Od redakcji |
ZMIEŃ PERSPEKTYWĘ
„Nasza przyszłość nie musi wyglądać jak nasza przeszłość” – na te słowa Baracka Obamy powinien zwrócić uwagę dzisiejszy przemysł piwowarski w Polsce. Jak podkreśla Paweł Błażewicz, w obliczu spadków sprzedaży kluczowa jest bowiem zmiana perspektywy. Zmiana myślenia. Już dziś browary muszą poszukiwać nowych rozwiązań, które pozwolą kształtować jutro pełne możliwości, zamiast tkwić w powtarzającym się „Dniu Świstaka” (str. 34).
Zatem zmiany klimatyczne, ekonomiczne oraz legislacyjne wymagają (i to nie tylko od piwowarstwa) innowacyjnego podejścia oraz szybkiego dostosowywania się do zmieniającego się rynku. Briony Mansell-Lewis przedstawia w swoim artykule inspirujące przykłady firm, które nie boją się myśleć nieszablonowo, pokazując, że to właśnie innowacje są kluczem do przyszłości (str. 80).
Również Tomasz Brycki, jeden z założycieli Browaru za Miastem przekonuje, że sprzedaż piwa może rosnąć. I to nawet w czasie kryzysu. W tekście podaje konkretne działania, które mogą zatrzymać spadek sprzedaży, wspomina o sukcesie piw bezalkoholowych, których popularność stale rośnie, co jest dowodem na to, że wspomniana zmiana perspektywy może przynieść pozytywne efekty (str. 42).
W tym kontekście warto zwrócić uwagę także na działania Browaru Tarnobrzeg czy Browaru Zaczyn Free, który wprowadza na rynek unikalne produkty – bezalkoholowe piwa wzbogacane adaptogenami, produkowane z odpadów piekarniczych. Jest to kolejny dobry przykład nieszablonowego myślenia (str. 46).
Niestety, dynamiczne innowacje nie zawsze idą w parze z właściwymi zmianami w zakresie przepisów prawnych, które za oczekiwaniami branży pozostają daleko w tyle. Prawnik Dawid Siedlecki opowiada o wyzwaniach legislacyjnych, które mogą hamować rozwój rynku (str. 39).
Mimo to – pamiętajmy – że już dziś możemy kształtować jutro, wprowadzając innowacyjne rozwiązania w swoich firmach. Zachęcamy do inspirowania się treściami z niniejszego wydania i do odwagi w zmianie Waszego punktu widzenia.
|
|
Browarnictwo |
Budujemy kulturę różnorodności rozmowa z Aleksandrą Czyżewską | 8 |
Inwestycja w szczęście. Dobrostan pracowników a wyniki finansowe Małgorzata Majewska | 13 |
TEMAT NUMERU: Browarnictwo |
Wyzwania największego z browarów rozmowa z Piotrem Walickim | 16 |
Piwo grodziskie dostępne dla wszystkich! Marcin Ostajewski | 18 |
Kompaktowe stanowisko INNOKEG X do napełniania i mycia kegów KHS Polska Sp. z o. o. | 22 |
Przerwa ferulowa w procesie zacierania Aleksandra Modzelewska, Maciej Grabowski, Mateusz Jackowski | 24 |
Nowy start Browaru Tarnobrzeg rozmowa z Dominikiem Potokiem | 31 |
Piwny dzień świstaka Paweł Błażewicz | 34 |
Nowe trendy kontra stare przepisy. Kiedy prawo zacznie nadążać za trendem NoLo? Dawid Siedlecki | 39 |
Sprzedaż piwa może być wyższa. Największym problemem nie jest wzrost kosztów Tomasz Brycki | 42 |
Piwo, które ratuje chleb rozmowa z Maciejem Opyrchałem | 46 |
Ekstrakty CO2 z chmielu. Czym są i jak powstają? Mariusz Nowak, Aleksandra Modzelewska, Mateusz Jackowski | 50 |
Bezpieczny produkt spożywczy |
Niekonwencjonalne surowce przemysłu owocowo-warzywnego Natalia Polak | 56 |
HACCP. Pierwszy krok w kierunku bezpieczeństwa żywności Marek Kowalczyk | 62 |
Utrzymanie ruchu |
Mózg nowoczesnej linii produkcyjnej. Programmable Logic Controller Leszek Jaszczak | 67 |
Budowa organizacji bazującej na danych rozmowa z Jackiem Wyrzykiewiczem | 72 |
Optymalizacja produkcji spożywczej dzięki nowoczesnym strategiom utrzymania ruchu Damian Żabicki | 76 |
Zrównoważony rozwój |
Niepewne czasy, pewne zmiany. Adaptacja branży spożywczej do globalnych wyzwań Briony Mansell-Lewis | 80 |
Felieton |
Ściekawostki ze świata nauki Radosław Żyłka | 82 |