Partner serwisu
30 lipca 2014

S.O.K. 100%

Kategoria: Przetwórstwo i napoje

Sok z aPET

Wraz z rozwojem technologii rozlewu aseptycznego Hortex zaczął oferować soki w butelkach typu aPET. Technologia aseptycznego rozlewu w opakowaniach PET, jest relatywnie nowa i jeszcze przed kilku laty soki z wysoką zawartością owoców mogły być dystrybuowane tylko  w kanale chłodniczym, co powodowało istotny wzrost kosztów, a co za tym idzie utratę konkurencyjności w relacji do tradycyjnych technologii opartych na wysoko barierowych opakowaniach szklanych lub kartonowych. – Ponadto w przeszłości klienci słusznie postrzegali produkty w PET-ach jako stricte napojowe, zabezpieczane CO2 lub konserwantami. My nigdy nie chcieliśmy do naszych produktów dodawać tego typu substancji. Wraz z rozwojem technologii soki można rozlewać w opakowania typu aPET, nie używając substancji konserwujących, gwarantując jednocześnie wymagane przez rynek dłuższe terminy przydatności– mówi Mirosław Graczyk. – Tam, gdzie widzimy synergię pomiędzy tym, że możemy wprowadzić innowacyjny produkt, a tym, że będzie on bezpieczny, smaczny i wpisujący się w nasz model biznesowy, robimy to. Zależy nam na  wizerunku producenta wysokojakościowych produktów niezależnie od stosowanej technologii – dodaje.

Technologia rozlewu soków do aPET wymaga opakowań o wyższej barierowości, ale rozwiązanie to jest o wiele wygodniejsze dla użytkownika niż opakowania szklane. – Opinie naszych klientów potwierdzają, że sok z butelek aPET nie jest gorszy od soku ze szkła, a opakowanie jest bezpieczniejsze, np. dla dziecka.  Technologia istnieje od 5-6 lat, ale zanim zaczęliśmy ją wykorzystywać chcieliśmy być pewni, że jej dostawcy będą sprawdzeni– dodaje dyrektor Bartkowiak.

– Z punktu widzenia konsumenta sok z kartonu i z opakowania aPET są tak samo bezpieczne. Z racji różnej barierowości opakowania różnią się jedynie terminem przydatności do spożycia, który wynosi 12 miesięcy w przypadku kartonu i 9 miesięcy w przypadku plastikowej butelki. Wynika to m.in. z tego, że do soku w PET dochodzi  światło, które nie przedostaje się przez karton – tłumaczy Mirosław Graczyk.

 

KARTON VS. aPET. Najpopularniejszym opakowaniem wciąż jest karton, choć coraz większą popularnością cieszą się produkty w opakowaniach typu aPet

 

Przyzwyczajenia klientów

Edukowanie konsumentów to długotrwały proces. Przyzwyczajenia i opinie części z nich nie zmienią się nawet przez dziesiątki lat. Najpopularniejszym, w pełni bezpiecznym i sprawdzonym opakowaniem, w którym kupowane są soki, bez wątpienia jest nadal opakowanie kartonowe, stosowane od ponad 20 lat i będące materiałem wysokobarierowym. – Istnieją zaszłości historyczne, czy przyzwyczajenia, które niełatwo zmienić. Np. w Chorwacji ogromną popularnością cieszy się piwo w butelkach PET. Jest na nie popyt, ponieważ okazało się, że to sprawdzona technologia dostarczająca dobry jakościowo produkt w wygodnym opakowaniu. Gdyby technologia pakowania nie nadawała się to tego, na pewno przełożyłoby się to na jakość produktu, po który konsument nie sięgnąłby kolejny raz – mówi wiceprezes Graczyk.

Opakowania typu aPET dają duże możliwości dywersyfikacji produktów i dostosowywania się do potrzeb klientów. Plastikową butelkę można ukształtować na wiele więcej sposobów niż opakowanie kartonowe. – Dziś każdy chce mieć produkt dedykowany dla siebie, co o wiele łatwiej jest zrobić korzystając z technologii aPET – dodaje Przemysław Bartkowiak.

 

Artykuł został opublikowany w numerze 2/2014 magazynu "Agro Przemysł"
Fot.: Adam Wita

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ