Mlekpol na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2024
O kierunkach zrównoważonego rozwoju Mlekpolu oraz najbardziej przyszłościowych rynkach eksportowych dla produktów Spółdzielni mówili podczas tegorocznego Forum Rynku Spożywczego i Handlu wiceprezesi zarządu firmy. Podczas pierwszego dnia konferencji Zbigniew Groszyk oraz Małgorzata Cebelińska wzięli udział w debatach pn.: „Jedyny słuszny kierunek – zrównoważone inwestycje” i „Eksportowe ziemie obiecane”.
Forum Rynku Spożywczego i Handlu (FRSiH) to jedna z najważniejszych konferencji poświęconych sektorom: spożywczemu, handlowemu i HoReCa w Polsce. To prestiżowe wydarzenie, które odbyło się w terminie 4–5 listopada 2024 r. w Warszawie, było okazją do spotkania najważniejszych producentów, dostawców, liderów rynku oraz przedstawicieli rządu i organizacji branżowych.
Potrzeba wsparcia dla zrównoważonych inwestycji
Wśród tegorocznych prelegentów na wydarzeniu wystąpił wiceprezes zarządu SM Mlekpol Zbigniew Groszyk, który w swoim wystąpieniu odniósł się do kwestii wykorzystania środków z Krajowego Planu Odbudowy.
– Przedmiotem wsparcia z KPO są inwestycje związane z cyfryzacją, robotyzacją oraz wdrożeniem sztucznej inteligencji, które stanowią obecnie priorytet w naszej branży. Dzięki automatyzacji możemy poprawić efektywność procesów produkcyjnych, zmniejszamy straty, lepiej zarządzamy czynnikami energetycznymi, co przekłada się na bardziej zrównoważoną produkcję – mówił Zbigniew Groszyk, dodając, że Mlekpol wnioskował o środki z KPO w dwóch segmentach: w produkcji mleka UHT oraz serów żółtych dojrzewających.
Wiceprezes zarządu wspomniał ponadto o budowie biogazowni przy zakładowej oczyszczalni ścieków w Grajewie i barierze, jaką jest brak możliwości wprowadzenia do sieci zielonej energii produkowanej przez przedsiębiorstwa. Wskazał także na konieczność większego zaangażowania się podmiotów państwowych w proces zmian oraz stworzenie uprzywilejowanych warunków, przy kompleksowym wsparciu dla tego typu inwestycji.
Kolejną kluczową kwestią podnoszoną przez Zbigniewa Groszyka było raportowanie ESG.
– Już w 2025 roku chcemy opublikować pierwszy, wstępny niefinansowy raport. Mlekpol powołał w tym celu nowy dział zrównoważonego rozwoju, wspierany przez firmę zewnętrzną. Cieszymy się z tej standaryzacji i faktu, że w jasny i transparentny sposób będziemy pokazywać swoje zaangażowanie w odpowiedzialny biznes – podsumował.
Najbardziej obiecujące kierunki eksportu
W debacie o eksportowych ziemiach obiecanych Małgorzata Cebelińska odniosła się do ostatnich doniesień nt. rynku chińskiego, związanych z rosnącą produkcją własną w tamtejszym kraju. Podkreśliła, że eksport Mlekpolu do Państwa Środka w najbliższym okresie będzie stabilny, głównie ze względu na popularność mleka UHT oraz znajomość marek Spółdzielni, w tym niesłabnącej popularności flagowego produktu – mleka Łaciatego.
– Mlekpol niezmiennie realizuje politykę dywersyfikacji rynków eksportowych i oferty, na co pozwala nam rozbudowane portfolio i nowoczesne zaplecze produkcyjne. Chiny to jeden z rynków, którego segmenty chcemy zaopatrywać, zwłaszcza w cieszące się rosnącym popytem produkty tłuszczowe, jak masło i śmietanka. Co ważne, Chiny to dla Spółdzielni jeden z ponad stu obsługiwanych krajów, z pewnością nie najbardziej znaczący – mówiła wiceprezes zarządu.
W swoim wystąpieniu Małgorzata Cebelińska wskazała na regiony, z którymi Mlekpol wiąże obecnie większe plany rozwojowe.
– Jako rynki z dużym potencjałem możemy wskazać przede wszystkim kraje o tropikalnym klimacie i związanej z tym małej produkcji własnej oraz o dodatnich wskaźnikach demograficznych, jak państwa Azji Południowo-Wschodniej, które charakteryzują się stale rosnącym popytem. Jednym z produktów eksportowych Mlekpolu jest mleko UHT, a wdrożona innowacyjna technologia jego produkcji umożliwia przechowywanie w temperaturze ponad 30 st. C nawet przez rok – zaznaczyła.
Polska branża spożywcza potrzebuje silnej marki narodowej
Podczas tegorocznego Forum Rynku Spożywczego i Handlu mocno wybrzmiał postulat dotyczący konieczności opracowania i skutecznego wdrożenia spójnej strategii promocji polskiej żywności za granicą.
– Polska gospodarka powinna być rozpoznawalną marką – to wspólne zadanie dla biznesu i organów rządowych. Działania w tym zakresie powinny być długofalowe i konsekwentne, a opracowanie całego planu leży w naszym najlepszym interesie – powiedziała Małgorzata Cebelińska i wskazała na konieczność większego zaangażowania państwa i dyplomacji ekonomicznej w nawiązywanie i podtrzymywanie relacji handlowych z innymi krajami.
– Polskim firmom potrzebna jest silna reprezentacja i wsparcie na poziomie rządowym i unijnym, obejmujące sprawną administrację. W tym zawarte są także dobrze przygotowane misje handlowe, wymiana informacji oraz szukanie potencjałów i nowych możliwości biznesowych, a nie barier – podsumowała wiceprezes Mlekpolu.
Komentarze