Od redakcji |
W sklepie
Ostatnio wybrałam się na szybkie zakupy spożywcze do jednego ze znanych supermarketów. Szukając potrzebnych produktów wyjątkowo skupiałam się na treściach zapisanych na etykietach – to chyba wynik prac nad programem naszej konferencji Bezpieczny Produkt Spożywczy i wielu rozmów z osobami odpowiedzialnymi za kontrolę jakości, higienę i bezpieczeństwo żywności.
Dział z nabiałem. Sporo kartonów z mlekiem bez laktozy – to ostatnio modny trend, choć – jak mówi w wywiadzie Edmund Borawski, prezes Mlekpolu: „Moim zdaniem warto jednak pobudzać organizm do przetwarzania laktozy”. Dodaje również, że firma używa tylko mleka od krów karmionych paszami niezawierającymi składników modyfikowanych genetycznie.
No właśnie. Hasło: „Bez GMO” jest dziś również dość często stosowanym sformułowaniem. Jak kwestia ta wygląda od strony przepisów unijnych czy krajowych dotyczących stosowania takiego określenia – tego dowiemy się z artykułu Katarzyny Łoś.
Półki z alkoholem. Coraz więcej produktów, które nazywają się rzemieślniczymi, kraftowymi. Przykładem może być Browar Waszczukowe, który ma w swoim portfolio wiele takich piw o niespotykanych smakach, o oryginalnych nazwach. Jeśli jeszcze o nich nie słyszeliście, zapraszam do fotoreportażu i wywiadu z założycielami. Kraft pojawia się również w trunkach mocniejszych – o planach rozwoju rozmawiamy z Jakubem Gromkiem, prezesem Mazurskiej Manufaktury Alkoholi.
Ale tak właściwie, to kiedy można nazwać produkty „rzemieślniczymi”, aby wszystko było zgodne z przepisami? Na te pytanie znajdziemy odpowiedź w artykule Izabeli Tańskiej, doradcy ds. prawa żywnościowego.
Produkty BIO, EKO, bez GMO, bez LAKTOZY, bez GLUTENU… Każdy z nas zna te hasła i będąc na zakupach widzimy je właściwie z każdej strony. Faktycznie, są osoby, które ze względów zdrowotnych mają indywidualną dietę, ale są i konsumenci, którzy wrzucają produkty z takim oznakowaniem bez głębszego zastanowienia.
Patrzmy więc na etykiety. Są ważne i dla konsumentów, i dla producentów, którzy muszą pamiętać tu o nowych przepisach. Warto przeczytać artykuły zamieszczone w tym numerze, aby ta etykieta – jak napisaliśmy na okładce – rzeczywiście była bez błędów.
|
|
|
Odpowiedni ludzie w odpowiednim czasie Rozmowa z Edmundem Borawskim, prezesem Mlekpolu | 8 |
Nie boję się o przyszłość Żubra Rozmowa z Jackiem Winiarskim, dyrektorem Browaru Dojlidy w Białymstoku | 12 |
Cztery zera Kasztelana Rozmowa z Jarosławem Wojtem, dyrektorem Browaru Kasztelan | 14 |
Temat numeru: Bezpieczny produkt spożywczy |
Maszyny i urządzenia w produkcji żywności. Aspekt higieniczny Dorota Kręgiel | 18 |
(Nie)bezpieczny drink. Mykotoksyny w napojach Marta Stachnik, Monika Sterczyńska | 24 |
Innowacyjne rozwiązanie Snap Pack – wyzwanie jakościowe Ewelina Krajewska | 31 |
Badanie laboratoryjne jako element kontroli żywności Marta Tytko | 34 |
W stronę leadership na rynku badań laboratoryjnych w Polsce Liliana Kaniuch | 38 |
Zmierzyć jakość. Współczesne metody i techniki pomiarowe do oceny jakości żywności Marian K. Panasiewicz, Jacek Mazur, Karol Panasiewicz | 40 |
Jak stworzyć bezpieczny produkt? Liliana Kaniuch | 48 |
Produkty pod ciśnieniem. Jakość i bezpieczeństwo produktów utrwalanych metodami opartymi na wysokim ciśnieniu Bartosz Kruszewski | 52 |
Prawo |
Nowa ustawa o oznakowaniu bez GMO Katarzyna Łoś | 58 |
Lokalny, rzemieślniczy… czyli jaki? Izabela Tańska | 62 |
Pochodzenie żywności. Dlaczego należy zweryfikować etykiety? Joanna Olszak | 67 |
Produkcja kraftowa |
Rośnie broda NOOKa Rozmowa z Januszem Żyłą, prezesem Browaru NOOK oraz Anetą Popiel, Browar NOOK | 70 |
Kraft na mocno Rozmowa z Jakubem Gromkiem, prezesem Mazurskiej Manufaktury Alkoholi | 74 |
Sieją ferment w puszczy Rozmowa z Karolem i Mateuszem Waszczuk, założycielami Browaru Waszczukowe | 76 |
1 piwo = 30 dni Fotoreportaż z Browaru Waszczukowe | 78 |
Felieton |
Góra – Mahomet oraz piwo i szkoła… Paweł Błażewicz | 82 |