Partner serwisu
21 września 2020

Wymagający konsument na rynku spożywczym – nowe wyzwania dla producentów żywności

Kategoria: Aktualności

Producenci żywności i napojów muszą sprostać rosnącym wyzwaniom związanym z koniecznością przestrzegania regulacji dotyczących składu produktów, okresu przechowywania żywności, zarządzaniem produkcją, planowaniem zapasów i presją obniżających się marży. Z kolei konsumenci są coraz bardziej wymagający i przykładają obecnie większą wagę do zapewniania im  zdrowszych wyrobów i czytelności informacji dostępnych na etykietach.

Wymagający konsument na rynku spożywczym – nowe wyzwania dla producentów żywności

Z roku na rok rośnie liczba konsumentów, którzy po zdjęciu produktu z półki natychmiast kierują wzrok na opakowanie, aby sprawdzić widniejące tam składniki. W dzisiejszych czasach klienci są coraz bardziej świadomi: chcą wiedzieć co sami jedzą lub podają swoim dzieciom i chcą, aby to co widnieje na etykietach żywności było dla nich łatwiejsze do zrozumienia. Chcą poznać jak najwięcej informacji o stosowanych surowcach i sposobie wytwarzania, stawiając na zdrowie i zgodne z etyką metody produkcji żywności.

Rynek odpowiada na oczekiwania klientów

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom producenci żywności i napojów dokładają starań, by przedstawiać swoje produkty jako zdrowe i naturalne poprzez czytelne etykiety, pokazujące jak dużą wagę firma przykłada do tych czynników. Zarówno nowe produkty, jak i te o długiej tradycji na rynku są aktualizowane o zdrowsze komponenty zastępujące konserwanty, tłuszcze nasycone, czy cukier. W konsekwencji producenci stoją przed koniecznością zmian w łańcuchu dostaw i potrzebą dostarczenia rozwiązań w krótszym czasie. To wymaga ograniczenia czasu traconego na przetwarzanie i przekazywanie informacji oraz zmiany w procesach produkcyjnych. Zastosowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych pozwala zoptymalizować te działania i skrócić je do niezbędnego minimum.

Wyjątkowo ważne dla producentów żywności jest zarządzanie jakością. Aby ją utrzymywać na najwyższym poziomie przedsiębiorstwa muszą mieć pełny wgląd w łańcuch dostaw pozostając w stałym kontakcie z partnerami i dostawcami. Zapewnić to może jedynie oprogramowanie pozwalające na wymianę informacji między partnerami biznesowymi.

________________________________________________________________________________________________________________

Jak zapewnić bezpieczeństwo żywności w nowoczesnym przemyśle spożywczym? – to temat webinarium 2 października, godz. 10.00-11.00.

Webinarium poprowadzi: Cezary Zwolski, Ekspert Infor M3, iPCC.

Webinarium organizowane przez Infor i iPCC

Sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo żywności, spełniać normy w czasach, gdy instytucje rządowe i główni detaliści wdrażają coraz ostrzejsze regulacje i wymagają dokładniejszych informacji. Zobacz, jak używać elastycznego systemu śledzenia przepływów w łańcuchu dostaw i jak można korzystać z informacji potrzebnych do wycofań z jednego miejsca.

Zarejestruj się tutaj.

________________________________________________________________________________________________________________

Presja obniżania kosztów – sztuczna inteligencja (AI) rusza na odsiecz

Oprócz wyzwań natury technologicznej branża spożywcza znajduje się pod ciągłą presją konkurencji i wynikającej z niej konieczności obniżania kosztów oraz dążenia do osiągnięcia doskonałości operacyjnej w zakresie jakości dostarczanych produktów.

Niewłaściwe planowanie i harmonogramowanie może powodować tworzenie nadmiernych zapasów, co powoduje, że produkty pozostają w magazynach lub na półkach sklepowych dłużej niż powinny. Klienci mają świadomość, że długo „leżakujące” w hurtowniach i magazynach produkty, chociaż nadal nadają się do spożycia, nie zapewniają już tych samych walorów smakowych. Producenci potrzebują więc dokładniejszej i elastycznej metody prognozowania popytu. Współczesne narzędzia sztucznej inteligencji (AI) są już gotowe, by sprostać tym zadaniom. Modele AI mogą automatycznie uwzględniać cele optymalizacji, różne warianty łańcucha dostaw, czynniki związane z kosztami sieci, ograniczenia i kary za nadmierne zapasy. AI może jednocześnie rozważać wpływ każdej lokalizacji (sklepu, magazynu, centrum dystrybucji i lokalizacji produkcji) i uwzględnić je w planowaniu.

________________________________________________________________________________________________________________

Jak zmienić dane w przewagę konkurencyjną? – to temat webinarium 30 września, godz. 16.00 – 17.00 (webinarium w jęz. angielskim, organizowane przez New Food Magazine.

Webinarium poprowadzi Marcel Koks, Industry & Solution Strategy Director, Infor. Zapraszamy!

Sprawdź jak dane mogą pomóc w byciu bardziej transparentnym dla klienta oraz w redukowaniu strat żywności w drodze od pola do stołu konsumenta.

Zarejestruj się tutaj.

________________________________________________________________________________________________________________

Branża spożywcza podlega surowym regulacjom prawnym. Współczesne systemy IT w dziedzinie Food and Beverage muszą ułatwiać zapewnianie zgodności z przepisami, wprowadzanie udoskonaleń w dokumentacji i przechowywaniu danych. Przedsiębiorstwom z branży narzucane będą kolejne regulacje nakazujące lepszą identyfikację ryzyka. Konieczne będzie tworzenie lepszych procedur ograniczających zagrożenia i zwiększających bezpieczeństwo łańcucha dostaw żywności.

Odpowiedzią są rozwiązania w chmurze

Infor od lat oferuje rozwiązania dopasowane do specyfiki branży spożywczej, przygotowane w taki sposób, by rozwiązywać problemy typowe dla większości przedsiębiorstw z sektora Food and Beverage.  Infor CloudSuite Food&Beverage – rozwiązanie dostępne w chmurze - pozwala uzyskać wszystkie korzyści dostosowania do typowych potrzeb przedsiębiorstwa branży spożywczej, przy jedoczesnym zachowaniu elastyczności. Daje narzędzia pozwalające przyspieszać globalne łańcuchy dostaw, skrócić czas wprowadzania nowych produktów na rynek i zwiększać efektywność poszczególnych procesów. Platforma zawiera wszystkie możliwości systemów ERP dla wielu segmentów branży.

Rozwiązanie w chmurze jest zawsze aktualne, a wdrożenie nowej wersji może być natychmiast przeniesione na produkcję. Jest przy tym bezpieczne, wydajne, niezawodne i stabilne. Użytkownicy mogą korzystać z oprogramowania praktycznie z każdego miejsca w zakładzie, także spoza niego i użyciem dowolnego urządzenia.

Branża spożywcza w chmurze z rozwiązaniami Infor

Infor CloudSuite Food & Beverage pomaga firmom z branży spożywczej wyjść na przeciw aktualnym wyzwaniom rynkowym. W marcu Infor poinformował, że Saarioinen, lider gotowych potraw w Finlandii wybrał Infor CloudSuite Food & Beverage. Aplikacje Infor, opracowane specjalnie na potrzeby branży – dostępne w chmurze typu multi-tenant – umożliwią Saarioinen standaryzację, pomogą uprościć i przyspieszyć rozwój produktów, poprawić doświadczenie klienta i stać się firmą w większym stopniu opartą na danych. Saarioinen wybrał Infor po dokładnym przeglądzie rynku, decydującym czynnikiem była funkcjonalność odpowiadająca na specyficzne potrzeby rynku zawarta w Infor CloudSuite Food & Beverage.

“Ta nowoczesna technologia pozwoli nam stworzyć platformę nie tylko usprawniającą procesy, ale także dla szybszego tworzenia innowacji w odpowiedzi na sygnały z rynku.” – powiedział Eero Kinnunen, business development director w Saarioinen.

Kolejny inspirujacy przykład transformacji do chmury pochodzi z rynku paszy dla zwięrząt. Nutreco, światowy lider produkcji pasz dla zwierząt i pokarmu dla ryb, wybrał rozwiązanie Infor CloudSuite Food & Beverage aby wesprzeć cyfrową transformację firmy. Nutreco, oprócz dostarczania paszy dla zwierząt, oferuje rolnikom kompleksowe usługi w zakresie żywienia i zdrowia zwierząt, pozwalając na optymalizowanie procesów i zaspokajanie globalnego zapotrzebowania na mięso i ryby.

Ponad 80 lat działalności pozwoliło Nutreco zdobyć wiedzę i bogate doświadczenie nt. potrzeb żywnościowych i zdrowotnych wielu gatunków zwierząt, m.in. krów czy łososi hodowlanych. Poprzez optymalizację mieszanki pasz, Nutreco przyczynia się do poprawy zdrowia zwierząt i wydajności produkcji hodowlanej, pomagając klientom zwiększać rentowność. Nutreco dysponuje 100 zakładami produkcyjnymi w 35 krajach i 11 ośrodkami badawczo-rozwojowymi w 7 krajach. Na potrzeby transformacji cyfrowej Nutreco potrzebowało globalnej platformy, pozwalającej skonsolidować, wyszukiwać i przekazywać kluczowe informacje. Globalne wdrożenie chmury obejmujące 3000 użytkowników pomoże zharmonizować procesy w Nutreco, obniży ryzyko i zapewni nowoczesną platformę opartą na chmurze, wspierającą cyfrową strategię firmy.

„Model biznesowy ukierunkowany na dostarczanie wiedzy na temat zdrowia i żywienia zwierząt stanowi doskonałą okazję poprawy usług świadczonych naszym klientom oraz ich zróżnicowania. Jednak kluczem do sukcesu jest skalowanie tego modelu i dostarczanie go w sposób dostosowany do potrzeb klienta". komentuje Henry Van De Ven, CIO i Digital Leader w Nutreco.

źródło: Infor
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ