Czuć się bezpiecznie
Czym jest bezpieczeństwo? Według oficjalnej definicji, to stan pewności i gwarancja jej utrzymania, dająca poczucie stabilizacji. To jedna z podstawowych potrzeb egzystencjalnych człowieka i brak obawy przed utratą życia, zdrowia, uczucia, pracy, czy wszelkiego rodzaju dóbr. Niestety, poczucie bezpieczeństwa nierzadko zostaje niespodziewane zachwiane.
Sam mogłem się o tym przekonać kilka miesięcy temu. Wsiadając za kierownicę nie miałem podstaw przypuszczać, że wezmę udział w wypadku samochodowym, którego skutki odsuną mnie na kilka miesięcy od pracy zawodowej. Podobnie konsument, sięgając po produkt spożywczy, nie powinien mieć obaw o to, że może być dla niego szkodliwy. A bezpieczeństwo produktu – temat przewodni tego wydania – to nie lada wyzwanie dla producentów.
Duże znaczenie ma czystość i higiena, bo ogranicza do minimum ryzyko infekcji produkowanej żywności. Emilia Wiśniewska z Browaru Kasztelan w swoim artykule wspomina o tym, że piwo w znacznym stopniu samo broni się przed rozwojem mikroorganizmów. Te jednak przystosowują się do niekorzystnych warunków, przez co walka z nimi jest coraz trudniejsza. Ważne, żeby skrócić czas oczekiwania na wyniki badań – trwają intensywne prace nad nowymi metodami wykrywania mikroorganizmów.
Na jakość i bezpieczeństwo gotowego produktu mają wpływ użyte surowce. Powszechnie stosowana na różnych etapach produkcji w zakładach branży spożywczej jest woda. O HPC, czyli bardzo ważnym teście mikrobiologicznym, który pozwala na ocenę jej jakości piszą: Dorota Kręgiel i Anna Rygała. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest zminimalizowanie potencjalnych zagrożeń pojawiających się w systemach dystrybucji wody.
Dla producentów wyzwanie, a jak te kwestie wyglądają ze strony konsumenta? Czy sięgając po produkt czują się bezpieczni? Z przytoczonych w artykule Ryszarda Piziora z OSM Włoszczowa wyników badań wynika, że mają oni świadomość znaczenia przestrzegania standardów przez producenta i ich wpływu na bezpieczeństwo produktu. Badanie to dotyczyło też zaufania do producentów żywności, które w ostatnich latach bywało nadszarpnięte przez różne afery. Czy mimo to ufamy producentom?
Jak – wracając do bezpieczeństwa na drogach – na każdym kierowcy ciąży odpowiedzialność za siebie i innych uczestników ruchu, tak na producencie ciąży odpowiedzialność za zdrowie konsumentów. Zarówno najnowocześniejsze systemy w samochodach, jak i wyśrubowane standardy produkcyjne pomagają w zapewnieniu bezpieczeństwa. Pozostaje jednak jeszcze czynnik ludzki, zatem bez rozsądku i rozwagi się nie obejdzie.
|