Carlsberg Polska – 15% wzrost sprzedaży, rekordowe udziały rynkowe i znaczące inwestycje w Polsce
W 2012 roku sprzedaż Carlsberg Polska rosła trzykrotnie szybciej niż rynek, co w efekcie zwiększyło wolumenowe udziały firmy w Polskim rynku do 18,5% (17,8% wartościowo), osiągając tym samym najwyższy poziom w historii. Dobre wyniki wsparły decyzję Carlsberg Breweries o rozbudowie Browaru Kasztelan w Sierpcu.
Carlsberg Polska zanotował w 2012 roku 15% wzrost sprzedaży zarówno wolumenowo jak i wartościowo, osiągając najwyższy w historii poziom udziałów w polskim rynku piwa: wolumenowo 18, 51%, wartościowo 17,8%. Jednocześnie cała branża zanotowała dynamikę wzrostu na poziomie 5%.
„Jedną z przyczyn tak znacznych wzrostów było wprowadzenie na rynek marki Somersby, aktywacja Euro 2012 jak również konsekwentna strategia komunikacyjna marek Kasztelan oraz Harnaś, która zaowocowała ich wzrostem. Udało nam się również zachować wzrostową dynamikę sprzedaży po Euro, notując 9% wzrost w czwartym kwartale zeszłego roku kiedy to cała kategoria piwa w Polsce już nie rosła .” – mówi Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska.
Wspomniany wzrost miał miejsce głównie w ramach największej kategorii, czyli piw jasnych pełnych, stanowiących 75% całego rynku. Trend ten w najbliższych latach nie odwróci się – dominującą pozycję będą miały nadal piwa Full Light. Jednocześnie udziały tej kategorii będą nieznacznie maleć na korzyść piw smakowych (beer mix-y) i niszowych (tzw. specjalności), które zanotowały w 2012 roku znaczący wzrost w porównaniu do roku 2011. To nowe trendy w preferencjach konsumentów, którzy poszukują piw lżejszych oraz oryginalnych smaków. Odpowiedzią na ten trend jest marka Somersby, która została wprowadzona w marcu w zeszłym roku i podbiła gusta konsumentów, notując sprzedaż zdecydowanie powyżej zakładanych planów. Mówiąc o wzrostach należy wspomnieć również o utrzymującym się trendzie piw niepasteryzowanych, których sprzedaż urosła o ok. 40% w porównaniu do roku 2011. Wzrost tej kategorii zawdzięczany jest głównie marce Kasztelan Niepasteryzowane z portfela Carlsberg Polska. Rok 2012 to również czas spadku sprzedaży piw mocnych. Szacuje się, że w najbliższych latach nastąpi dalsze zmniejszanie się tej kategorii.
W obszarze podziału opakowań do roku 2011 dominowała puszka. Obecnie konsumenci coraz częściej preferują butelki zwrotne. Przyczyną takiego trendu jest, między innymi, cena. Piwo w butelce zwrotnej jest od 20 do 30% tańsze niż w puszce. Nie bez znaczenia jest również fakt, że zwiększyła się świadomość, dotycząca ochrony środowiska. To pozwala dokonać wyboru na korzyść butelki zwrotnej.
Podobnie jak cała branża w 2012 Carlsberg Polska musiał się zmagać z rosnącymi cenami surowców. Najwyższe objęły słód ze względu na ubogie zbiory oraz koszty opakowań, głównie puszki w wyniku wzrostu cen aluminium. Rok 2013 będzie niewątpliwie następnym rokiem wzrostu kosztów materiałów i surowców do produkcji piwa.
Dla Carlsberg Polska miniony rok upłynął jednocześnie pod znakiem UEFA EURO 2012™ , pierwszym takim wydarzeniem w historii Polski. Był to wyjątkowy czas oraz duże wyzwanie promocyjne i logistyczne dla firmy. Analizując wypowiedzi kibiców oraz partnerów należy stwierdzić, że zarówno Carlsberg, jak
i Polska – organizator rozgrywek, odnieśli na tym polu sukces. Potwierdzają to również wyniki biznesowe firmy. Dzięki EURO 2012™ marka Carlsberg osiągnęła najwyższe w historii wyniki sprzedaży i udziały rynkowe, jak również poziom świadomości marki wśród polskich konsumentów. Obecnie niemal co trzeci konsument wymienia markę Carlsberg wśród najbardziej znanych marek piwa.
Rok 2012 to również inwestycje w nową linię produkcyjną w browarze OKOCIM w Brzesku, wartość tej inwestycji wyniesie 60 mln złotych.
Carlsberg Polska znacząco poprawił swoje wyniki jak również znaczenie w Grupie Carlsberg . W związku z tym właśnie rozpoczęła się inwestycja w dalszą rozbudowę browaru Kasztelan w Sierpcu, wartość tej inwestycji to 187 mln złotych. Rozbudowa zakończy się w roku 2014. Browar Kasztelan jest atrakcyjnym miejscem inwestycji , jego atutem jest centralne położenie, wysokiej jakości woda oraz współpraca lokalnych partnerów. Dzięki aktualnie prowadzonym programom inwestycyjnym moce produkcyjne Carlsberg Polska wzrosną z obecnych 7mln hl
do 8,5 mln hl piwa rocznie.
„Polska jest atrakcyjnym i dużym rynkiem piwa, polski konsument jest dojrzały i świadomie wybiera konkretne piwa, w zależności od smaku, opakowania, atrakcyjności marek. Carlsberg Polska jest dynamicznie rosnącą częścią grupy Carlsberg jak również wiarygodnym partnerem handlowym, co odzwierciedlają ostatnie wyniki satysfakcji naszych klientów. W przyszłości naszym zadaniem pozostanie zapewnienie klientowi dobrej jakości naszych piw, atrakcyjne pozycjonowanie naszych marek tak aby konsumenci wybierali je jak najczęściej.” -podsumowuje Tomasz Bławat.
Dodatkowych informacji udziela:
Melania Popiel
Rzecznik Prasowy Carlsberg Polska
Tel. 601 617 300
e-mail melania.popiel@carlsberg.pl
Carlsberg Polska zajmuje wiodące miejsce w polskim przemyśle piwowarskim, z udziałem w rynku na poziomie 18,5%, dostarczając marki piwa najwyższej jakości, odwołujące się do przyjemnych i radosnych stron dorosłego stylu życia. Carlsberg Polska ma w swoim portfelu marki: Carlsberg, Okocim, Harnaś, Karmi, Kasztelan, Bosman, Piast. Piwa z grupy Carlsberg Polska warzone są w browarach w Brzesku, Szczecinie i Sierpcu.
Żródło: Carlsberg Polska SA
Fot.: Carlsberg Polska SA