Marzenia do spełnienia, czyli o redukcji czasu przestoju stanowiska metodą SMED
Marzeniem każdego szefa produkcji jest proces przebiegający bez jakichkolwiek zakłóceń z wykorzystaniem maszyn pracujących 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Niestety jest to niemożliwe. Nawet przy kalendarzu zapełnionym zamówieniami na rok do przodu konieczne są przerwy na obsługę eksploatacyjną lub przezbrojenia.
![Marzenia do spełnienia, czyli o redukcji czasu przestoju stanowiska metodą SMED Marzenia do spełnienia, czyli o redukcji czasu przestoju stanowiska metodą SMED](Resources/../Resources/ar/26251/26398/1498515115755614.jpg)
Obsługa eksploatacyjna to przedmiot zainteresowania służb utrzymania ruchu, natomiast uciążliwość przezbrojeń może być skutecznie redukowana z zastosowaniem metody SMED. Celem niniejszego opracowania jest zapoznanie czytelnika z tą japońską metodą radykalnego usprawniania przezbrojeń.
Spojrzenie na przezbrojenie oczami organizatora
Twórcą metody SMED (ang. Single Minute Exchange of Die) jest japoński organizator Shigeo Shingo [Martyniak 1996, s. 68] – osoba, której przypisuje się współautorstwo Systemu Produkcyjnego Toyoty, czyli pierwowzoru koncepcji lean management. S. Shingo już w latach 50. XX w. zetknął się z problemem wąskich gardeł ograniczających wydajność linii produkcyjnych. Prowadząc badania nad ulepszeniem organizacji produkcji w zakładach Mazdy, podjął się przeprowadzenia obserwacji, a następnie wydania opinii na temat zasadności zakupu dodatkowych maszyn na wydziale pras. Zakup ten miał rozwiązać problem zbyt niskiej wydajności tłoczni. Podczas prowadzonych badań uwagę S. Shingo zwróciła w szczególności źle zorganizowana i trwająca bardzo długo wymiana matryc w prasie. Brak jednej śruby do przykręcenia nowej matrycy wydłużył czas jej wymiany o ponad godzinę. Ponadto, na podstawie pomiarów chronometrażowych udało się ustalić, że wielkie prasy pracowały efektywnie jedynie przez 3% czasu nominalnego [Martyniak 1996, s. 69]. Problemem w tłoczni nie była zatem zbyt mała liczba maszyn, a zła organizacja pracy przy ich obsłudze.
Cały artykuł został opublikowany w numerze 1/2016 kwartalnika "Agro Przemysł"
Fot. 123rf.com