Nie tylko wnętrze i opakowanie
Na rynku artykułów spożywczych trwa bój o konsumenta. Argumentem wykorzystywanym w owej walce jest m.in. to, że produkt coś zawiera (np. jakieś superdodatki), lub czegoś absolutnie nie zawiera (tłuszczu, glutenu, alkoholu itd.). Przekąski dla wegetarian, przyprawy dla wegan, napoje dla aktywnych i uprawiających sport… Kilkanaście ciekawych nowości pokazujemy na początku numeru.
Zmieniające się gusta i styl życia klientów zmuszają producentów do poszukiwania ulepszeń, „uciekawień” wnętrza – a więc zawartości produktu – jak i „zewnętrza”, czyli opakowania. Tu coraz bardziej liczy się, czy jest ono np. „eko” (o bioopakowaniach pisze Jacek Caban) i czy nazwa produktu na butelce czy kubeczku jest chwytliwa (polecam artykuł Radosława Zielińskiego z Agencji Klikmii).
Oczekiwania klientów wybiegają jednak dalej i nie dotyczą jedynie produktu. Konsumenci wymagają coraz bardziej od producentów wytwarzania z poszanowaniem środowiska, gdzie zrównoważony rozwój czy społeczna odpowiedzialność biznesu nie pozostają jedynie piarowskimi hasłami. Sporo w tym numerze piszemy o wodzie (temat będziemy również poruszać na corocznej konferencji BMP Woda i Ścieki w Przemyśle Spożywczym) – w kontekście kolejnej nowelizacji Prawa wodnego, ale i sposobów na jej oszczędzanie. Jak woda jest cenna mocno uwidoczniło tegoroczne lato i susza, a zważywszy na niepokojące prognozy na przyszłość, nie był to incydent, a raczej trwały trend. Oszczędzanie wody, co jest jednym z elementów wspomnianego CSR, staje się priorytetem dla przemysłu. Nic dziwnego więc, że np. browar w Żywcu, mimo że dziś na 1 litr piwa zużywa rekordowo mało wody, zamierza ten wyśrubowany wynik jeszcze poprawić. „Chcemy być zielonym browarem” – mówi dyrektor Tomasz Klima. To zresztą cel całego Heinekena, który zakłada, że do 2030 roku 70% energii w zakładach koncernu ma pochodzić ze źródeł odnawialnych, a emisja CO2 powinna być bardzo niska.
Podobne podejście wyznaje inny browar – Okocim. Barbara Kolber pisze na naszych łamach: „Dzisiejsze ambicje zrównoważonego rozwoju biznesu powodują, że motto Jana Ewangelisty Goetza, założyciela Browaru Okocim: >>Najlepsze z najlepszego<<, rozwijamy o kilka znaczących słów, a mianowicie: >>w najlepszy dla ludzi i środowiska sposób<<”.
Różnorodność, wielowariantowość marek, interesujące dodatki, ciekawa nazwa i opakowanie. Do tego produkcja z myślą nie tylko o obecnych, ale i przyszłych pokoleniach – to wyzwanie, którym muszą sprostać dziś producenci.
|