Badanie ekspozycji półkowej pokazało, którzy producenci tubek są najbardziej widoczni w sklepach
Pojawienie się i szybkie wycofanie ze sprzedaży alko-tubek poruszyło niedawno całą Polskę. Produkty w takiej formie opakowania stają się od dłuższego czasu coraz bardziej widoczne w sklepach. Nie chodzi już jednak o te z alkoholem, lecz o przekąski z przecierów owocowo-warzywnych. Jak wynika z danych eLeader, spółki technologicznej specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań do wspierania sprzedaży, w formie tubek sprzedawane jest już 312 różnych produktów. Które marki wykorzystujące takie opakowania były najbardziej widoczne na sklepowych półkach w tym roku?
Owocowy mus w tubce to wygodna do użycia przekąska, którą można łatwo spakować do szkolnego plecaka czy na wycieczkę. Nic dziwnego, że produkty w tej postaci pokochali zarówno najmłodsi, jak i rodzice. Musy w tubkach pokochał też rynek, a kategoria ta systematycznie powiększa swój udział w sektorze FMCG. Już w 2022 roku musy owocowe w tubkach odnotowały wzrost wartości o 28 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.[1] Przekłada się to także na widoczność takich produktów w sklepach. Z analizy przeprowadzonej przez eLeader wynika, że jeśli chodzi o tę formę opakowania, to w okresie od stycznia do sierpnia tego roku, na sklepowych półkach dominowały produkty Grupy Maspex w formie saszetek marki Kubuś. Co ciekawe, w rywalizacji o konsumenta uczestniczą także marki własne sieci handlowych. Już 4 na 14 badanych sieci handlowych oferuje własne musy w saszetkach.
– Pouches, znane nam konsumentom jako „tubki” lub „saszetki” w tym momencie zajmują już tak dużą część półek, że możemy badać je jako odrębną kategorię. Z naszych danych wynika, że od stycznia do sierpnia tego roku sprzedawane było w tej formie już 312 różnych produktów, co świadczy o dużym poziomie rozbudowania tego obszaru. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak wyglądają udziały półkowe tej kategorii, aby przybliżyć obraz tego rynku – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Tubki na sklepowych półkach
Z badania przeprowadzonego przez eLeader wynika, że ponad 50 proc. udziałów półkowych między styczniem a sierpniem tego roku w kategorii musów w tubkach miała firma Maspex. Najwięcej miejsca zajmowały jej produkty marki Kubuś Mus. Kolejnym wiodącym producentem w kategorii musów w tubkach jest Dawtona, mająca 14 proc. udziałów półkowych, niemal na równi z trzecią firmą w rankingu – OLV, która zajęła 13 proc. przestrzeni i jest znana z marki musów Owolovo. Jednym z kluczowych producentów musów w tubkach jest także Hortex, zajmujący 10 proc. miejsca na półkach w tej kategorii.
– Analiza sklepowych półek pokazuje, że 4 głównych producentów zajmuje ponad 92 proc. ekspozycji w kategorii musów w tubkach. Są to Maspex, Dawtona, OLV i Hortex. Ze względu na tak duży udział ich produktów można śmiało stwierdzić, że to właśnie oni wyznaczają kierunek rozwoju tej kategorii w Polsce. Zdecydowana większość miejsca na półkach należy jednak do Maspexu. Do rywalizacji o konsumenta przystępują również marki własne sklepów. Nasze badanie wyzkazało, że pod własnym brandem swoje produkty w kategorii musów w tubkach oferowały już m.in. Auchan, Carrefour, Kaufland oraz Biedronka – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
O badaniu
W październiku temat tubek stał się głośny z powodu nagłego pojawienia się alko-tubek w sklepach. Dezaprobata społeczeństwa spowodowała szybkie wycofanie tych produktów ze sprzedaży. Analiza eLeader uwzględnia wyniki monitoringu ekspozycji do sierpnia br. i pokazuje obraz sklepowych półek z tubkami ze słodkimi musami przed wprowadzeniem alko-tubek. Dane za ostatni kwartał tego roku nadal są zbierane, jednak już teraz na sklepowych półkach nadal można zauważyć mocną pozycję musów w tubkach.
Analizę wykonano na podstawie danych z 14 sieci handlowych. Do wykonania badań użyto technologii Schelf Recognition AI, która umożliwia producentom automatyczną analizę ekspozycji jedynie za pomocą zdjęcia sklepowej półki wykonanego smartfonem. Możliwości narzędzia przedstawiają także poprzednie raporty marki, w których przeanalizowano ekspozycję piw i napojów energetyzujących. Więcej informacji o narzędziu i pozostałych raportach ekspozycji można znaleźć na stronie eLeader.
Komentarze