W 2014 sprzedaż naszych produktów rosła
Miniony rok to bardzo dobry czas dla naszej firmy i naszych marek. To przede wszystkim rok rosnącej sprzedaży naszych produktów, zarówno na rynku polskim, jak również na rynkach zagranicznych, na których są obecne nasze marki. Bezsprzecznie jednak najważniejszym wydarzeniem dla naszej firmy było podpisanie wstępnej umowy na zakup wybranych aktywów firmy Agros Nova.

Wstępna umowa na zakup wybranych aktywów firmy Agros Nova
Z całą pewnością najważniejszym wydarzeniem dla naszej firmy w roku ubiegłym było podpisanie pod koniec grudnia wstępnej umowy z IK Investment Partners na zakup wybranych aktywów firmy Agros Nova, tj.: dwóch zakładów produkcyjnych w Łowiczu i Wąsoszu oraz między innymi takich marek, jak: Łowicz, Krakus, Kotlin, Włocławek, Fruktus, Tarczyn, DrWitt. Warunkiem wejścia w życie tej umowy jest uzyskanie zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Byłaby to już 17 akwizycja naszej firmy, w tym 8 na rynku polskim i największa w naszej historii.
Grupa Kapitałowa Agros Nova to wiodący producent branży spożywczej obecny w kilkunastu segmentach rynkowych. W większości z nich lideruje lub zajmuje czołowe miejsca m.in. na rynku dżemów, sosów, zup i koncentratów zup, keczupów. Zwiększenie skali biznesu da lepszą pozycję oraz możliwość osiągnięcia synergii kosztowej i operacyjnej, co będzie korzystne dla obu spółek. Szeroka oferta, jak również liderska obecność w wielu wartościowych kategoriach to kolejne atrybuty planowanej transakcji. Na bazie firmy Agros Nova planujemy zbudować kolejny mocny obszar działalności w oparciu o pracowników firmy Agros Nova oraz zakupionego zaplecza produkcyjnego i marek.
Rosnąca sprzedaż na rynku polskim
W Polsce na rynku soków, nektarów i napojów od kilku lat notujemy regularne wzrosty i w 2004 roku znacząco zwiększyliśmy sprzedaż. Z markami Tymbark, Kubuś i Caprio umocniliśmy pozycję lidera. W segmencie napojów energetycznych Tiger osiągnął dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Na rynku polskim odważnie walczyliśmy też w nowych kategoriach, jak napoje gazowane czy Ice Tea.
Na rynku makaronów marki Lubella i Malma kontrolują 1/3 rynku makronów w Polsce i są najsilniejszymi w tej kategorii. W segmencie produktów instant z kolei – zaatakowaliśmy kategorię cappuccino z DecoMorreno My Coffee i Ice Coffee Shake i utrzymujemy wiodącą pozycję w segmencie produktów instant z markami Ekland, Puchatek, DecoMorreno i Cremona.
Rozwój marek na rynkach zagranicznych
Także na rynkach zagranicznych był to dla nas bardzo udany rok. Na początku roku utworzyliśmy spółkę joint venture z jedną z wiodących tureckich firm spożywczych –Tat Gida w celu wprowadzenia na rynek turecki soków Tedi (Kubuś). Przygotowaliśmy specjalne wersje smakowe – postawiliśmy na brzoskwinię, której smak ceni się tam bardziej niż np. w Polsce. Oczywiście podstawą jest marchewka, która jak na soki Kubuś przystało, nadal dominuje w ich składzie. Obecnie można je już znaleźć na półkach największych sieci handlowych w tym kraju i już co drugie dziecko w Turcji spróbowało marchwiowo-owocowych soków od Tediego. Turcja to duży, chłonny i perspektywiczny rynek.
Dynamicznie rozwijała się również nasza działalność eksportowa. W ciągu czterech ostatnich lat przychody z eksportu wzrosły o 30% i obecnie nasze produkty trafiają do około 50 krajów na całym świecie. W ubiegłym roku do naszej listy krajów eksportowych dołączyły m.in. Kolumbia, Gruzja, Irak, Libia, Cypr i Finlandia. Obecnie 70% naszego eksportu to rynki unijne, ale równie ważna i perspektywiczna, jest sprzedaż na rynki pozaunijne.
Ukraina – wyzwania w 2014 roku
Jednym z problemów, z jakim zetknęliśmy się w 2014 roku był oczywiście konflikt na Ukrainie i idące za tym skutki. W okresie kilku miesięcy żywność stała się tam kilkadziesiąt procent droższa, co przełożyło się na zakupy i przeciętny konsument kupuje obecnie znacznie mniej, dlatego w 2014 roku na pewno możemy mówić o istotnym spadku naszej sprzedaży na tym rynku. Ukraina nie jest jednak dla nas kluczowym rynkiem, więc wyjdziemy z tego kryzysu obronną ręką.
Plany na 2015 rok
W 2015 roku z pewnością nadal będziemy inwestować w dalszy rozwój naszych marek i budowanie ich pozycji na poszczególnych rynkach. Czekamy także na pozytywną opinię Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie zakupu wybranych aktywów firmy Agros Nova, aby móc sfinalizować akwizycję. Planujemy też nowe inwestycje produkcyjne. Otrzymaliśmy już pozwolenie na budowę dużej hali produkcyjnej i centrum logistycznego w firmie Lubella w Lublinie. Jest to projekt inwestycyjny rozpisany na dwa lata. Będziemy prowadzić także inwestycje w zakładach produkujących soki, nektary i napoje w Olsztynku, w Tychach oraz w Tymbarku, jak również w naszych firmach zagranicznych.
DOROTA LISZKA
manager ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Maspex Wadowice
Fot. Grupa Maspex Wadowice