Partner serwisu
04 grudnia 2023

Jak sprzedawać produkty bardzo podobne do konkurencji?

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Nietypowa etykieta

Innym sposobem na wyróżnienie się jest nietypowy kształt etykiety. Rynek alkoholi jest bardzo specyficzny i trudny. Na pierwszy rzut oka wszystkie produkty są niemal identyczne. Każdy to płyn o podobnej zawartości alkoholu i barwie (w ramach jednej kategorii produktowej). Dopiero po spróbowaniu okazuje się, czy dany trunek jest faktycznie smaczny, czy nie. Dlatego w przypadku alkoholi tak wyraźnie widać, jak istotne jest budowanie marki. No bo w jaki sposób skusić klienta do wybrania akurat naszego produktu? Możesz wydać majątek na promocję ATL, ale na to stać niewiele firm. Musisz więc zbudować rozpoznawalny wizerunek. A  ten najlepiej tworzyć przez oryginalne kształty. Oryginalna w swym kształcie etykieta jest nieporównywalnie tańsza od nietypowej butelki. Opracowanie własnego kształtu butelki to koszt oscylujący w  okolicach 100 000 zł. Niewiele firm stać na ten wydatek. Zresztą zbyt nietypowa butelka może zrazić wielu odbiorców, którzy uznają, że w takim opakowaniu sprzedaje się głównie alkohol prezentowy. Popatrzmy na etykiety dla win owocowych Pravincja. Charakterystyczny rozdarty kształt etykiety, dwa nakładające się na siebie kolory, złocenia niektórych fragmentów. Całość jest bez wątpienia odmienna od typowych prostokątnych etykiet. Dzięki temu mamy pełną synergię produktu i  opakowania, nie są to bowiem typowe wina gronowe, lecz wina owocowe. Wytwarzane między innymi z wiśni, czarnych porzeczek czy jabłek. Ta ich odmienność od najbardziej popularnych win z winogron była jednym z powodów, dla których zależało nam na znalezieniu wyróżniającego kształtu etykiety. Bardzo istotny był też tutaj druk. Starannie dobrane podłoże, które już z daleka sprawia wrażenie wysokiej jakości. Wysoka dokładność druku, precyzyjnie wykonane złocenia. To wszystko sprawia, że udało się zbudować spójną i bardzo rozpoznawalną linię produktów. Na tyle atrakcyjną, że została nominowana do nagrody Art of Packaging 2023.

Wyszukana butelka

Zdarzają się jednak sytuacje, gdy można (i należy) pozwolić sobie na użycie zdecydowanie bardziej wyszukanej butelki. W przypadku polskiej craftowej whisky Paprocky, która powstała w niedużym nakładzie, była to wręcz konieczność. To prawdopodobnie jedna z dwóch whisky na rynku mogących poszczycić się określeniem „polska whisky”. Każda etykieta opisana jest indywidualnym numerem beczki, z której pochodzi. Whisky jest leżakowana metodą Virgin Oak, co nadało jej niepowtarzalny aromat. Whisky to produkt spożywany rzadziej niż wino, jego cena też jest zupełnie inna. O wiele częściej kupuje się go na prezent i specjalne okazje. To wszystko sprawia, że w przypadku whisky Paprocky warto było pokusić się o nietypowe butelki. I okrasić je nietypową etykietą, która podkreśli craftowy charakter produktu. W tym przypadku także pojawiły się złocenia, a nawet tłoczenie. Dodatkowe smaczki w stylu podpisu właściciela firmy czy ręcznie wpisywanego numeru dębowej beczki dopełniają całości. Ta etykieta właśnie wygrała konkurs Art of Packaging 2023 w kategorii Premium. Co jest potwierdzeniem tego, że obraliśmy tu właściwy kierunek projektowy.

***

Wiem, że łatwo jest pisać ciekawostki o budowaniu marki czy projektowaniu opakowań na podstawie firm mających milionowe budżety. Uważam jednak, że o wiele ciekawsze jest czytanie na temat przedsiębiorstw o mniejszych możliwościach. Wyzwaniem jest działanie w gorsecie pewnych ograniczeń. Ograniczenia bowiem są fantastycznym wspomagaczem kreatywności. Właśnie wtedy rodzą się najlepsze pomysły, które powstają z konieczności. Syte koty nie wymyślają nowych wynalazków, zadowalają się jedynie udoskonalaniem istniejących rozwiązań. To właśnie te aspirujące marki mają tak duży wpływ na branżę, gdyż muszą nieustannie szukać nowych i ciekawych rozwiązań. I to od nich najbardziej warto się uczyć.

***
Artykuł pierwotnie został ukazany gazecie Kierunek Spożywczy 4/2023

źródło: Czasopismo Kierunek Spożywczy 4/2023
fot. 123rf.com
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ