Partner serwisu
27 listopada 2024

Polski startup DeFood wsparł wymianę handlową z Gruzją. Sukces programu Polish Challenge Fund

Kategoria: Aktualności

Ponad 60 gruzińskich farmerów zarejestrowało się w bazie dostawców międzynarodowej giełdy B2B wspierającej handel żywnością: DeFood. Czterech z nich obsługiwać będzie jedną z wiodących sieci handlowych w Polsce. To rezultaty projektu aktywizacji gruzińskich farmerów, realizowanego przez polski startup DeFood w ramach Polish Challenge Fund. Inicjatywa transferu wiedzy i innowacji finansowana jest przez polski MSZ i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).

Polski startup DeFood wsparł wymianę handlową z Gruzją. Sukces programu Polish Challenge Fund

Dobiega końca 6. edycja programu Polish Challenge Fund, którego celem jest ułatwienie transferu polskiego know-how i innowacyjnych rozwiązań w odpowiedzi na wyzwania rozwojowe krajów partnerskich „Polskiej pomocy”. W ramach funduszu wspieranego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP i jedną z agencji Organizacji Narodów Zjednoczonych – United Nations Development Programme (UNDP) – uruchomiono inicjatywę aktywizacji rolników w Gruzji.

– Cyfryzacja, poprawa produktywności i rentowności gospodarstw, wdrożenie wymagań produkcyjnych oczekiwanych w UE oraz dywersyfikacja źródeł dochodu należą do kluczowych wyzwań dla gruzińskiego rolnictwa. Dostrzegamy duży potencjał w nawiązaniu relacji biznesowych między farmerami z Gruzji a polskimi partnerami. To ważny krok do wstępu gruzińskiego rolnictwa na rynki europejskie. Rejestracja i złożenie ofert za pośrednictwem giełdy internetowej okazało się być pomocnym narzędziem – powiedziała Patrycja Matusiak, Programme Specialist w United Nations Development Programme.

Wyzwanie podjął DeFood, prowadzący platformę B2B do handlu owocami i warzywami na arenie międzynarodowej. Projekt pomocy dla gruzińskich farmerów w zdobywaniu nowych rynków zbytu zrealizował we współpracy z Gruzińskim Stowarzyszeniem Rolników (Georgian Farmers Association, GFA).

– Transfer technologii i wiedzy to ważne kroki dla rozwoju i zwiększenia konkurencyjności gruzińskich farmerów. Dzięki przekazanej im wiedzy oraz udostępnieniu platformy DeFood, mamy szansę wywrzeć pozytywny wpływ na współpracę handlową między Gruzją a rynkami UE. To zachęta do przyjmowania praktyk rolnych zgodnych ze standardami unijnymi, w szczególności ograniczania stosowania pestycydów i nawozów oraz promowania zrównoważonego rolnictwa i rolnictwa regeneracyjnego – podsumował Adrian Piwko, twórca i prezes DeFood.

DeFood – innowacyjna platforma handlowa

DeFood (decentralised exchange of transparent food) to internetowa platforma B2B wywodząca się z Polski, która umożliwia producentom owoców i warzyw prezentowanie swoich produktów przez cały rok za pośrednictwem wirtualnego marketplace. Dzięki funkcji cyfrowego paszportu wytwórcy mogą na bieżąco aktualizować informacje o swoich produktach, co sprzyja przejrzystości i efektywności handlu. Dotychczas DeFood z sukcesem współpracował z producentami z Polski, Holandii, Danii czy Serbii, a jeszcze w tym roku planuje zaznaczyć swoją obecność na rynku amerykańskim i meksykańskim.

– W ostatnim czasie nawiązaliśmy kontakty z lokalnymi partnerami w Mołdawii, Kenii, Meksyku i Tanzanii. Dzięki dotacjom unijnym przeprowadziliśmy projekt internacjonalizacji giełdy DeFood na rynki USA i Meksyku. Sukces działań w Gruzji to kolejny krok, który waliduje zapotrzebowanie na platformę do wymiany międzynarodowej z rynkami poza UE. Formuła działań w Gruzji, prowadzonych we współpracy z kluczowymi partnerami, ma charakter pilotażowy i chcemy w przyszłości skalować ten model – dodał prezes DeFood, Adrian Piwko.

Transfer wiedzy i technologii

Projekt prowadzony przez DeFood przez cały 2024 rok w Gruzji to "Digitalizacja rynku owoców i warzyw przy wykorzystaniu platformy B2B w celu wzmocnienia potencjału eksportowego kraju beneficjenta". Formuła zgodnie z założeniami programu Polish Challenge Fund opierała się na transferze wiedzy i technologii od polskiego przedsiębiorcy do gruzińskich farmerów. Przez szereg szkoleń eksperci współpracujący z DeFood dzielili się wiedzą na temat wymagań rynku polskiego, oczekiwanej jakości produktów oraz nowoczesnych narzędzi cyfrowych ułatwiających handel. 

– Gruzja ze względu na ambicje członkostwa w UE, inny klimat dla upraw niż w większości krajów Unii, poczynione znaczące inwestycje w sektorze produkcji rolniczej, jest bardzo obiecującym rynkiem, który może zaspokoić rosnące potrzeby Europy Zachodniej w zakresie spożycia niektórych produktów, jak np. borówki amerykańskie, orzechy, cytrusy, wino. Dzięki działaniom podjętym w tegorocznym projekcie, gruzińscy farmerzy będą mogli zwiększać swoją widoczność na międzynarodowych rynkach. Ostatecznie ma to doprowadzić do zdywersyfikowania aktualnej struktury eksportowej gruzińskich produktów rolnych przez zwiększenie wolumenu i wartości eksportu na rynki UE – powiedział Adrian Piwko.

Relacje biznesowe i ich efekty

Poza serią szkoleń projekt kładł nacisk na budowanie relacji biznesowych. W maju br. odbyła się misja handlowa do Kutaisi. Uczestniczyli w niej przedstawiciele wiodącego hurtowego dystrybutora, Eurocash, odpowiedzialni za zakupy owoców i warzyw dla polskich sieci handlowych, a także założyciel niemieckiej firmy specjalizującej się w imporcie borówki amerykańskiej – Wonderland Farmers. Spotkania pomiędzy kupcami a producentami w gospodarstwach były okazją do zapoznania się z ofertą handlową wytwórców, oczekiwaniami sieci handlowych w Polsce i stanowiły pierwszy krok ku owocnej współpracy w przyszłości. 

Przy wsparciu ekspertów handlowych DeFood na platformie zarejestrowano już ponad 60 gruzińskich farmerów. Czterech z tych dostawców podejmie współpracę z jedną z kluczowych sieci handlowych w Polsce, co stanowi znaczący krok w kierunku przyszłorocznego handlu borówkami gruzińskimi na polskim rynku w okresie jeszcze przed startem krajowego sezonu (borówka w Gruzji dojrzewa około miesiąc wcześniej, więc może stanowić doskonałe uzupełnienie oferty sieci handlowych).

– Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) aktywnie wspiera gruzińskich rolników przez inicjatywy mające na celu transformację systemów żywnościowych w kierunku trwałości i odporności. Dzięki współpracy z DeFood, gruzińscy farmerzy zyskali dostęp do nowoczesnej platformy cyfrowej wspierającej wymianę międzynarodową. Projekt umożliwia lepsze planowanie produkcji i handel produktami rolnymi dzięki technologii cyfrowego paszportu, co zwiększa przejrzystość i efektywność transakcji. Inicjatywa ta ułatwia gruzińskim rolnikom dotarcie do nowych rynków, co przyczynia się do zwiększenia ich dochodów – podsumowała Patrycja Matusiak, Programme Specialist w UNDP.

Plany na przyszłość

Platforma cyfrowa DeFood właśnie została uruchomiona dla gruzińskich producentów. W najbliższych miesiącach planowane jest wsparcie dla kolejnych farmerów z Gruzji w rejestracji na platformie w celu zaprezentowania ich ofert. Dzięki temu DeFood wraz z lokalnym partnerem, Gruzińskim Stowarzyszeniem Rolników, będą mogli zaprezentować zarejestrowanych rolników europejskim kupcom i zaaranżować spotkania biznesowe. 

– Oprócz wspomnianych borówek, najbardziej optymistycznie zapowiada się współpraca z producentami orzechów, mandarynek i wina, ale platforma jest otwarta także dla innych produktów i może być wykorzystywana przez gruzińskich producentów także w handlu lokalnym i eksporcie na inne rynki docelowe – wyjaśnił Adrian Piwko, prezes DeFood.

źródło: informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ