Czy nowe prawo zrewolucjonizuje rynek opakowań?
Wsparcie dla opakowań z udziałem surowców wtórnych
Ciekawą propozycję zawiera także art. 7 projektu rozporządzenia. Mianowicie określa on minimalną zawartość materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach z tworzyw sztucznych. Przepis ten jest szczególnie istotny wobec przywołanego na wstępie Rozporządzenia Komisji (UE) 2022/1616 z dnia 15 września 2022 r. w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 282/2008.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano cele w odniesieniu do 2030 oraz 2040 r. Dotyczą one szerokiej gamy opakowań, w tym tzw. „opakowań wrażliwych na kontakt”, co jest szczególnie istotne w kontekście branży spożywczej. Warto wspomnieć, że do 2030 r. minimalny procent materiałów pochodzących z recyklingu odzyskanych z pokonsumpcyjnych odpadów z tworzyw sztucznych ma wynosić 30% dla opakowań wrażliwych na kontakt wykonanych z PET i 10% dla opakowań powstałych z innych materiałów. W 2040 wymagany poziom udziału surowców wtórnych ma wynosić już 50%. Jeszcze wyższe poziomy przewidziano dla plastikowych butelek na napoje jednorazowego użytku (30% w 2030 oraz 65% w 2040). Projekt rozporządzenia określa także wymagania dla innych opakowań z tworzyw sztucznych (35% w 2030 r. i 65% w 2040 r.).
Wprawdzie projekt przewiduje pewne wyłączenia od tego obowiązku, ale dotyczą one przede wszystkim produktów leczniczych, wyrobów medycznych, a także nadających się do kompostowania opakowań z tworzyw sztucznych.
Konsultacje projektu
Projekt rozporządzenia o opakowaniach i odpadach opakowaniowych zawiera szereg propozycji, które mogą wywołać daleko idące skutki dla całej branży spożywczej. Nic zatem dziwnego, że liderzy rynkowi prowadzą już wnikliwe analizy dotyczące jego treści. Oprócz wyżej wskazanych aspektów jest bowiem wiele innych kwestii, które mogą zainteresować branżę. Mowa tutaj chociażby o propozycji wprowadzenia obowiązkowych systemów depozytowych (kaucyjnych), czy też ujednolicenie na unijnym rynku systemu znakowania opakowań. Ponadto projektodawcy proponują określenie celów ponownego użycia dla wybranych grup opakowań na lata 2030/2040 we wskazanych sektorach, w tym m.in. dla szeroko rozumianej branży napojowej, a także w odniesieniu do opakowań transportowych.
Co natomiast istotne, powyższe kwestie stanowią zaledwie wąski wycinek zmian i propozycji przewidzianych w projekcie rozporządzenia. Nie ulega przy tym wątpliwości, że ostateczne brzmienie proponowanego aktu prawnego będzie kluczowe dla całego sektora spożywczego. Dlatego też warto w tym miejscu zachęcić do aktywnego udziału w konsultacjach publicznych projektu [4]. Na dzień oddania tego tekstu do druku planowany termin zakończenia konsultacji to 2 kwietnia 2023 r., ale prawdopodobnie ulegnie dalszemu wydłużeniu z uwagi na brak tłumaczeń projektu na języki narodowe UE. Warto zatem, aby branża spożywcza przedstawiła także swoją perspektywą do tego projektu, bo z pewnością będzie miał on fundamentalny wpływ na funkcjonowanie całej logistyki i pakowania produktów przez wiele lat.
Literatura
1. Dz.U. UE L 155 z 12.06.2019 r., s. 1; zwana w tekście „Dyrektywą SUP”).
2. Projekt Komisji Europejskiej z dnia 30 listopada 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, zmieniającego rozporządzenie UE 2019/1020 oraz Dyrektywę UE 2019/904 oraz uchylającego Dyrektywę 94/62/WE (eng. Regulation of the European Parliament and of the Council on packaging and packaging waste, amending Regulation (EU) 2019/1020 and Directive (EU) 2019/904, and repealing Directive 94/62/EC; COM [2022] 677).
3. Eurostat, Packaging waste statistics, dostępny online [dostęp dnia 2023-02-06] .
4. Konsultacje dostępne pod adresem: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12263-Reducing-packaging-waste-review-of-rules_en
Komentarze