 72 |
Zasady poprawnego oznakowania środków spożywczych Katarzyna Łoś | 74 |
Utrzymanie ruchu |
Doskonalenie procesu inwestycyjnego z IPM Wojciech Piwoński | 82 |
Wydajność. o maszynach transportowych i manipulatorach w liniach technologicznych Jacek Caban | 86 |
Założenia outsourcingu funkcji utrzymania ruchu Angelika Wodecka-Hyjek | 92 |
Felieton |
Nieważne jak – byle mówili… Paweł Błażewicz | 98 |